Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1386772_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2014
Færdselskontoret
Christina Thode Hansen
2014-0032-1309
1183164
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 755 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Karen Hækkerup
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 755 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvor lang ventetid der er til at komme
til køreprøve, herunder om ventetiden overskrider den anbefa-
lede grænse, og om der er regionale forskelle i ventetiden på at
komme til køreprøve?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at ansvaret for tilrette-
læggelse af køreprøveafviklingen, herunder anvendelsen af
ressourcer til berammelse og afholdelse af køreprøver ved de
enkelte prøvesteder, påhviler den enkelte politikreds som et led
i tilrettelæggelsen og varetagelsen af politikredsens samlede
opgaver.
Justitsministeriet har i 1996 tilkendegivet, at det må tilstræbes,
at berammelsestiderne på køreprøver ikke overstiger 7-10 da-
ge, samt at berammelsestider på over 14 dage ikke kan anses
for acceptable.
Igennem årene har nogle politikredse i perioder haft vanskeligt
ved at opfylde disse mål. Særligt berammelsestiden til kategori
B (almindelig bil) har voldt vanskeligheder.
Rigspolitiet følger løbende udviklingen i ventetiden på be-
rammelse af køreprøver til kategori B. Rigspolitiet kan i den
forbindelse oplyse, at samtlige politikredses ventetider på kø-
reprøver til kategori B, i perioden fra den 1. januar 2014 til den
31. marts 2014 ifølge Rigspolitiets statistikmodul ses at have
ligget inden for det acceptable niveau på 14 dage, med undta-
gelse af en enkelt politikreds, som i en periode på to uger ses at
have haft en ventetid på mere end 14 dage.
I perioden fra den 1. april 2014 til den 16. juni 2014 ses navn-
lig Københavns Politi, Nordsjællands Politi og til dels Midt- og
Vestsjællands Politi at have haft ventetider på køreprøver til
kategori B, som ligger ud over det acceptable niveau. Herud-
over ses Bornholms Politi, Østjyllands Politi, Syd- og Sønder-
jyllands Politi samt Fyns Politi hver især i et enkeltstående til-
fælde at have haft en gennemsnitlig ventetid udover det accep-
table niveau.
Det bemærkes, at Rigspolitiets statistikmodul måler ventetiden
på et givent tidspunkt og beregner på dette tidspunkt venteti-
den som et gennemsnit af ventetiden på alle politikredsens
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prøvesteder. Det kan derfor forekomme, at der på nogle tids-
punkter er en enten længere eller kortere ventetid i politikred-
sen, men det er Rigspolitiets opfattelse, at statistikmodulet ge-
nerelt giver et retvisende billede af ventetiderne i politikredsen.
Rigspolitiet skal beklage, at politiet ikke i fuldt omfang lever
op til de fastsatte mål. Rigspolitiet har løbende fokus på områ-
det, og der er gennem årene iværksat forskellige tiltag. Der er
f.eks. gennemført en bedre udnyttelse af de udbudte prøver, og
der er uddannet en række civile køreprøvesagskyndige. På
Rigspolitiets kvartårlige møder med politikredsenes færdsels-
afdelinger afrapporterer kredsene tillige status på ventetider.
Herudover er der nedsat en følgegruppe, som dels drøfter gene-
relle spørgsmål, dels følger situationen vedrørende ventetider
på køreprøver i de sjællandske politikredse, herunder Sydsjæl-
lands og Lolland-Falsters Politi. Følgegruppen består af repræ-
sentanter fra politikredsene, Rigspolitiet samt formanden for
Dansk Kørelærer-Union.
Rigspolitiet har endvidere fra relevante politikredse indhentet
en udtalelse om baggrunden for de for lange ventetider.
Københavns Politi har bl.a. oplyst, at den forlængede ventetid
især skyldes, at Københavns Politi i foråret havde et antal nye
prøvesagkyndige under uddannelse. Uddannelsen afsluttes in-
den den 1. juli 2014, hvorefter såvel de nyuddannede prøve-
sagkyndige som uddannelsesvejlederne vil indgå i afviklingen
af prøver. Færdselsafdeling har tillige i foråret 2014 haft til-
gang af fire ekstra sagkyndige fra bl.a. Københavns Vestegns
Politi, og man har ekstraordinært anvendt samtlige de deltids-
sagkyndige, der har været til rådighed. Man har endvidere pe-
get på, at dumpeprocenten i politikredsen i forbindelse med kø-
reprøver til kategori B er væsentligt højere end landsgennem-
snittet. En forudsætning for at få dumpeprocenten ned i Kø-
benhavn er, at eleverne er bedre forberedt, herunder i forhold
til at aflægge prøve i København, hvor de trafikale forhold i
nogle tilfælde må påregnes at være særligt udfordrende i for-
hold til andre byer. Man har på den baggrund iværksat kontrol
af relevante køreskoler med henblik på at højne kørelærernes
standard.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at dumpeprocenten
til kategori B på landsplan i 2013 var 33,5 %, mens den i Kø-
benhavns Politi var 43,1 %.
Københavns Politi peger tillige på, at Kommunernes Landsfor-
enings bookingsystem ikke indeholder restriktioner for, hvor
mange prøver den enkelte kørelærer kan booke. Det kan derfor
ikke afvises, at nogle kørelærere booker flere køreprøver, end
de aktuelt har behov for og efterfølgende afbestiller disse eller
vælger at udnytte bookingen ved at lade elever gå for tidligt til
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
prøve.
Endelig har Københavns Politi oplyst, at man har iværksat et
analysearbejde med henblik på at afdække, hvilke interne og
eksterne faktorer der navnlig er årsag til ventetid.
Nordsjællands Politi har bl.a. henvist til, at der i starten af maj
måned 2014 blev afholdt et ekstraordinært møde om venteti-
derne i den tidligere omtalte følgegruppe. På mødet blev det
aftalt, at kredsene skulle iværksætte en ekstra indsats, og Nord-
sjællands Politi har derfor tilført færdselsafdelingen yderligere
personale ud over det personale, som i foråret 2014 var tilført
afdelingen som ekstra ressource. Nordsjællands Politi har end-
videre oplyst, at politikredsen i 2014 til og med uge 22 har op-
rettet 800 flere teoriprøver og 900 flere praktiske prøver end i
samme periode i 2013.
Midt- og Vestsjællands Politi har bl.a. oplyst, at politikredsen
løbende er i dialog med kørelærerne med henblik på planlæg-
ningen i særligt belastede perioder.
For så vidt angår den af Københavns Politi omtalte uddannelse
af nye prøvesagkyndige kan Rigspolitiet supplerende oplyse, at
det som følge af EU´s 3. kørekortdirektiv, som blev implemen-
teret i Danmark i 2013, var nødvendigt at etablere en ny ud-
dannelse af de prøvesagkyndige. Af praktiske årsager var det
ikke muligt at afholde det første kursus før foråret 2014. Da
tidspunktet var sammenfaldende med en traditionel spidsbe-
lastningsperiode, blev det overvejet at udskyde kurset til efter-
året 2014, men da der samtidig var et påtrængende behov for at
uddanne nye sagkyndige, valgte Rigspolitiet at gennemføre
uddannelsen, således at disse nye sagkyndige kunne indgå i af-
viklingen af køreprøver allerede i sommeren 2014. Der afhol-
des endnu et kursus i efteråret 2014.
Endelig kan det oplyses, at Rigspolitiet nøje vil følge udviklin-
gen på området, herunder resultatet af det omtalte analysear-
bejde i Københavns Politi.”
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelsen fra Rigspolitiet.
4