Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1374862_0001.png
Side 1 af 10
Orienterede notat til Folketingets
Transportudvalget før TTE-Rådsmødet den 5.
juni 2014
Indledning
I dette notat gennemgås dagsordenen for
Rådsmødet
for EU’s transportministre, som finder
sted den 5. juni 2014 i Luxembourg.
Der er i alt seks sager på dagsordenen på
Rådsmødet, som alle tidligere har været forelagt
Folketingets Europaudvalg. De forelægges derfor
alene til orientering.
Samtidig forelægges en enkelt sag til tidligt
forhandlingsoplæg. Det drejer sig om direktivet om
markedsåbning og forvaltning af infrastrukturen,
som er den del af 4. jernbanepakke. Dette direktiv
kaldes også governance-direktivet.
Governance-direktivet forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg, da det forventes, at det
kommende italienske formandskab vil tage sagen
op.
Regeringen støtter det overordnede formål med
forslaget, der for det første er at sikre lige adgang til
infrastrukturen gennem en styrkelse af
infrastrukturforvalterens uafhængighed, og for det
andet at åbne markedet for indenlandsk
passagertransport.
Når det gælder markedsadgangen, findes der ikke
adgangsbarrierer for operatører, der vil køre
persontogtrafik i Danmark.
Governance-
direktivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0002.png
Side 2 af 10
Enhver operatør med de rette tilladelser har siden år
2000 kunnet drive persontogtrafik i Danmark.
Regeringen er som udgangspunkt enig i, at det kan
resultere i hindringer for den lige adgang til
markedet, hvis infrastrukturforvalter og
jernbanevirksomhed er meget tæt forbundne.
Derfor bør der bakkes op om en juridisk og
økonomisk adskillelse, sådan som vi har det i
Danmark i dag, hvor DSB og Banedanmark er
adskilte virksomheder.
Kommissionen foreslår imidlertid regler om
adskillelse mellem infrastrukturforvalter og
jernbanevirksomhed, som går for vidt.
Disse regler må fortolkes sådan, at varetagelsen af
statens ejerskab til DSB ville skulle overføres til et
andet ministerium end Transportministeriet. Det er
regeringens holdning, at dette er alt for vidtgående.
Det er vigtigt, at transportministeren har ansvaret
for både DSB og Banedanmark og på den måde kan
sikre en sammenhængende transportpolitik.
Regeringen ser et stærkt og effektiviseret DSB som
en central forudsætning for at realisere de politiske
mål på jernbaneområdet.
Det er regeringens opfattelse, at styringen af DSB
fortsat har en transportpolitisk og ikke alene en rent
forretningsmæssig betydning.
Det ville derfor være stærkt uhensigtsmæssigt, hvis
styringen af DSB fremover ikke kunne finde sted i
transportpolisk regi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0003.png
Side 3 af 10
Det er desuden inkonsistent, at Kommissionen
samtidig foreslår, at én og samme juridiske enhed
også fremover kan stå som ejer af
infrastrukturforvalter og operatør. Så længe dette
sker inden for rammerne af en vertikalt integreret
virksomhed, herunder en holdingstruktur, som det
er tilfældet for Deutsche Bahn i Tyskland.
Regeringen vil derfor være særlig opmærksom på, at
reglerne om adskillelse ikke kommer til at gå videre
end formålet kræver.
Den danske model skal kunne opretholdes. Her
administrerer Banedanmark som styrelse under
Transportministeriet infrastrukturen, mens DSB,
som selvstændig offentlig virksomhed ejet af staten,
driver jernbanevirksomhed.
Når det gælder integrerede jernbanevirksomheder,
lægger forslaget op til, at tilsynsorganerne skal
godkende afgørelser truffet af
infrastrukturforvalterens bestyrelse vedrørende
visse personalemæssige forhold, fx vedrørende
ansættelser på direktionsniveau.
Til sidst indebærer forslaget, at der skal nedsættes et
koordinationsudvalg. Formålet er at sikre en god
koordination mellem infrastrukturforvalteren og de
brugere af nettet, som berøres af
infrastrukturforvalterens afgørelser.
Både hvad angår arbejdsopgaverne for
tilsynsorganerne og koordinationsudvalget er det
vigtigt, at disse ikke bliver unødigt bureaukratiske
og at hverken tilsynsorganer eller
koordinationsudvalg tillægges beføjelser, der
forekommer unaturlige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0004.png
Side 4 af 10
Agenturforordningen
Anden sag er Agenturforordningen. Forslaget er en
teknisk del af 4. jernbanepakke, og er sat på Rådets
dagsorden til en politisk enighed.
Sagen blev forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg i oktober 2013 og forelægges nu
alene til orientering.
Med forslaget vil Det Europæiske Jernbaneagentur
(ERA) ændre status og blive en egentlig europæisk
jernbanemyndighed med udvidede kompetencer og
flere opgaver.
Generelt har regeringen støttet forslaget. Under
forhandlingerne har Danmark fået gennemført, at
der fastlægges klare rammer for samarbejdsaftaler
mellem Agenturet og de nationale myndigheder.
Samlet set er resultatet af forhandlingerne og den
politiske enighed tilfredsstillende.
Interoperabilitets-
direktivet
Næste sag er det såkaldte Interoperabilitetsdirektiv.
Forslaget er også en teknisk del af 4. jernbanepakke,
og er sat på Rådets dagsorden til politisk enighed.
Sagen blev forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg i juni 2013, og forelægges nu til
orientering.
Forslaget betyder, at godkendelser til ibrugtagning
af jernbanekøretøjer og togkontrol- og
signalsystemer fremover skal foretages af Det
Europæiske Jernbaneagentur (ERA).
Der vil dog fortsat være mulighed for at køretøjer,
der alene skal anvendes nationalt, kan godkendes af
den nationale sikkerhedsmyndighed
i Danmark er
det Trafikstyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0005.png
Side 5 af 10
Det har været vigtigt for regeringen, at grænsefladen
mellem Agenturets og de nationale
sikkerhedsmyndigheders kompetencer blev
præciseret.
Det gælder især i forhold til udstedelse af tilladelser
til køretøjer, togkontrol og signaler. Desuden har
regeringen lagt vægt på, at nye opgaver på EU-
niveau kan løftes effektivt.
Regeringen har særligt været opmærksom på, at
forslaget om yderligere bemyndigelse af ERA ikke
skaber nye barrierer og bureaukrati.
Der er i forbindelse med forhandlingerne sket
ændringer for gennemførelsen af de tekniske
forskrifter.
Det er nu ændret fra delegerede retsakter til
gennemførelsesretsakter. Det støtter man fra
regeringens side, da det sikrer at medlemsstaterne
bevarer indflydelse på væsentlige forhold.
Forhandlinger er landet på måde, der kan være
tilfredshed med.
Sikkerhedsdirektivet
Næste sag er Sikkerhedsdirektivet, som er sidste
tekniske del af 4. jernbanepakke.
Forslaget er sat på Rådets dagsorden til politisk
enighed, og sagen blev forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg i oktober 2014.
Overordnet skal forslaget sikre, at adgangen til
markedet for jernbanetransportydelser forbedres og
at jernbanesikkerheden i EU udvikles og forbedres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0006.png
Side 6 af 10
Sikkerhedsdirektivet er rammen for en
harmonisering af de nationale sikkerhedsregler og
den nationale sikkerhedsmyndigheds roller og
opgaver.
Formålet med forslaget er blandt andet at danne ét
fælles EU-sikkerhedscertifikat, som vil betyde, at
virksomhederne kan anvende ét og samme certifikat
til kørsel i alle EU-lande.
Det vil være agenturet, der skal udstede
sikkerhedscertifikat til de jernbanevirksomheder,
der udfører grænseoverskridende trafik.
Der vil dog fortsat være mulighed for at
jernbanevirksomheder, der alene udfører national
transport, kan blive certificeret af den nationale
sikkerhedsmyndighed.
Forhandlinger er også her landet på en måde, der
kan være tilfredshed.
Vægt og dimensioner
Næste sag er forslaget til direktiv om vægt og
dimensioner for tunge køretøjer.
Forslaget forelægges Europaudvalget til orientering,
da der tidligere er taget forhandlingsoplæg i sagen.
Forslaget er sat på Rådets dagsorden til politisk
enighed.
Forslaget vedrører busser og lastbiler og deres
påhængskøretøjer. Det gøres i Kommissionens
forslag lovligt for modulvogntog at krydse en
landegrænse, hvis nabolandene aftaler denne
mulighed.
Kommissionen foreslår også, at det skal være muligt,
at lastbiler og vogntog bliver lidt længere fortil og
bagtil. Dog kun hvis længdeforøgelsen skyldes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0007.png
Side 7 af 10
aerodynamisk udstyr, der giver bedre
energieffektivitet, ligesom det for lastbilerne giver
bedre udsyn til bløde trafikanter og en længere
såkaldt deformationszone, der nedsætter skaderne
på modparten, hvis der sker et sammenstød.
En lille justering i kravene til længde gør det i
Kommissionens forslag også muligt at transportere
de stadigt mere anvendte 45 fods-containere, der
typisk ankommer med skib.
Forslaget fastlægger desuden krav om, hvor ofte
lastbiler eller busser skal kontrolleres for overlæs.
Samtidig fastsættes der overordnede regler for
sanktioner i forbindelse med overlæs.
Der er stadig substantielle forhandlinger i Rådet på
embedsmandsniveau
ikke mindst om det svære
spørgsmål om grænseoverskridende kørsel med
modulvogntog.
Der har været en række forskellige forslag på bordet
under forhandlingerne i Rådet, og forhandlingerne
har været komplekse.
Det ser dog på nuværende tidspunkt ud til, at man i
Rådet lander på et kompromis, der vil betyde, at
man kan fortsætte med at køre over Øresund med
modulvogntog.
Europa-Parlamentet har behandlet forslaget og
vedtaget sin betænkning. Europa-Parlamentet
foreslår blandt andet, at beholde teksten om
modulvogntog i det gældende direktiv og pålægge
Kommissionen at lave en evaluering af
grænseoverskridende kørsel med modulvogntog i
EU til 2016. Dette skal potentielt danne grundlag for
ny lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0008.png
Side 8 af 10
Man har fra dansk side arbejdet for at modulvogntog
skal kunne passere mere end en landegrænse under
sin transport, så længe landene tillader det.
Det ser ud til, at der er mest opbakning til en
løsning, hvor ordlyden omkring modulvogntog i det
gældende direktiv bevares.
Dette er fra dansk side ikke en ideel løsning, men
Danmark kan leve med dette, da det vil betyde
status quo i forhold til praksis i dag.
Havnepakken
Næstsidste sag er den såkaldte Havnepakke.
Forslaget blev forelagt udvalget til
forhandlingsoplæg i oktober 2014, og forelægges
denne gang Europaudvalget til orientering.
Formålet med forslaget er at skabe bedre vækst- og
investeringsvilkår for havnene og dermed skabe
bedre rammer for økonomisk vækst.
Dette skal sikres ved fælles europæiske regler, der
skal modernisere og forbedre de
konkurrencemæssige og administrative forhold på
markedet for havnetjeneste.
Samtidig skal der skabet større gennemsigtighed i
havnenes organisation, drift og økonomi.
Forslagets opbygning og formål om åben og fair
konkurrence er i god tråd med de hensyn, der blev
varetaget i forbindelse med den seneste ændring af
havneloven i 2012.
Der er langt fra enighed om forslaget i Rådet og
sagen er sat i bero på grund af den manglende tid til
at nå til enighed forud for Europa-Parlamentsvalget,
som netop er afholdt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0009.png
Side 9 af 10
Sagen er derfor kun på dagsordenen til en
fremskridtsrapport.
Passagerrettigheder
Den sidste sag på Rådsmødet er forslaget om
flypassagerers rettigheder.
Sagen blev sidst forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg i juni 2013 og i februar 2014 til
præciseret forhandlingsoplæg. Sagen forelægges nu
alene til orientering.
Forslaget har til formål at forbedre håndhævelsen af
flypassagerernes rettigheder ved at præcisere en
række centrale principper, der har givet anledning
til mange tvister mellem flyselskaber og passager.
Samtidig sigter forslaget også mod, at balancere
hensynet til luftfartspassagerers rettigheder og
hensynet til luftfartsselskabernes økonomiske
situation.
Danmark ønsker ligesom Europa-Parlamentet at
forlænge luftfartselskabernes forpligtelse til at
indkvartere passagerer i tilfælde af aflysning eller
lange forsinkelser, der er forårsaget af
ekstraordinære omstændigheder, til fem nætter.
Danmark arbejder også for at der anvendes én
tærskel på fem timer for udløsning af kompensation
uanset rejsens længde.
Fra dansk side har det været vigtigt, at ensrette de
nationale myndigheders håndhævelse af
passagerernes rettigheder i EU.
Derfor har man fra dansk side fremsat forslag om, at
oprette en ekspertkomité, for at ensrette
medlemsstaternes sanktioner og håndhævelse. Det
har mødt stor opbakning blandt en række lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374862_0010.png
Side 10 af 10
Man er dog landet på en løsning, hvor man
genindfører Kommissionens oprindelige ønske om
en reel Komité med komitologibeføjelser. Dette kan
Danmark også støtte. Forslaget var ellers skrinlagt af
formandskabet i forsøget på at skabe et kompromis i
Rådet.
Under behandlingen af forslaget har formandskabet
dog måtte sande, at der i øvrigt er en række
principielle juridiske problemstillinger, som
komplicerer fremdriften i behandlingen af forslaget.
Dette gælder særligt rettigheder ved lange
forsinkelser i ankomst, da denne problemstilling
både handler om forholdet om ekstraterritorialitet
altså om reglerne også skal gælde på flyrejser til EU
med afgang udenfor EU
og forholdet om reglerne
er forenelige med anden international lovgivning.
Det har ikke været muligt at opnå enighed i Rådet
om en generel indstilling blandt andet på grund af et
spørgsmål, der alene vedrører relationerne mellem
Spanien og Storbritannien.
Spørgsmålet beskrives ikke detaljeret her, men
handler om suverænitet i forhold til at inkludere
Gibraltar i forordningens anvendelsesområde.
Behandlingen af forslaget forventes at fortsætte
under italiensk formandskab og er alene sat på
dagsordenen til fremskridtsrapport.