Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1380781_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. juni 2014
2014-2338
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 751:
Ministeren bedes redegøre for status med hensyn til DSB’s indsats for at ned-
bringe de skadelige dieselpartikler i regionaltogene (fra ME-lokomotiverne),
herunder i forhold til forsøget med en ny katalysator? Desuden ønskes oplyst,
hvordan planen for den videre indsats mod skadelige dieselpartikler fra togene
ser ud?
Svar:
DSB har oplyst følgende:
”DSB arbejder
fortsat på de aktiviteter, der er nævnt i svaret på TRU 516, dvs.
både med tiltag, der afskærmer passagerer og medarbejdere, når de opholder
sig i dobbeltdækkervognene, og tiltag, der kan reducere udledningen.
Afskærmning
Udskiftningen af filtre i luftindsugningen på dobbeltdækkervognene er igangsat
og forventes afsluttet primo juli måned.
Deutsche Bahn har opstillet en række mulige løsninger, der kan ændre udstød-
ningens luftstrøm, så den kommer længere væk fra dobbeltdækkervognene.
Der arbejdes videre med opbygning af modeller, som efterfølgende testes i
vindtunnel.
Reduktion
Ultimo juli måned gennemføres fornyet måling af de miljømæssige gevinster
ved at montere katalysator på ME-lokomotiverne. Disse målinger vil indgå som
en del af grundlaget for den videre indsats.
Yderligere målinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380781_0002.png
Udover ovenstående planlægger DSB en række målinger for at opnå yderligere
viden. Udvalgte medarbejdere udstyres med mobilt måleudstyr, således at den
reelle påvirkning i løbet af en arbejdsdag kan kortlægges.”
Jeg henviser desuden til besvarelsen af TRU 516.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke