MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 777:
Vil ministeren sikre, at Trafikstyrelsen og DSB i deres fortsatte undersøgelser
omkring risikoen ved kørsel med IC4 og IC2 fremkommer med en udførlig re-
degørelsen om fejlene på selve hjulene, idet DSB’s redegørelse af 7. april 2014
omtaler, at en indledende kontrol heraf viste ikke mindre end 15 hjulsæt med
fejl på IC4, samt at assessor Michael Wrang i sin rapport fra 14. maj 2014 peger
på dette som et væsentligt problem og samtidig i sin rapport henviser til føl-
gende informationskilde på side 4: (IS8) ”Lucchini RS, 2014-04-14,
dokument-
nummer MET 033_14, “DSB IC4 wheel with wear damages”?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Trafikstyrelsen.
DSB oplyser:
”I forbindelse med de konstaterede revner i aksellejekasser på IC4/IC2 er der
indledningsvis foretaget en risikovurdering for fortsat drift, herunder er der
opsat sikkerhedsmæssige barrierer, der nu og her sikrer et højt sikkerhedsni-
veau ved drift med materieltyperne.
Derudover er der igangsat et arbejde med en dyberegående undersøgelse af
årsagerne til de konstaterede revner. I den dyberegående undersøgelse har DSB
inddraget udenlandske eksperter fra DB Systemtechnik i klarlæggelsen af årsa-
gerne. Undersøgelsen omfatter også hjulene på IC4/IC2. Når den dyberegående
undersøgelse foreligger vil DSB bl.a. orientere Trafikstyrelsen om undersøgel-
sens resultater samt det videre forløb.”
Trafikstyrelsen oplyser:
”Når DSB har gennemført de tekniske undersøgelser vil Trafikstyrelsen
forhol-
de sig til resultatet af disse for at sikre sig, at det er dokumenteret at sikkerhe-