Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399833_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. september 2014
2014-2377
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. maj stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 767:
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget billetpriserne er steget på alle for-
mer for kollektiv trafik i hele landet hvert år (angivet i beløb og procentvis stig-
ning) siden september 2011 til maj 2014 opgjort på samtlige billettyper samt
operatørområder (eksempelvis men ikke udelukket til DSB, Movia Hovedsta-
den, Movia Vest, Nordjylland Trafikselskab m.v.).
Svar:
Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at den gennemsnitlige takst år for år ikke sti-
ger med mere end det såkaldte takststigningsloft. Takststigningsloftet har væ-
ret gældende siden takstskiftet til 2008 og har medført, at taksterne rundt i
landet udvikler sig meget ensartet.
Takstloftet beregnes som et skøn for udviklingen i et omkostningsbaseret in-
deks plus en niveaukorrektion af de tre foregående år. Dette skyldes, at de en-
delige tal først ligger med tre års forskydning. Det omkostningsbaserede indeks
er sammensat af nettoprisindekset for brændstof, lønudvikling for den private
sektor og den gennemsnitlige obligationsrenteændring.
Takstloftet forhindrer ikke, at enkelte rejsehjemler kan stige mere end loftet.
Det bemærkes, at trafikselskaberne har mulighed for at ’opspare’ en uforbrugt
takststigning fra et år til de efterfølgende to år. Hermed opnås en jævn udvik-
ling taksterne og store takststigninger undgås.
I tabel 1 ses trafikselskaberne og togoperatørernes årlige takststigninger i for-
hold til det udmeldte takstloft for det pågældende år.
Trafikselskaberne har samlet set fra 2011-2014 gennemsnitligt anvendt 0,4 pct.
mindre end de udmeldte takstloft, jf. tabel 1.
Enkelte trafikselskaber har et samlet mindre overforbrug (på ca. 0,2 procentpo-
int) i perioden for takst 2012 til takst 2014, som skal imødegås i deres kom-
mende takststigning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399833_0002.png
Trafikstyrelsen har ikke sammenlignelige data for takstudviklingen opdelt på
produkttyper. Derudover vil opdeling på samtlige billettyper omfatte mange
billettyper, der ikke nødvendigvis er direkte sammenlignelige.
Tabel 1.
Trafikselskabernes og togoperatørernes gennemsnitlige procentvise udnyttelse
af takstloftet i perioden 2011-2014
2011-2012
-0,83 pct.
0,00 pct.
0,00 pct.
0,00 pct.
0,00 pct.
-0,10 pct.
0,00 pct.
-2,60 pct.
-0,40 pct.
0,00 pct.
2012-2013
0,18 pct.
0,20 pct.
0,70 pct.
0,14 pct.
0,00 pct.
-0,80 pct.
-0,23 pct.
-1,10 pct.
0,00 pct.
0,00 pct.
2013-2014
-0,10 pct.
0,00 pct.
0,90 pct.
0,00 pct.
0,00 pct.
0,20 pct.
+0,20 pct.
2,70 pct.
0,00 pct.
0.00 pct.
Samlet
-0,75 pct.
0,20 pct.
-0,20 pct.
0,14 pct.
0,00 pct.
-0,70 pct.
-0,03 pct.
-1,00 pct.
-0,40 pct.
0.00 pct.
Side 2/3
Trafikselskab
Movia hovedstaden
Movia vest
Movia syd
Nordjyllands Trafikselskab
Midttrafik
Sydtrafik
FynBus
BAT
Vægtet landsgennemsnit
DSB/Arriva
Note: Minus angiver et underforbrug i forhold til det udmeldte takstloft.
Det skal bemærkes, at udrulningen af rejsekortet har gjort beregningen af de
årlige takststigninger mere kompliceret, og gør det nødvendigt at skønne pas-
sagerernes adfærdsændringer som følge af de ændrede takststrukturer. Trafik-
styrelsen foretager derfor en efterkalkulation af de realiserede takststigninger
for 2012 og frem. Dette gøres bl.a. for DSB og for Midttrafik, som har gennem-
ført en ny zonestruktur. Såfremt takststigningen afviger væsentligt fra takstlof-
tet pålægges trafikvirksomheden efterfølgende at justere taksten.
Beregningerne af takststigningerne i tabellen tager ikke højde for ydede rabat-
ter og tilskud såsom eksempelvis den såkaldte off-peak rabat. Det skyldes, at
trafikselskabernes takststigninger udelukkende skal afspejle trafikselskabernes
prisstigninger. Hermed sikres, at tilskud til ordninger som f.eks. off-peak rabat-
ten tilfalder brugerne af den kollektive trafik og ikke trafikselskaberne.
Det indebærer også, at taksterne reelt i gennemsnit er steget mindre end tabel-
len indikerer. Eksempelvis har Trafikstyrelsen i rapporten ”Udviklingen i sek-
toren for den kollektive trafik - 1. halvår 2013” beregnet, at det afsatte beløb til
takstnedsættelser på 300 mio. kr., der dækker off-peak rabat og introduktions-
rabat til personlig rejsekort svarer til en generel gennemsnitlig takstnedsættelse
på ca. 5-6 pct. for den samlede kollektive trafik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399833_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Magnus Heunicke