Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1380785_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 752:
Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer regeringen der indtil videre gennem-
ført for at fremme udbredelsen af elbiler?
Svar:
Regeringen har som mål, at den danske transportsektor i 2050 er fri for fossile
brændstoffer. Regeringen har i den forbindelse iværksat flere initiativer til
fremme af elbiler, herunder:
Regeringen har forlænget afgiftsfritagelse for elbiler- og brintbiler til og
med 2015. Det gælder både grøn ejerafgift, vægtafgift og registrerings-
afgift.
Regeringen har indført en ordning, som medfører godtgørelse af elafgift
for virksomheder, der udfører erhvervsmæssig opladning af elbiler.
Ordningen gælder til og med 2015.
Under den nuværende regering blev der indgået en ny energisparreafta-
le. Aftalen betyder, at energiselskaberne skal yde en konkret indsats,
der medvirker til gennemførsel af en energibesparelse hos borgerne og
der blev i denne forbindelse inddraget mulighed for at elbiler kan indgå
i energiselskabernes spareindsats. Energiselskaberne kan således købe
den energibesparelse, som elbiler giver i forhold til en konventionel bil,
som led i energiselskabernes energibesparelsesforpligtelser.
Regeringen har bevilget midler til videreførelse af Trafikstyrelsens ar-
bejde med energieffektiv transport. Trafikstyrelsen har bl.a. i samar-
bejde med Energistyrelsen, etableret elbilnetværk for kommuner såvel
som virksomheder. Netværkene giver virksomheder og kommuner en
platform til at dele erfaringer med drift og anvendelse af elbiler. Her-
udover formidler Trafikstyrelsen viden og erfaringer om drivmidler i
transporten
herunder elbiler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380785_0002.png
Derudover administrerer Trafikstyrelsen en forsøgspulje, som har til-
delt 36 mio.kr til otte elbilprojekter.
I energiforliget fra 2012, blev der afsat 70 mio. kr. til infrastruktur,
hvoraf 40 mio. kr. er øremærket elbilpartnerskaber, en ordning hvor
virksomheder og kommuner kan få støtte til at anskaffe elbiler, plug-in
hybridbiler og tilhørende ladeinfrastruktur. Formålet med partner-
skabspuljen er at fremme anvendelse og synlighed af elbiler. Energisty-
relsen administrerer ordningen, som løber i 2013-15.
I foråret 2014 er der gennemført et udbud med henblik på at etablere
ladestationer til opladning af elbiler ved rastepladser langs motorvejs-
nettet.
Regeringen har endvidere forlænget forsøgsordningen for elbiler, hvor
kommuner og virksomheder kan få støtte til at gennemføre forsøg med
elbiler og plug-in hybridbiler. Forsøgsordningen skal bidrage til at bely-
se, hvilke barrierer der er i praksis for udbredelse af elbiler, og i hvilke
anvendelser elbiler har særlige fordele og perspektiver. Ordningen kan
også medvirke til at belyse mulighederne for indpasning i elsystemet af
elbiler som et fleksibelt energilager, der både forbedrer mulighederne
for at optimere energiudnyttelse og indpasser fluktuerende vindkraft.
Puljen er samlet på 50 mio. kr. for perioden 2008-15 og ordningen ad-
ministreres af Energistyrelsen.
I international sammenhæng har regeringen arbejdet aktivt for hen-
sigtsmæssige EU-regler i forhold til transport på alternative drivmidler,
herunder elbiler. I 2014 blev der således vedtaget et direktiv om udrul-
ning af europæisk basisstruktur for el, gas og brint. Fælles standarder
skal blandt andet sikre, at elbiler, batterier og stik passer sammen over-
alt i EU.
Regeringen anbefaler i sit forslag til ny vejlov, at der gives hjemmel til,
at kommunerne kan differentiere betaling for parkering af miljømæssi-
ge hensyn, herunder helt undlade at opkræve betaling for parkering for
f.eks. el-biler. Se også besvarelsen af TRU 753.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke