Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1398047_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. september 2014
2014-2304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 734:
Ministeren bedes kommentere følgende mail sendt fra Trafikstyrelsen den 27.
marts 2014:
Vedr. mail af 27. februar 2014 – TS2060110-00476, mail af 21. februar 2014 –
TS2060110-00467, mail af 11. marts 2014 – TS2060110-00489 og 14. marts
2014 – TS2060110-00492:
Lige en kort status på ovenstående sager. For busser nyere end 1999 er styrel-
sen i gang med at undersøge hvor stort omfanget er. Så længe styrelsen sagsbe-
handler området vil der ikke foretages yderligere overfor ejerne af busserne.
Med venlig hilsen
Andrew Kjærulff Maddock
Fuldmægtig, Center for biler og grøn transport
Trafikstyrelsen Edvard Thomsens Vej 14
DK-2300 København S
Tlf.: +45 7221 8800
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.trafikstyrelsen.dk
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst:
”Tre af de ovennævnte sager vedrører ansøgning om tilladelse til udtalelse om
sikkerhedsselernes fastgørelse i busser registreret første gang efter 1. oktober
1999. Den sidste sag (TS2060110-00467) vedrører ansøgning om anerkendelse
af AutoConsult som anerkendt prøvningslaboratorium.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398047_0002.png
Ifølge reglerne skal busser registreret efter den 1. oktober 1999 opfylde supple-
rende EU-krav til sikkerhedsseler og deres forankring, til sæders styrke og for-
ankring, skrappere krav til materialers brændbarhed (typisk stoffet på sæder-
ne) og til styrke af bussers overbygning. Det betyder, at busser, som indregi-
streres efter 1. oktober 1999, skal have fabriksmonterede sikkerhedsseler. Be-
stemmelserne gælder ikke for busser, der anvendes som bybusser.
Trafikstyrelsens mail fra den 27. marts 2014 er en orientering til AutoConsult
om, at styrelsen arbejder på en afklaring på problemstillingen med eftermonte-
rede sikkerhedsseler i busser registreret efter den 1. oktober 1999.
Denne afklaring har ført til, at busser, som er nyere end 1. oktober 1999, og som
har fået eftermonteret sikkerhedsseler, ikke vil kunne blive godkendt, med-
mindre busfabrikanten kan udtale sig positivt om, at samtlige gældende regler
er opfyldt for den konkrete bus.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke