MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. juni 2014
2014-2382
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 774:
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange Øresundstog der er planlagt at
skulle på værksted i den kommende feriesæson, og hvorvidt de pågældende
Øresundstog vil blive erstattet af IR4-tog, der kun i meget begrænset omfang
kan medtage cykler, barnevogne og slet ikke er egnet til kørestolsbrugere.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”DSB
Øresund har planlagt normal værkstedsproduktion for Øresundstog i
hele sommerperioden, dog med undtagelse af store eftersyn som er planlagt til
ikke at skulle udføres i perioden uge 28
–
30, 2014.
Imidlertid medfører infrastrukturarbejder i forbindelse med Nordhavnsvejpro-
jektet i perioden 21.juni
–
20.juli 2014, at DSB Øresund skal køre med togsæt i
lukkede omløb på strækningen Klampenborg
–
Helsingør. Der er i hele denne
periode kun mulighed for udveksling af togsæt mellem værkstedet og nord for
Klampenborg i samlet 2 * 8 timer.
DSB Øresund har for at sikre en så stabil tog drift som overhovedet muligt på
Kystbanen i denne særkøreplansperiode valgt primært at indsætte IR4-togsæt
på strækningen, idet denne materieltype kan køre flere km mellem eftersyn.
Der vil dog i begrænset omfang også blive indsat Øresundstog på Kystbanen i
denne periode.
IR4 togsæt er i modsætning til Øresundstog (ET-togsæt) ikke indrettet med
lavgulvsvogne. Det er dog fortsat muligt for passagerne at medtage cykler og
barnevogne i IR4-togsæt omend adgangen til og fra togsættet er mere besvær-
lig.