MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. juni 2014
2014-2353
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 762:
Ministeren bedes oversende en oversigt, der for perioden 1990 til nu viser, 1)
hvor mange faunabroer, der er blevet opført i Danmark 2) placeringen af fau-
nabroerne 3) hvor mange penge, der er blevet brugt på at anlægge og vedlige-
holde hver faunabro 4) den eller de politiske beslutninger eller forlig, der ligger
til grund for hver faunabro samt 5) hvor mange penge, der aktuelt er afsat til at
anlægge og vedligeholde nye faunabroer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, Sund og Bælt samt Vejdirekto-
ratet.
Banedanmark oplyser, at de ikke ejer faunabroer over den danske jernbane.
Banedanmark oplyser endvidere, at faunapassage af jernbanen typisk udformes
som underføringer, der etableres for at afhjælpe barrierevirkning fra banen.
Sund og Bælt oplyser, at de ikke har selvstændige faunabroer, men faunapassa-
ger, der er en integreret del af stibroer. Sund og Bælt oplyser herudover, at de
har to faunabroer/passager, som er overførsler over Kanonvej ved hhv. Øre-
sundsmotorvejen og Øresundsbanen på Vestamager.
Passagerne er en del af de stibroer, som A/S Øresund har opført over Øre-
sundsmotorvejen og Øresundsbanen. Merprisen for at bygge stibroerne brede
nok til at rumme faunapassagen har været ca. 10 mio. kr. for begge broer. Der
har ikke været særlige omkostninger til vedligehold af faunapassagerne efter
anlæg.
Den politiske beslutning, der ligger til grund for anlæggelsen af disse, er tra-
fikministerens godkendelse den 7. april 1993 af ”Indstilling om anlæggets linje-
føring og udformning”, 1992.
Vejdirektoratet oplyser, jf. nedenstående tabel 1 samt figur 1, at der i perioden
1990 til nu er anlagt faunabroer 10 steder på statens veje.