Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1379046_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 776:
Hvad er ministerens holdning til, at de ca. 8 millioner kroner, der i 2011 blev
bevilliget til opførelsen
af en rundkørsel ved ”det sorte kryds” på Hillerødvej-
Ubberupvej, ikke blev brugt herpå, men derimod returneret til staten på grund
af omlægninger internt i Vejdirektoratet, og anerkender ministeren, at hensy-
net til trafiksikkerheden herved er tilsidesat?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst mig følgende:
”På baggrund af en sortplet-rapport blev der gennem ”Pulje til fremme af sik-
kerhed og miljø” i 2008 bevilliget ca. 8 mio. kr. til et projekt med etablering af
en enkeltsporet rundkørsel i krydset Hillerødvej/Ubberupvej. Processen for
gennemførelse af projekter i ”Puljen til fremme af sikkerhed og miljø” er, at
transportministeren beslutter, om de af Vejdirektoratet indstillede projekter
skal gennemføres.
I forbindelse med et efterfølgende projekteringsarbejde viste kapacitetsbereg-
ninger, at nok ville trafiksikkerheden blive forbedret, men fremkommeligheden
ville blive stærkt reduceret for de trafikanter, der dagligt benyttede Hillerødvej.
Samlet set var løsningen dermed ikke holdbar. Beregningerne viste, at det ville
være nødvendigt med en 2-sporet rundkørsel for ikke at forringe fremkomme-
ligheden væsentligt på den stærkt trafikerede Hillerødvej.
En 2-sporet rundkørsel vil - af hensyn til en nærliggende ejendom
kræve en
forskydning af krydset. Disse forhold blev beregnet til at medføre en kraftig
stigning i anlægsomkostningerne, hvilket den daværende bevilling ikke kunne
dække.
Der er ikke tale om, at projektets midler blev returneret ”på grund af omlæg-
ninger internt i Vejdirektoratet”, men at
Vejdirektoratet på baggrund af de-
tailundersøgelsen vurderede det uhensigtsmæssigt at gennemføre projektet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379046_0002.png
med den enkeltsporede rundkørsel, der oprindeligt var bevilliget midler til.
Vejdirektoratet besluttede at standse projektet og begyndte i stedet at finde
alternative løsninger til at udbedre den sorte plet.
I 2011 udarbejdedes en ny sortplet-rapport for samme kryds med baggrund i 4
personskadeuheld og 7 materielskadeuheld på 5 år. Sortplet-rapporten foreslår
lokal hastighedsbegrænsning på 60 km/t, advarselstavler, forlængelse af spær-
reflader og etablering af primærheller. Dette forslag endte efter drøftelse med
politiet med en beslutning om, at hastighedsbegrænsningen bliver på 70 km/t.
Målet med ombygningen er at gøre krydset mere trafiksikkert og nedbringe
antallet af uheld i krydset og samtidig sikre fremkommeligheden på Hillerød-
vej. Den nye løsning, som Vejdirektoratet udarbejdede for at nå dette mål, in-
debærer nedsættelse af hastigheden på Hillerødvej i forbindelse med krydset,
sikring af en bedre markering af krydset, så det bliver mere synligt for bilister
på Hillerødvej, og forbedrede oversigtsforhold for den svingende trafik fra Ub-
berupvej. Desuden vil der blive opsat elektroniske ”din fart”-viser
for at gøre
trafikanterne opmærksomme på den lokale hastighedsbegrænsning.
Ved valg af løsning foretager Vejdirektoratet en samfundsøkonomisk vurdering
af, om projektet giver en rentabel løsning. Den samfundsøkonomiske beregning
gav en intern rente på over 70, hvilket er en meget høj rentabilitet.
Det reviderede projekt
uden rundkørsel
blev indstillet til udmøntning i
”Puljen til fremme af sikkerhed og miljø” i 2012, hvor det opnåede en bevilling
på 1,8 mio. kr. Vejdirektoratet beskrev projektet på baggrund af den nye gen-
nemførte sortpletanalyse. Anlægsarbejderne er begyndt primo juni 2014.”
På den baggrund kan jeg afvise, at hensynet til trafiksikkerheden er tilsidesat.
Jeg noterer mig, at Halsnæs Kommune har godkendt det projekt, Vejdirektora-
tet har fremlagt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke