Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1382626_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. juni 2014
2014-2355
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 764:
”I forlængelse af svar på TRU alm. del-
spm. 302, hvor ministeren nævner, at
det statslige tilskud i Storbritanien til jernbanen i 2009 var på 5,2 mia. GBP,
bedes ministeren redegøre for, om det er et retvisende billede for
operatørsiden, når det på den statslige web: http://orr.gov.uk/news-and-
media/press-releases/2014/discounted-tickets-net-rail-industry-3bn-orr-rail-
financials-report-2012-13
hos den statslige myndighed ”Office of Rail
Regulation” fremgår
at der i 2012-2013 ikke er givet noget nettotilskud til
jernbanedrift, eftersom tilskuddet til underskudsgivende strækninger opvejes
af indtjening fra overskudsgivende strækninger samtidigt med, at
jernbaneoperatørerne oveni betaler 2 mia. GBP i afgifter til
infrastukturforvalteren ”Network Rail””
Svar:
Det tilskud til jernbanen, som jeg henviser til i svaret på spørgsmål 302, omfat-
ter hele jernbanesektoren, herunder til infrastruktur, og ikke kun jernbaneope-
ratørerne.
Som anført på den i spørgsmålet citerede webside udgjorde de samlede offent-
lige tilskud til jernbanesektoren i Storbritannien 4,0 mia. GBP i finansåret
2012-2013.
Pointen i svaret på spørgsmål 302 var, at det statslige tilskud er forøget
markant i Storbritannien siden privatiseringen af jernbanerne, og at dette må
antages at være en medvirkende årsag til fremgangen for jernbanen i
Storbritannien.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke