Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1398067_0001.png
Spørgsmål 737 - Aktoversigt TS2060110-00452
Sagsnr.
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
Dokumentnr. Aktnr.
2351179
Dokumentgruppe
syn af Rumle uden seler 001
Titel
Sagsbehandler
Brevdato
Kommentar
Udleveret
0 INF, Information/til orientering
24-03-2014
(bilag til
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
TS2060110-00452, RD96161 (10) kontrolsyn - sikkerhedsudstyr i bus, PJL
2356141
2259746
2259747
2297139
2297153
2314739
2314738
2343501
2351178
2356140
2486347
2519239
0
1
2
3
4
5
6
7 INF, Information/til orientering
8 INF, Information/til orientering
9
10 AFG, Afgørelse i øvrigt
11
RD96161
RD96161 Til ejer - TS2060110-452
RD96161 Til SV - TS2060110-452
Re: SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
SV: SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-452
Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser TS2060110-452
Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser
Bestemmelser for eftermontering af sikkerhedsseler j.nr TS2060110-00452
Part oplyser seler fjernet
Henriks Synshal ApS har synet og godkendt RD9661, Bus
TS2060110-00452 Notat om afslutning af sag om eftermonterede seler (RD96161)
VS: Syn af RD96161 - TRU 735
PJL
PJL
PJL
PJL
JJU
JJU
JJU
JJU
JJU
JJU
25-03-2014
28-01-2014
28-01-2014
12-02-2014
21-02-2014
28-02-2014
28-02-2014
19-03-2014
24-03-2014
25-03-2014
aktnr 8)
Udleveret
(bilag til
aktnr 9)
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
Udleveret
18-06-2014
Udleveret
03-07-2014
Udleveret
-1-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0002.png
Aktnr 1 - RD96161 Til ejer - TS2060110-452
Stenløse Private Skovbørnehave
Klerkegade 10B
1308 Kbh K
CO Frie Børnehaver og Fritidshjem
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Direkte 41878 0280
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Sagsnr.: TS2060110-452
Dato 28.01.2014
Partshøring - agter inddragelse af godkendelse
Trafikstyrelsen agter at inddrage godkendelsen af Deres Volvo bus
med registreringsnummer RD96161 og stelnummer
YV3B10M6000009143, i medfør af § 53 i bekendtgørelse nr. 516 af 1.
juni 2012 om godkendelse og syn af køretøjer.
Trafikstyrelsen har ved kontrolsyn konstateret, at bussen er eftermon-
teret med sikkerhedsseler, der er fastgjorte til bussens almindelige
sæder. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at de eftermonterede
sikkerhedsseler er solidt fastgjort til køretøjets faste dele.
I henhold til Detailforskrifter for Køretøjer afsnit 10.02.001 (1) skal
sæder være solidt fastgjort til køretøjet, og i henhold til afsnit
10.02.001 (6) skal sikkerhedssele være solidt fastgjort til køretøjets
faste dele. Som dokumentation for opfyldelse af kravet kan bl.a. an-
vendes udtalelse fra anerkendt prøvningslaboratorium. Et almindeligt
sæde anses ikke for at være en fast del af køretøjet.
Bussen er synet og godkendt hos Henriks Synshal, Smedetoften 9 i
Frederikssund den 15. juli 2013. Trafikstyrelsen opfordrer Dem til
om muligt
at fremskaffe dokumentation for, at indretningen opfylder
gældende bestemmelser og efterfølgende tage kontakt til synsvirk-
somheden med henblik på at få køretøjet godkendt, inden der træffes
afgørelse i sagen.
Forinden Trafikstyrelsen træffer afgørelse i sagen, har De mulighed for
at fremsende Deres evt. bemærkninger med henvisning til journal-
nummer TS2060110-00452 til Trafikstyrelsen, Edvard Thomsens Vej
14, 2300 København S, eller via mail til
[email protected]
senest
inden 4 uger fra dette brev. Hører vi ikke fra Dem inden fristens ud-
løb, vil der blive truffet afgørelse på det foreliggende grundlag.
Med venlig hilsen
Leif Lorenzen
Kontorchef
Side 1 (1)
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0003.png
Aktnr 2 - RD96161 Til SV - TS2060110-452
Henriks Synshal
Smedetoften 9
3600 Frederikssund
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Direkte 41878 0280
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Sagsnr.: TS2060110-452
Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser
Trafikstyrelsen har konstateret, at synsvirksomheden Henriks Syns-
hal, Smedetoften 9, 3600 Frederikssund den 15. juli 2013 har synet
og godkendt en Volvo bus med registreringsnummer RD96161 og
stelnummer YV3B10M6000009143.
Trafikstyrelsen har ved kontrolsyn konstateret, at bussen er eftermon-
teret med sikkerhedsseler, der er fastgjorte til bussens almindelige
sæder. Der er ikke fremlagt dokumentation over for Trafikstyrelsen
for, at de eftermonterede sikkerhedsseler er solidt fastgjorte til køre-
tøjets faste dele. Ejeren har oplyst, at bussens indretning ikke var
ændret i forhold til det seneste syn.
I henhold til Detailforskrifter for Køretøjer afsnit 10.02.001 (1) skal
sæde være solidt fastgjort til køretøjet, og i henhold til afsnit
10.02.001 (6) skal sikkerhedssele være solidt fastgjort til køretøjets
faste dele. Som dokumentation for opfyldelse af kravene kan bl.a. an-
vendes udtalelse fra anerkendt prøvningslaboratorium. Et almindeligt
sæde anses ikke for at være en fast del af køretøjet.
Trafikstyrelsen har kontaktet køretøjsejeren og oplyst, at køretøjets
godkendelse agtes inddraget, medmindre bussens indretning ved syn
dokumenteres at opfylde gældende bestemmelser. Kopi af brev til kø-
retøjsejeren er vedlagt.
Henriks Synshal anmodes om at tage kontakt til den pågældende kø-
retøjsejer med henblik på at få bragt forholdende i orden.
Henriks Synshal anmodes desuden om at tage kontakt til samtlige øv-
rige ejere af busser med tilsvarende indretning med eftermonterede
sikkerhedsseler, og som har fået synet bussen hos Henriks Synshal
indenfor de seneste 12 måneder, med henblik på at få bragt forhol-
dende i orden.
Henriks Synshal skal indenfor 4 uger rapportere resultatet af korre-
spondancen med køretøjsejerne til Trafikstyrelsen.
Trafikstyrelsen vil tildele Henriks Synshal 2,0 point i henhold til pro-
cessen for risikobaseret tilsyn for det ukorrekt gennemførte syn.
Med venlig hilsen
Dato 28.01.2014
Leif Lorenzen
Kontorchef
Side 1 (1)
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0004.png
Aktnr 3 - Re_ SV_ Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kategorier:
Kære Peter
[email protected]
12. februar 2014 12:21
Peter Jessen Lundorf
Re: SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
To do
Jeg har i denne uge forsøgt at kontakte dig flere gange, men du har ferie har jeg lige fået
oplyst. Derfor skriver jeg lige en mail til dig om en opdatering af sagen omkring vores bus
Rumle, volvo B10R regnr: RD96161.
Jeg har modtaget et brev fra jer d. 28.1.14, hvor i agter at inddrage godkendelsen af bussen.
Jeg har taget til efterretning omkring vores snak om opbygningen og vores møde i bussen.
Jeg tog efterfølgende kontakt til det firma der var representeret ved mødet, nemlig
vejstruprødbusimport. Det vil være en for stor bekostning for vores lille børnehave at bygge
Rumle om. En ombygning der gjorde jeg traf den beslutning at lade Rumle gå på pension. Den
har gjort det godt, men vi vil ikke gå på kompromis med sikkerheden som jeg har skrevet
tidligere.
Jeg har lige skrevet en ordrebekræftelse på en nyere børnehavebus, ved Vejstruprød
busimport. Den er til levering i starten af April, da jeg har bedt om der kommet ekstra
sikkerhed i den omkring sæder og seler og selve behæftningen i gulvet. På den nye bus
kommer der de skinner hvor sæderne også behæftes i vanger, samt sæder og seler er eu-
godkendte efter de nye foreskrifter.
Jeg vil så høre om jeg kan få dispensation til at køre med Rumle i tiden indtil den nye leveres?
efter levering i Danmark, skal jeg lige have den til reklamemand, der skal sætte dekoration på
den. Så vi er i midten af April måned, før jeg får endeligt udskiftet min bus.
Vil dette kunne lade sig gøre? jeg har ladet Rumle indgå i handlen med den nye bus, så den
den ikke sælges videre som den er. Vejstruprød busimport er bekendt med hele
problematikken omkring sæder og seler, siden din første henvendelse til mig. Så de er bekendt
med at Rumle ikke kan synes med den opbygning den har idag.
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave
mobil hvis noget nærmere skal uddybes 60672717
----- Original meddelelse -----
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Dato:
Tir, 19. nov 2013 11:27
Emne:
SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Hej Jeanette
Jeg vil meget gerne komme forbi og se bussen og tale med dig om sagen, inden vi træffer videre
afgørelse.
Ved besøget vil jeg kigge nærmere på sikkerhedsselerne og deres fastgørelsespunkter og evt. tage
billeder.
Hvordan passer det jer, hvis jeg kommer forbi fredag formiddag?
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0005.png
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
13. november 2013 20:09
Til:
Peter Jessen Lundorf
Cc:
stenloese @ skovboernehave . dk
Emne:
Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Tak for behagelig snak d.d
Det ligger mig meget på sinde at komme med en opsummering af samtalen og de dilemmaer der
udspringer sig fra denne anmeldelse af vores seler og som jeg beder trafikstyrelsen tage højde for
samt undersøge nærmere.
Som det er mig bekendt er de fleste busbørnehaver, både kommunale og private, busser der er
udtjente rute/land/by busser som er bygget om. Man kan ikke ombygge en turistbus, idet den
indretning de er fødte med slet ikke kan svare overens med en ombygning til børnehave. Jeg har
aldrig set nogen her i danmark, og vi møder en del busbørnehaver rundt i landet og vi kender jo
hinanden, drager erfaringer af hinanden, og udveksler ideer sammen. Vi kar kendskab til mange
busbørnehaver. Samtlige busser vi har været inde og se, har den samme sele/sæde løsning som vi
har. Vi har derfor haft svært ved at finde ud af hvad den KONKRETE kritik af vores sikkerhed
handler om. Vores seler har de numre som der står i de foreskriftelser i har medsendt tidligere og
som går under godkendt udstyr i busserne.
Det er rute/landbusser der vælges til ombygning. De har kørt de bedste kilometer og er ikke så slidte
i motoren og i de andre meget dyre sliddele. De har ikke haft så mange start/stop som en bybus,
samt bybusserne er væsentlig anderledes indrettet- såsom lavgulv og andre problematikker der gør
at de ikke kan ombygges til børnehaver. Det er fordi der også er en masse foreskrifter som
busbørnehaver skal indeholde for at godkendes som busbørnehave. Det er også højden på bussens
undervogn, da vi jo tit er i terræn der ikke er affaldt og de skal have en vis højde for at splitten til
tømning af toilet og andre dele under bussen ikke tager skade. OSV, der er mange ting der tages
højde for inden ombygningen foretages.
Et meget stort flertal er busbørnehaver, der er af årgange før 1999 (der forfindes nogle enkelte nyere
i danmark). Dette er ofte også volvo B10M eller en lidt nyere årgang B12M, da det er den form for
bus der kan ombygges uden det er horible priser for selve ombygningen. En ombygning kan variere
i pris fra 200.000kr -600.000 alt efter hvor den bliver ombygget.
Dette betyder at en bus der skal ombygges skal have en vis standart. Der er to årsager til de er
busser før 99. Den ene er de busser er yderst holdbare og lavet til at holde mange år og det meste er
af aluminium. Nyere årgange er lavet af jern, der ruster en del, og idet en busbørnehave ofte ikke
køre så langt, som en bus er bygget til, kan det have et væsentligt større slid hvilket kan syntes
omvendt og da ombygningen er så bekostelig vælger man en bustype der er værd at bekoste det på,
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0006.png
med en fremtidssikring af bussen ikke ruster væk på meget kort tid.
Men alle busser før 99 er der ikke nogen regulativer for de skal være monteret seler, hvilket gør at
alle busser før den årgang har fået eftermonteret seler til børnene. Jeg kender ingen busbørnehaver
der kører uden børnene er fastspændt. Derfor kan jeg være uforstående for denne anmeldelse kun
gælder min bus. Der er så mange problematikker og undersøgelser der skal laves, inden man kan
lade det gå ud over en enkelt busbørnehave såsom os. Jeg ønsker det helt sikkert belyst af pressen,
eller få det op på et højere politisk plan ifald det kun er vores bus der rammes af en anmeldelse. Så
er det jo en hetz på os som en lille privat institution, og så ville enhver der kunne have personlig
eller forretningsmæssigt rende og lave anmeldelser. Det kan ikke være rigtigt.
Derfor er det en noget større problematik, der kan føre til et videre efterspil. Jeg hæfter mig ved at
min bus ikke er påkrævet at blive henstillet, og kan benyttes, da jeg spørger om jeg skal dette. Jeg er
på ingen måde interesseret i at køre uforsvareligt med 24 små guldklumper, som skrevet før er vi
meget opmærksomme på vores sikkerhed. Problematikken i dette dilemma ville være at jeg kunne
tage alle mine seler ud, og så ville bussen hermed ville blivet synet uden anmærkninger på dette og
transportere børnene rundt i bussen uden de er fastspændte. Det er jo en løsning jeg aldrig ville
gennemføre, men det er det denne anmeldelse kan få af konsekvenser. Det er jo uhørt.
Jeg stiller mig gerne til rådighed for nærmere uddybning af mine begrundelser for det burde være
alle busbørnehaver før 1999 der bliver indkaldt og ikke et enkeltstående tilfælde.
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af Stenløse private skovbørnehave
----- Original meddelelse -----
Fra:
[email protected]
Til:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 22:23
Emne:
Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Jeg har modtaget din mail omkring partshøring omkring vores bus i Stenløse private
skovbørnehave. Vi købte bussen i dec 2010 af Hillerød kommune. Her var der den opbygning af
bussen som den har idag. Vi fik dog Jens Junkers A/S til at isætte tre hofteseler på bagsædet, samt
isætte et ekstra dobbeltsæde med seler i bussen. Herefter blev bussen ekstrasynet med de sæder i.
Jeg stiller mig uforstående overfor Henriks synshals udtalelse, omkring den pågældende
synsmedarbejder ikke kan errindre, at der var seler i vores bus ved syn juli 2013. Henriks synshal
har synet bussen de sidste to gange den har været synet har det været med de eksisterende sæder og
seler. Forinden var det Aplus i hillerød der har synet bussen 2 gange i den tid vi har ejet bussen.
Ved jeres første mail omkring vores seler og synet, tog jeg kontakt til henriks synshal og fik en
aftale med Henrik om at komme op med bussen, hvor han ville tage billeder af selerne. Herefter
ville han tale med en af sine tekniske rådgivere omkring problematikken synshallen, som han
udtaler sig, ikke havde været opmærksom på. Han ville kontakte mig efterfølgende. Jeg har ringet
og rykket for udtalelse 2 gange, uden resultat.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg stiller mig uforstående overfor bussen er blevet synet med denne seleløsning, i så mange år og
samtidig fået eftermonteret 3 seler bagerst i bussen og fået sat to ekstra sæder i med seler af samme
slags, og det blev synet i 2011 med helt samme løsninger. Har prøvet at finde ud af hvad der er
fejlen, ved at tale med værksteder og med Henriks synshal om det, dog med stor uenighed om hvor
problematikken er. Jeg har altid givet udtryk for vi er vores ansvar værdige, vi ved vi ikke kører
med Paller eller andet gods, men vi kører med 24 guldklumper som skal føres/transporteres så
sikkert det er muligt. Vi har en høj standart med hensyn til sikkerheden i bussen, med chaufføretik,
beredskabsplan, evakueringsplaner og ugentlige brandøvelser. Herudover kommer vi alle chauffører
en dag på køreteknisk anlæg med opfølgning på glatbanekurset hver år. Jeg giver stærkt udtryk på
værkstedet, at vi ønsker sikre løsninger, på trods af det kan være omkostningsfuldt. Så jeg har været
af den overbevisning af min bus har været gennemgået forsvarligt ved hvert et syn den har
gennemgået. Derfor er jeg villig til at få den synet et andet sted, for at få afklaret dette dilemma.
Jeg har flere gange været i telefonisk kontalt med Henrik fra synshal, da han ville sende den
skrivelse han ville skrive til jer, til mig så jeg vidste hvad jeg skulle forholde mig til. Jeg har
ingenting hørt, og derfor har jeg ikke responderet på den første mail fra jer, da jeg var af den
opfattelse af at synshallen arbejdede på en løsning. Jeg har sågar haft fat i vores værksted omkring
indhentning af pris på en anden løsning ifald trafikstyrelsen påtænker vi skal finde en anden
løsning. Jeg har ikke modtaget det tilbud endnu, og derfor kommet det meget bag på mig at jeg
modtager denne mail.
Jeg er ikke enig i at synshallen ikke var opmærksom på selerne, da de efterfølgende har taget
billeder af dem, efter jeres første skrivelse.
Jeg har bedt om en udredning iforhold til løsningsforslag ifald vores løsning findes ulovlig. Ej
modtaget endnu.
Jeg har indhentet tilbud på vores værksted omkring en ny løsning ifald dette skulle blive påkrævet.
Der regnes på løsninger.
Jeg benytter værkstedet ekstra hvert år iforhold til sikkerheden i bussen. Jeg får tjekket sikkerheden
efter alle kunstens regler, og er sikker på at værkstedet er enige i jeg forsøger at holde mig
underettet om alt sikkerhed følger med tiden og benytter mig ikke af billige løsninger. Derfor kan
jeg ikke forstå denne konklution. Jeg har i mellemtiden været til flere bustræf med andre
busbørnehaver, og de har helt den samme løsning som vi kører med, men har ikke modtaget noget
brev, så er der noget ved vores indretning der giver sig udslag i denne indkaldelse?
Jeg føler mig utryg iforhold til det sidste syn, ifald det ikke er udført efter de foreskrifter der er
foregivet, og jeg ønsker at få foretage et ekstra syn et andet sted. Er det noget jeg skal gøre inden
jeres afgørelse? eller skal jeg afvente?
Jeg er desværre på ferie fra fredag den 15.11-20.11.13, hvor jeg ikke er til at træffe. Er der en anden
i skal have mulighed for at kontakte?
Er Rumle lovlig og sikker nok at køre i indtil en afgørelse, eller skal den hensættes indtil da?
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave mobilnummer 60672717
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0008.png
----- Original meddelelse -----
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected] <[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 15:31
Emne:
Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Vedhæftet findes brev vedr. partshøring og indkaldelse til syn for køretøj (bus) med
registreringsnummer RD 96 161.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0009.png
Aktnr 4 - SV_ SV_ Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-452
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kære Jeanette
Tak for din opdatering vedr. bussen.
Det er glædeligt at høre, at I har bestilt en ny bus, der kommer til at opfylde kravene.
Trafikstyrelsen kan dog ikke imødekomme ansøgningen om dispensation for anvendelse af
ikke-godkendt sikkerhedsudstyr.
Hvis Rumle stadig ønskes anvendt, skal sikkerhedsselerne afmonteres. Hvis I vælger ikke at
afmontere dem, vil I i løbet af de næste 1-2 uger modtage en synsindkaldelse for bussen.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
http://www.fstyr.dk/
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
12. februar 2014 12:21
Til:
Peter Jessen Lundorf
Emne:
Re: SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Jeg har i denne uge forsøgt at kontakte dig flere gange, men du har ferie har jeg lige fået
oplyst. Derfor skriver jeg lige en mail til dig om en opdatering af sagen omkring vores bus
Rumle, volvo B10R regnr: RD96161.
Jeg har modtaget et brev fra jer d. 28.1.14, hvor i agter at inddrage godkendelsen af bussen.
Jeg har taget til efterretning omkring vores snak om opbygningen og vores møde i bussen.
Jeg tog efterfølgende kontakt til det firma der var representeret ved mødet, nemlig
vejstruprødbusimport. Det vil være en for stor bekostning for vores lille børnehave at bygge
Rumle om. En ombygning der gjorde jeg traf den beslutning at lade Rumle gå på pension. Den
har gjort det godt, men vi vil ikke gå på kompromis med sikkerheden som jeg har skrevet
tidligere.
Jeg har lige skrevet en ordrebekræftelse på en nyere børnehavebus, ved Vejstruprød
busimport. Den er til levering i starten af April, da jeg har bedt om der kommet ekstra
sikkerhed i den omkring sæder og seler og selve behæftningen i gulvet. På den nye bus
kommer der de skinner hvor sæderne også behæftes i vanger, samt sæder og seler er eu-
godkendte efter de nye foreskrifter.
Peter Jessen Lundorf
21. februar 2014 10:35
'[email protected]'
SV: SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-452
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0010.png
Jeg vil så høre om jeg kan få dispensation til at køre med Rumle i tiden indtil den nye leveres?
efter levering i Danmark, skal jeg lige have den til reklamemand, der skal sætte dekoration på
den. Så vi er i midten af April måned, før jeg får endeligt udskiftet min bus.
Vil dette kunne lade sig gøre? jeg har ladet Rumle indgå i handlen med den nye bus, så den
den ikke sælges videre som den er. Vejstruprød busimport er bekendt med hele
problematikken omkring sæder og seler, siden din første henvendelse til mig. Så de er bekendt
med at Rumle ikke kan synes med den opbygning den har idag.
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave
mobil hvis noget nærmere skal uddybes 60672717
----- Original meddelelse -----
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Dato:
Tir, 19. nov 2013 11:27
Emne:
SV: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Hej Jeanette
Jeg vil meget gerne komme forbi og se bussen og tale med dig om sagen, inden vi træffer videre
afgørelse.
Ved besøget vil jeg kigge nærmere på sikkerhedsselerne og deres fastgørelsespunkter og evt. tage
billeder.
Hvordan passer det jer, hvis jeg kommer forbi fredag formiddag?
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
13. november 2013 20:09
Til:
Peter Jessen Lundorf
Cc:
stenloese @ skovboernehave . dk
Emne:
Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Tak for behagelig snak d.d
Det ligger mig meget på sinde at komme med en opsummering af samtalen og de dilemmaer der
udspringer sig fra denne anmeldelse af vores seler og som jeg beder trafikstyrelsen tage højde for
samt undersøge nærmere.
Som det er mig bekendt er de fleste busbørnehaver, både kommunale og private, busser der er
udtjente rute/land/by busser som er bygget om. Man kan ikke ombygge en turistbus, idet den
indretning de er fødte med slet ikke kan svare overens med en ombygning til børnehave. Jeg har
aldrig set nogen her i danmark, og vi møder en del busbørnehaver rundt i landet og vi kender jo
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hinanden, drager erfaringer af hinanden, og udveksler ideer sammen. Vi kar kendskab til mange
busbørnehaver. Samtlige busser vi har været inde og se, har den samme sele/sæde løsning som vi
har. Vi har derfor haft svært ved at finde ud af hvad den KONKRETE kritik af vores sikkerhed
handler om. Vores seler har de numre som der står i de foreskriftelser i har medsendt tidligere og
som går under godkendt udstyr i busserne.
Det er rute/landbusser der vælges til ombygning. De har kørt de bedste kilometer og er ikke så slidte
i motoren og i de andre meget dyre sliddele. De har ikke haft så mange start/stop som en bybus,
samt bybusserne er væsentlig anderledes indrettet- såsom lavgulv og andre problematikker der gør
at de ikke kan ombygges til børnehaver. Det er fordi der også er en masse foreskrifter som
busbørnehaver skal indeholde for at godkendes som busbørnehave. Det er også højden på bussens
undervogn, da vi jo tit er i terræn der ikke er affaldt og de skal have en vis højde for at splitten til
tømning af toilet og andre dele under bussen ikke tager skade. OSV, der er mange ting der tages
højde for inden ombygningen foretages.
Et meget stort flertal er busbørnehaver, der er af årgange før 1999 (der forfindes nogle enkelte nyere
i danmark). Dette er ofte også volvo B10M eller en lidt nyere årgang B12M, da det er den form for
bus der kan ombygges uden det er horible priser for selve ombygningen. En ombygning kan variere
i pris fra 200.000kr -600.000 alt efter hvor den bliver ombygget.
Dette betyder at en bus der skal ombygges skal have en vis standart. Der er to årsager til de er
busser før 99. Den ene er de busser er yderst holdbare og lavet til at holde mange år og det meste er
af aluminium. Nyere årgange er lavet af jern, der ruster en del, og idet en busbørnehave ofte ikke
køre så langt, som en bus er bygget til, kan det have et væsentligt større slid hvilket kan syntes
omvendt og da ombygningen er så bekostelig vælger man en bustype der er værd at bekoste det på,
med en fremtidssikring af bussen ikke ruster væk på meget kort tid.
Men alle busser før 99 er der ikke nogen regulativer for de skal være monteret seler, hvilket gør at
alle busser før den årgang har fået eftermonteret seler til børnene. Jeg kender ingen busbørnehaver
der kører uden børnene er fastspændt. Derfor kan jeg være uforstående for denne anmeldelse kun
gælder min bus. Der er så mange problematikker og undersøgelser der skal laves, inden man kan
lade det gå ud over en enkelt busbørnehave såsom os. Jeg ønsker det helt sikkert belyst af pressen,
eller få det op på et højere politisk plan ifald det kun er vores bus der rammes af en anmeldelse. Så
er det jo en hetz på os som en lille privat institution, og så ville enhver der kunne have personlig
eller forretningsmæssigt rende og lave anmeldelser. Det kan ikke være rigtigt.
Derfor er det en noget større problematik, der kan føre til et videre efterspil. Jeg hæfter mig ved at
min bus ikke er påkrævet at blive henstillet, og kan benyttes, da jeg spørger om jeg skal dette. Jeg er
på ingen måde interesseret i at køre uforsvareligt med 24 små guldklumper, som skrevet før er vi
meget opmærksomme på vores sikkerhed. Problematikken i dette dilemma ville være at jeg kunne
tage alle mine seler ud, og så ville bussen hermed ville blivet synet uden anmærkninger på dette og
transportere børnene rundt i bussen uden de er fastspændte. Det er jo en løsning jeg aldrig ville
gennemføre, men det er det denne anmeldelse kan få af konsekvenser. Det er jo uhørt.
Jeg stiller mig gerne til rådighed for nærmere uddybning af mine begrundelser for det burde være
alle busbørnehaver før 1999 der bliver indkaldt og ikke et enkeltstående tilfælde.
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af Stenløse private skovbørnehave
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0012.png
----- Original meddelelse -----
Fra:
[email protected]
Til:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 22:23
Emne:
Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Jeg har modtaget din mail omkring partshøring omkring vores bus i Stenløse private
skovbørnehave. Vi købte bussen i dec 2010 af Hillerød kommune. Her var der den opbygning af
bussen som den har idag. Vi fik dog Jens Junkers A/S til at isætte tre hofteseler på bagsædet, samt
isætte et ekstra dobbeltsæde med seler i bussen. Herefter blev bussen ekstrasynet med de sæder i.
Jeg stiller mig uforstående overfor Henriks synshals udtalelse, omkring den pågældende
synsmedarbejder ikke kan errindre, at der var seler i vores bus ved syn juli 2013. Henriks synshal
har synet bussen de sidste to gange den har været synet har det været med de eksisterende sæder og
seler. Forinden var det Aplus i hillerød der har synet bussen 2 gange i den tid vi har ejet bussen.
Ved jeres første mail omkring vores seler og synet, tog jeg kontakt til henriks synshal og fik en
aftale med Henrik om at komme op med bussen, hvor han ville tage billeder af selerne. Herefter
ville han tale med en af sine tekniske rådgivere omkring problematikken synshallen, som han
udtaler sig, ikke havde været opmærksom på. Han ville kontakte mig efterfølgende. Jeg har ringet
og rykket for udtalelse 2 gange, uden resultat.
Jeg stiller mig uforstående overfor bussen er blevet synet med denne seleløsning, i så mange år og
samtidig fået eftermonteret 3 seler bagerst i bussen og fået sat to ekstra sæder i med seler af samme
slags, og det blev synet i 2011 med helt samme løsninger. Har prøvet at finde ud af hvad der er
fejlen, ved at tale med værksteder og med Henriks synshal om det, dog med stor uenighed om hvor
problematikken er. Jeg har altid givet udtryk for vi er vores ansvar værdige, vi ved vi ikke kører
med Paller eller andet gods, men vi kører med 24 guldklumper som skal føres/transporteres så
sikkert det er muligt. Vi har en høj standart med hensyn til sikkerheden i bussen, med chaufføretik,
beredskabsplan, evakueringsplaner og ugentlige brandøvelser. Herudover kommer vi alle chauffører
en dag på køreteknisk anlæg med opfølgning på glatbanekurset hver år. Jeg giver stærkt udtryk på
værkstedet, at vi ønsker sikre løsninger, på trods af det kan være omkostningsfuldt. Så jeg har været
af den overbevisning af min bus har været gennemgået forsvarligt ved hvert et syn den har
gennemgået. Derfor er jeg villig til at få den synet et andet sted, for at få afklaret dette dilemma.
Jeg har flere gange været i telefonisk kontalt med Henrik fra synshal, da han ville sende den
skrivelse han ville skrive til jer, til mig så jeg vidste hvad jeg skulle forholde mig til. Jeg har
ingenting hørt, og derfor har jeg ikke responderet på den første mail fra jer, da jeg var af den
opfattelse af at synshallen arbejdede på en løsning. Jeg har sågar haft fat i vores værksted omkring
indhentning af pris på en anden løsning ifald trafikstyrelsen påtænker vi skal finde en anden
løsning. Jeg har ikke modtaget det tilbud endnu, og derfor kommet det meget bag på mig at jeg
modtager denne mail.
Jeg er ikke enig i at synshallen ikke var opmærksom på selerne, da de efterfølgende har taget
billeder af dem, efter jeres første skrivelse.
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0013.png
Jeg har bedt om en udredning iforhold til løsningsforslag ifald vores løsning findes ulovlig. Ej
modtaget endnu.
Jeg har indhentet tilbud på vores værksted omkring en ny løsning ifald dette skulle blive påkrævet.
Der regnes på løsninger.
Jeg benytter værkstedet ekstra hvert år iforhold til sikkerheden i bussen. Jeg får tjekket sikkerheden
efter alle kunstens regler, og er sikker på at værkstedet er enige i jeg forsøger at holde mig
underettet om alt sikkerhed følger med tiden og benytter mig ikke af billige løsninger. Derfor kan
jeg ikke forstå denne konklution. Jeg har i mellemtiden været til flere bustræf med andre
busbørnehaver, og de har helt den samme løsning som vi kører med, men har ikke modtaget noget
brev, så er der noget ved vores indretning der giver sig udslag i denne indkaldelse?
Jeg føler mig utryg iforhold til det sidste syn, ifald det ikke er udført efter de foreskrifter der er
foregivet, og jeg ønsker at få foretage et ekstra syn et andet sted. Er det noget jeg skal gøre inden
jeres afgørelse? eller skal jeg afvente?
Jeg er desværre på ferie fra fredag den 15.11-20.11.13, hvor jeg ikke er til at træffe. Er der en anden
i skal have mulighed for at kontakte?
Er Rumle lovlig og sikker nok at køre i indtil en afgørelse, eller skal den hensættes indtil da?
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave mobilnummer 60672717
----- Original meddelelse -----
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected] <[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 15:31
Emne:
Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Vedhæftet findes brev vedr. partshøring og indkaldelse til syn for køretøj (bus) med
registreringsnummer RD 96 161.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aktnr 5 - Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser TS2060110-452
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Til TS
Henrik´s Synshal Aps. <[email protected]>
28. februar 2014 16:00
ts Info
Niels Larsen
Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser TS2060110-452
Jeg har for 14 dage siden kontaktet køretøjsejeren af RD96161, som oplyste at hun ville vende tilbage til mig
når hun havde talt med skolens bestyrelse. Jeg har igen prøvet at kontakte hende de seneste dage, men
hun reagerer ikke på mine henvendelser.
Jeg vil fortsætte med at kontakte køretøjsejeren og vil oplyse TS hvad udfaldet bliver.
Jeg ville jo gerne se bussen igen, så forholdende kan bringes i orden.
Jeg har endnu en gang talt med den medarbejder som synede RD96161 den 15.07.2013.
Han kan desværre ikke huske om der var seler i bussen den dag da det er over 7 måneder siden.
Han ville derfor rigtig gerne se bussen igen.
Vi kan derfor ikke sige om selerne var monteret på godkendelsestidspunktet.
I mangel af ovennævnte, tillader jeg mig at bede Trafikstyrelsen om at sende fotos fra besigtigelsen i
overensstemmelse med normal praksis
ved tilsynshenvendelser.
Jeg går selvfølgelig ud fra at TS også har kontaktet den tidligere ejer af bussen og den synsvirksomhed som
tidligere har synet og godkendt bussen, for at få belyst sagen.
Som sagt har vi ikke endeligt opgivet, at medvirke til at sikre, at køretøjet er i forskriftsmæssig stand.
Mvh
Henriks Synshal Aps.
Smedetoften 9
3600 Frederikssund
Tlf 70207091
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aktnr 6 - Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Til TS
Henrik´s Synshal Aps. <[email protected]>
28. februar 2014 16:03
ts Info
Syn og godkendelse af sikkerhedsudstyr i busser
Jeg har kontaktet ejerene af AC38228 og AF95397.
Jeg har også kontaktet ejerne af DG92244, UY89756 og XN94586.
Jeg vil får tilsendt billeder eller udtalelse omkring seler i busserne frakøretøjsejerne.
Det materiale jeg modtager vil blive sendt til TS snarest muligt.
Mvh
Henriks Synshal Aps.
Smedetoften 9
3600 Frederikssund
Tlf 70207091
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aktnr 7 - Bestemmelser for eftermontering af sikkerhedsseler j_nr TS2060110-00452
Til:
Emne:
[email protected]
Bestemmelser for eftermontering af sikkerhedsseler j.nr TS2060110-
00452
Hej Jeanette
Jeg skal hermed forsøge at forklare hvorfor din bus ”Rumle” ikke umiddelbart kan godkendes med
eftermonterede sikkerhedsseler. Det er ikke sikkert det kan gøres kort!
Regler for godkendelse af køretøjer fremgår af bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer. Denne
bekendtgørelse findes også i en kommenteret udgave (Vejledning om syn af Køretøjer), som er tiltænkt
synsvirksomhederne.
Regler om sikkerhedsseler og disses fastgørelse er beskrevet i afsnit 10. Heri står bl.a., at sikkerhedssele
skal være godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ 16-04, direktiv 77/541/EØF, som ændret ved
96/36/EØF eller direktiv 97/24/EF.
Som sikkerhedsseler kan kun anvendes trepunktsseler og hofteseler, hvilket fremgår af pkt. 10.02.001 (2):
Citat: ”Sikkerhedssele
på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke eller kun vanskeligt kan
anbringes, kan hoftesele dog anvendes. Sikkerhedssele på bagsæder kan være hoftesele eller
trepunktssele.”
Der er kun krav om sikkerhedsseler i busser, som er registreret første gang efter den 1. oktober 1999. Det
er tilladt at eftermontere sikkerhedsseler, og såfremt dette vælges, skal punkt 10.02.001 (6) være opfyldt.
Heri står: Citat:
”Sikkerhedssele skal være solidt fastgjort til køretøjets faste dele. På køretøj, som fra
fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter, skal disse anvendes til fastgørelse af sikkerhedsselen.
Fastgørelsen af sikkerhedssele skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens forskrifter.
Alternativt kan opfyldelse af ovennævnte krav dokumenteres ved en udtalelse fra et anerkendt
prøvningslaboratorium.”
Idet ”Rumle” er registreret første gang før 1. oktober 1999 er der ikke selekrav. I har frivilligt valgt at
indrette bussen med eftermonterede sikkerhedsseler hvilket medfører, at bussen skal overholde bl.a. krav
til selefastgørelse. Selefastgørelsen skal være i overensstemmelse med bilfabrikantens anvisninger. Hvis en
sådan anvisning ikke findes, kan et anerkendt prøvningslaboratorium udtale sig om fastgørelsen.
Ved manglende fabrikantanvisning for fastgørelse eller manglende udtalelse fra anerkendt
prøvningslaboratorium er der ingen sikkerhed for, at selerne kan overføre de kraftpåvirkninger, der måtte
komme ved en evt. ulykke. Det anbefales ikke at eftermontere trepunktssikkerhedsseler i busser,
medmindre der er tale om ”originale” bussæder som fra sædefabrikanten er forsynet med
trepunktssikkerhedsseler. Dette skyldes, at en eftermonteret sikkerhedssele ikke nødvendigvis kan
overholde gældende bestemmelser til montering i forhold til vinkler, højden på 3. fastgørelsespunkt, mv. En
ikke korrekt eftermonteret trepunktssikkerhedssele kan forværre situationen i et ulykkestilfælde, idet
selens føring over kroppen kan være ugunstig og derved medføre eksempelvis skader på maveregionens
indre organer.
For hofteseler gælder, at disse lettere vil kunne monteres i busser. Hofteseler skal ligeledes opfylde samme
krav til eftermontering. Såfremt der ikke er dokumentation for montering, kan det være sikrere at undlade
at montere sikkerhedsseler.
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0017.png
Afslutningsvis vil jeg nævne, at eftermonterede sikkerhedsseler uden dokumentation for selefastgørelse
kan give en falsk tryghed.
Venlig hilsen
Jesper Jukic
Ingeniør
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
Tlf.: +45 72 21 88 00
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Fra:
[email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. marts 2014 15:48
Til:
[email protected]
Cc:
Jesper Jukic
Emne:
Re: Fwd:
Hej Jesper!
Tak for din store hjælpsomhed i forbindelse med rådgivning omkring selekravene i
børnehavebusser og forklaring på sikkerheden.
Jeg ville have brug for du fremsendte mig lidt om hvorfor min bus, Volvo bus med reg. nr.
RD96161 (Rumle) og stelnummer YV3B10M6000009143, falder på den givende lovgivning, og
hvorfor det så er mere sikkert at køre uden seler.
Jeg vil informere trafikstyrelsen om jeg afmonterer de nuværende seler, og får bussen
godkendt. Kan du fortælle mig hvem der skal have den mail? i sagens agter, så det kommer
med mit høringssvar hvor jeg først søgte om dispensation da min nye bus vil blive leveret
medio april 2014.
På forhånd tak, og ser frem til at høre fra dig så jeg kan informere min forældregruppe.
Jeanette Larsen, leder af Stenløse private skovbørnehave
----- Original meddelelse -----
Fra:
[email protected]
Til:
[email protected]
Dato:
Ons, 12. mar 2014 11:42
Emne:
Fwd:
----- Original meddelelse -----
- 17 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0018.png
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Cc:
Jesper Jukic <[email protected]>, Leif Lorenzen <[email protected]>
Dato:
Tir, 15. okt 2013 11:27
Vedrørende syn og godkendelse af seler og seleforankringer
Den 15. juli 2013 blev Volvo bus med reg. nr. RD96161 (Rumle) og stelnummer YV3B10M6000009143
godkendt ved periodesyn hos Henriks Synshal jf. oplysninger i Esyn.
Trafikstyrelsen er blevet gjort opmærksom på, at bussen angiveligt er monteret med seler samt
seleforankringer, der ikke opfylder kravene jf. Detailforskrifter for køretøjer.
Jf. telefonsamtale med medarbejder fra institutionen (via bustelefonen) den 14. oktober, anvendes bussen
dagligt med de seler, som bussen i øjeblikket er monteret med. Det antages, at bussen ved seneste syn
samt på nuværende tidspunkt er indrettet jf. de billeder på
institutionens hjemmeside
dateret den 5. maj
2013, hvor bussen ”Rumle” kan ses (vedhæftet).
Trafikstyrelsen har tidligere udsendt to meddelelser nr. 1960 samt 1965 til synsvirksomhederne vedr. krav
til sikkerhedsudstyr til børn (se vedhæftet).
Jf. Detailforskrifter for køretøjer 10.02.001 (6) vedr. de generelle bestemmelser skal sikkerhedssele være
solidt fastgjort til køretøjets faste dele. Det kan oplyses, at almindeligt sæde normalt ikke anses for at være
en fast del af køretøjet, hvilket fremgår af meddelelse 1965.
På denne baggrund har Trafikstyrelsen ønsket oplysninger fra Henriks Synshal om
dokumentationsgrundlaget for godkendelse af seler samt seleforankringer i den pågældende bus.
Såfremt det vurderes, at seler samt seleforankringer jf. dokumentationsgrundlaget ikke opfylder kravene,
agter Trafikstyrelsen at indkalde bussen til syn med henblik på at sikre, at sikkerhedsudstyret i bussen
opfylder kravene.
Trafiksikkerhed og børn i biler
Børns sikkerhed under kørsel i fx biler og busser har høj prioritet i Trafikstyrelsens arbejde med konstant at
forbedre trafiksikkerheden og reducere antallet af personskader i trafikken, og vi har fuld forståelse for den
bekymring man kan have, ved at sende sit barn ud i trafikken i et køretøj.
Grunden til, at fastmonteret sikkerhedsudstyr, såsom seler, skal være godkendt og mærket efter særlige
regler er, at forældre, skal kunne føle sig sikre på, at sikkerhedsudstyret er så godt som muligt. Hvis det var
tilladt efter egne principper at montere sikkerhedsudstyr såsom seler, som man selv har lavet hjemme på
symaskinen, vil man ikke vide, om udstyret gør mere skade end gavn i en uheldssituation.
For at sikre, at det fastmonterede sikkerhedsudstyr opfylder gældende krav i forbindelse med syn og
godkendelse, har Trafikstyrelsen indskærpet de gældende regler overfor synsvirksomhederne ved at
udsende de to meddelelser i hhv. juli måned 2011 og februar måned 2012. Hvis der fx i en bil er
fastmonteret sikkerhedsudstyr, der ikke opfylder gældende regler, skal udstyret afmonteres, inden bilen
kan godkendes ved syn.
Trafikstyrelsen opdaterede i 2012 Vejledning om syn af køretøjer, så synsvirksomhederne ikke burde være i
tvivl om, hvilke regler der gælder til sikkerhedsudstyr for børn i biler.
For løst sikkerhedsudstyr, såsom barnestole, seleclips eller seleholdere, kan man ved syn ikke nægte en bil
godkendelse, selvom udstyret ikke opfylder gældende regler, fordi udstyret ikke er en fast del af bilen. Hvis
- 18 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0019.png
det ulovlige løse udstyr anvendes under kørsel, er det Politiets opgave at føre kontrol med dette og evt.
udstede en bøde.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
- 19 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0020.png
Aktnr 7 - Bestemmelser for
eftermontering af sikkerhedsseler
j_nr TS2060110-00452
- 20 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0021.png
Aktnr 8 - Part oplyser seler fjernet
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kære Leif og Jesper
[email protected]
24. marts 2014 11:38
Leif Lorenzen; Jesper Jukic
Fwd: Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
syn af Rumle uden seler 001.jpg
På baggrund af korrespondancen og de udmeldinger der har været fra trafikstyrelsen, har vi
d.d afmonteret samtlige seler i vores bus Volvo regnr: RD 96161, og kørt den til syn, se
vedhæftede billag.
Bussen er nu godkendt uden selerne, og vi har henstillet bussen, som vi dog benytter til "hus",
med toilettet og køkkenet, indtil vores nye busbørnehave bliver leveret medio/slut April. Vi
ønsker ikke at køre med bussen uden børnene er fastspændt, så vi afventer med glæde vores
nye bus.
Jeg sender denne mail blot til information omkring vores Rumle, da jeg i partshøringen
tidligere ikke havde beskrevet at vi selv ville henstille bussen, ifald vores godkendelse af syn
blev tilbagekaldt. Vi ønskede ikke at vente til det hele var afgjort. For da jeg blev bekendt me
at vores system af seler og sæder kunne være en falsk tryghe, har vi på baggrund af dette
valgt at tage den endelige beslutning selv, og dermed henstille vores bus.
Bedste hilsner
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave
----- Original meddelelse -----
Fra:
[email protected]
Til:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 22:23
Emne:
Re: Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
Kære Peter
Jeg har modtaget din mail omkring partshøring omkring vores bus i Stenløse private
skovbørnehave. Vi købte bussen i dec 2010 af Hillerød kommune. Her var der den opbygning
af bussen som den har idag. Vi fik dog Jens Junkers A/S til at isætte tre hofteseler på
bagsædet, samt isætte et ekstra dobbeltsæde med seler i bussen. Herefter blev bussen
ekstrasynet med de sæder i.
Jeg stiller mig uforstående overfor Henriks synshals udtalelse, omkring den pågældende
synsmedarbejder ikke kan errindre, at der var seler i vores bus ved syn juli 2013. Henriks
synshal har synet bussen de sidste to gange den har været synet har det været med de
eksisterende sæder og seler. Forinden var det Aplus i hillerød der har synet bussen 2 gange i
den tid vi har ejet bussen.
Ved jeres første mail omkring vores seler og synet, tog jeg kontakt til henriks synshal og fik en
aftale med Henrik om at komme op med bussen, hvor han ville tage billeder af selerne.
Herefter ville han tale med en af sine tekniske rådgivere omkring problematikken synshallen,
som han udtaler sig, ikke havde været opmærksom på. Han ville kontakte mig efterfølgende.
Jeg har ringet og rykket for udtalelse 2 gange, uden resultat.
Jeg stiller mig uforstående overfor bussen er blevet synet med denne seleløsning, i så mange
- 21 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0022.png
år og samtidig fået eftermonteret 3 seler bagerst i bussen og fået sat to ekstra sæder i med
seler af samme slags, og det blev synet i 2011 med helt samme løsninger. Har prøvet at finde
ud af hvad der er fejlen, ved at tale med værksteder og med Henriks synshal om det, dog med
stor uenighed om hvor problematikken er. Jeg har altid givet udtryk for vi er vores ansvar
værdige, vi ved vi ikke kører med Paller eller andet gods, men vi kører med 24 guldklumper
som skal føres/transporteres så sikkert det er muligt. Vi har en høj standart med hensyn til
sikkerheden i bussen, med chaufføretik, beredskabsplan, evakueringsplaner og ugentlige
brandøvelser. Herudover kommer vi alle chauffører en dag på køreteknisk anlæg med
opfølgning på glatbanekurset hver år. Jeg giver stærkt udtryk på værkstedet, at vi ønsker sikre
løsninger, på trods af det kan være omkostningsfuldt. Så jeg har været af den overbevisning
af min bus har været gennemgået forsvarligt ved hvert et syn den har gennemgået. Derfor er
jeg villig til at få den synet et andet sted, for at få afklaret dette dilemma.
Jeg har flere gange været i telefonisk kontalt med Henrik fra synshal, da han ville sende den
skrivelse han ville skrive til jer, til mig så jeg vidste hvad jeg skulle forholde mig til. Jeg har
ingenting hørt, og derfor har jeg ikke responderet på den første mail fra jer, da jeg var af den
opfattelse af at synshallen arbejdede på en løsning. Jeg har sågar haft fat i vores værksted
omkring indhentning af pris på en anden løsning ifald trafikstyrelsen påtænker vi skal finde en
anden løsning. Jeg har ikke modtaget det tilbud endnu, og derfor kommet det meget bag på
mig at jeg modtager denne mail.
Jeg er ikke enig i at synshallen ikke var opmærksom på selerne, da de efterfølgende har taget
billeder af dem, efter jeres første skrivelse.
Jeg har bedt om en udredning iforhold til løsningsforslag ifald vores løsning findes ulovlig. Ej
modtaget endnu.
Jeg har indhentet tilbud på vores værksted omkring en ny løsning ifald dette skulle blive
påkrævet. Der regnes på løsninger.
Jeg benytter værkstedet ekstra hvert år iforhold til sikkerheden i bussen. Jeg får tjekket
sikkerheden efter alle kunstens regler, og er sikker på at værkstedet er enige i jeg forsøger at
holde mig underettet om alt sikkerhed følger med tiden og benytter mig ikke af billige
løsninger. Derfor kan jeg ikke forstå denne konklution. Jeg har i mellemtiden været til flere
bustræf med andre busbørnehaver, og de har helt den samme løsning som vi kører med, men
har ikke modtaget noget brev, så er der noget ved vores indretning der giver sig udslag i
denne indkaldelse?
Jeg føler mig utryg iforhold til det sidste syn, ifald det ikke er udført efter de foreskrifter der er
foregivet, og jeg ønsker at få foretage et ekstra syn et andet sted. Er det noget jeg skal gøre
inden jeres afgørelse? eller skal jeg afvente?
Jeg er desværre på ferie fra fredag den 15.11-20.11.13, hvor jeg ikke er til at træffe. Er der en
anden i skal have mulighed for at kontakte?
Er Rumle lovlig og sikker nok at køre i indtil en afgørelse, eller skal den hensættes indtil da?
På glædeligt genhør
Jeanette Larsen, leder af stenløse private skovbørnehave mobilnummer 60672717
----- Original meddelelse -----
Fra:
Peter Jessen Lundorf <[email protected]>
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Dato:
Tir, 12. nov 2013 15:31
Emne:
Partshøring - agter indkaldelse til syn - TS2060110-297
- 22 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0023.png
Vedhæftet findes brev vedr. partshøring og indkaldelse til syn for køretøj (bus) med registreringsnummer
RD 96 161.
Med venlig hilsen
Peter Jessen Lundorf
Trafikstyrelsen, Center for Biler og Grøn Transport
Danish Transport Authority
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
Direkte: +45 4178 0280
e-mail:
[email protected]
http://www.fstyr.dk/
- 23 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0024.png
Aktnr 9 - BILAG RD96161
- 24 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aktnr 9 - Henriks Synshal ApS har synet og godkendt RD9661
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Til TS
Vi har den 24.03.2014 synet og godkendt Volvo bus, reg nr. RD96161
Der var ved synet ingen sikkerhedsseler monteret, som det kan ses på
vedhæftede billede.
Henrik´s Synshal Aps. <[email protected]>
25. marts 2014 10:47
ts Info
Niels Larsen
TS2060110-452
RD96161.jpg
Mvh
Henriks Synshal Aps.
Smedetoften 9
3600 Frederikssund
Tlf 70207091
- 25 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398067_0026.png
Aktnr 10 - TS2060110-00452 Notat om afslutning af sag om eftermonterede seler (RD96161)
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 72 21 88 00
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS2060110-00452
Dato 18. juni 2014
Afslutning af sag
Trafikstyrelsen har ved mail af 25. marts 2014 fået oplyst af Henriks
Synshal ApS, at køretøj med reg. nr. RD 96 161 er synet og godkendt
den 24. marts 2014 uden sikkerhedsseler. En efterkontrol foretaget af
TS har vist, at køretøjet er afmeldt den 27. maj 2014.
På baggrund af synsvirksomhedens udtalelse afsluttes sagen.
JJU
Side 1 (1)
- 26 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aktnr 11 - VS Syn af RD96161 - TRU 735
Fra:
Henrik´s Synshal Aps. [[email protected]]
Sendt:
25. oktober 2013 14:24
Til:
Peter Jessen Lundorf
Cc:
Niels Larsen
Emne:
Syn af RD96161
Til TS
Jeg har nu talt med den medarbejder, som har synet bussen.
Han kan desværre ikke huske, om der var seler i bussen den dag, da det er over 3
måneder siden.
Vi kan dermed ikke med sikkerhed sige om selerne var monteret på
godkendelsestidspunktet, men vi har naturligvis benyttet lejligheden
til en grundig gennemgang af de 2 meddelser for at sikre opmærksomheden på forholdet.
Mvh
Henrik´s Synshal Aps.
Smedetoften 9
3600 Frederikssund
Tlf. 70207091
- 27 -