Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. januar 20142013-4428
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyldested (EL).Spørgsmål nr. 73:
Ministeren bedes gøre rede for, hvordan passagererne i et enmandsbetjent togforventes at ville håndtere en ulykkessituation, hvor lokoføreren er skadet, her-under tilkaldelse af redningsmandskab, politi mv.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:”I forbindelse med en ulykkessituation på enmandsbetjente strækninger, hvorlokomotivføreren er skadet, skal passagererne evakuere sig selv. Der er i DSB’stogmateriel opsat piktogrammer, der markerer nødåbning, nødbremse ogbrandslukningsudstyr.Ifølge § 90 i Banedanmarks sikkerhedsreglement (SR) tilkalder lokomotivføre-ren assistance via 112 eller ved at alarmere stationsbestyreren. Når redningsbe-redskabet ankommer til ulykkesstedet vil redningsberedskabets indsatslederstå for evakueringen af passagererne.Såfremt lokomotivføreren er så skadet, at han/hun ikke kan tilkalde rednings-beredskabet eller alarmere stationsbestyreren, vil stationsbestyreren kunne se,at toget holder stille på strækningen og derfor kalde op til toget og efterfølgen-de sikre den nødvendige alarmering af beredskabet.DSB har omkring dette et formaliseret samarbejde med beredskaber i heleDanmark, og som led i beredskabsuddannelsen medvirker DSB til, at bered-skabet bliver uddannet, i hvorledes der skal evakueres fra DSB’s forskelligematerieltyper og håndtering af situationer med eksempelvis nedrevne køreled-ninger.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr