Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1383979_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. juni 2014
2014-2529
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Spørgsmål nr. 788:
Ministeren bedes oplyse, om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at der ikke
er adgang til toiletter på visse stationer?
Svar:
Jeg har bedt DSB oplyse, hvordan adgangen til toiletter er på stationerne. DSB
oplyser følgende:
”Ifølge
trafikkontrakterne for Fjern- og Regionaltog samt S-tog er DSB ikke
forpligtet til at have passagervendte toiletter på stationerne.
Af servicehensyn tilbyder DSB i dag passagervendte toiletter på nogle af de
passagermæssigt større stationer eller stationer, hvor kunder kan have længere
opholdstid.
Det er DSB’s målsætning, at toiletterne så vidt muligt skal være åbne i
det om-
fang det kan sikres, at toiletterne fremstår rene og pæne. I nogle tilfælde kan
der dog være tale om, at toiletterne i perioder er aflukkede som følge af hær-
værk. Andre steder har DSB været nødsaget til at begrænse toiletternes åb-
ningstid i bestræbelsen på at undgå hærværk og de deraf afledte gener for kun-
derne og omkostninger for DSB.
DSB vurderer løbende forholdende på den enkelte station med henblik på at
vurdere i hvilke perioder, det er muligt at tilbyde kunderne adgang til toiletter.
DSB’s tilbud
om toiletter er i øvrigt et servicetilbud, som skal ses i lyset af, at
DSB’s Fjern–
og Regionaltog er udstyret med toilet, og at de fleste togrejser på
S-togsnettet er kortere rejser. Der er i dag passagervendte toiletter på 12 S-
togsstationer og på 41 stationer på Fjern
og regionaltogsnettet”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383979_0002.png
Det er min opfattelse, at DSB som angivet i ovenstående søger en balance mel-
lem på den ene side at sikre toiletadgang for flest mulige passagerer og på den
anden side de økonomiske udgifter, der ville være forbundet med at sikre toi-
letadgang for alle passagerer til enhver tid på enhver station.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke