Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1397791_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10.
2014-2304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 707:
”Ifølge Trafikstyrelsen er et større antal busser ved at blive ombygget og lovlig-
gjort, eller skulle allerede være blevet det. Til at lovliggøre køretøjerne har Tra-
fikstyrelsen bl.a. bemyndiget Teknologisk Institut, som Trafikstyrelsen tillige
har udnævnt til anerkendt prøvningslaboratorium for godkendelse af sæder,
sikkerhedsseler og deres forankringer til såvel nye og ældre køretøjer. Ministe-
ren bedes oplyse, hvilke krav til kvalifikationer, måle- og testudstyr Trafiksty-
relsen stiller til anerkendt prøvningslaboratorium?”
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst mig følgende:
”Trafikstyrelsen
anvender betegnelsen ”anerkendt prøvningslaboratorium” i
Detailforskrifter for køretøjer, om prøvningslaboratorier der kan udfærdige
f.eks. testrapporter eller give en udtalelse, som kan anvendes som dokumenta-
tion for opfyldelse af regler i forbindelse med syn.
For at blive et anerkendt prøvningslaboratorium skal virksomheden være i be-
siddelse af den nødvendige tekniske ekspertise, og være i besiddelse af det
eventuelt nødvendige testudstyr.
Den nødvendige tekniske ekspertise kan komme fra relevant uddannelsesmæs-
sig baggrund, dokumenterbar erfaring med det pågældende område. Anerken-
delsen begrænses til bestemte områder som f.eks. sikkerhedsselers fastgørelse
eller sæder og disses forankringer.
I Danmark er Dahl Engineering anerkendt prøvningslaboratorium, som kan
udføre destruktive test i forhold til sikkerhedsselers forankring samt sæder og
disses fastgørelse i biler.
Andre danske anerkendte prøvningslaboratorier kan alene udtale sig om sæder
og sikkerhedsselers fastgørelse ved en beregningsmetode, som tager udgangs-
punkt i relevante EU-direktiver og ECE-regulativer, men som ikke omfatter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397791_0002.png
destruktive test. De anerkendte prøvningslaboratorier til dette er Teknologisk
Institut, AutoConsult, Danmarks Tekniske Universitet, Dahl Engineering, For-
ce Technology og TÜV Nord Danmark.
Skal det anerkendte prøvningslaboratorium alene give udtalelse på baggrund af
beregninger, kræves der ikke særligt testudstyr.
Et akkrediteret prøvningslaboratorium udfører typisk afprøvninger og laver
dokumentation i forbindelse med typegodkendelse af produkter, og krav til
måleudstyr, testanlæg til brug for f.eks. destruktive tests mv. fastsættes ud fra
det relevante EU-direktiv eller ECE-regulativ.
Der er i Danmark ikke noget akkrediteret prøvningslaboratorium til typegod-
kendelse af køretøjer, sæder eller sikkerhedsseler. Det er ikke Trafikstyrelsen,
som er ansvarlig for en akkreditering af en given virksomhed, men derimod
DANAK, Den Danske Akkrediterings Fond.
For busser fra før 1. oktober 1999 er kravene til eftermontering af sikkerhedsse-
ler, at de skal være solidt fastgjorte til køretøjets faste dele.
Fastgørelsen skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens forskrif-
ter, og hvis køretøjet fra fabrikken er udstyret med selefastgørelsespunkter,
skal disse anvendes.
Alternativt kan opfyldelse af fastgørelseskrav dokumenteres ved en udtalelse
fra et anerkendt prøvningslaboratorium i forbindelse med syn af bussen. En
udtalelse i form af en rapport indeholder en beskrivelse af bussen og dens sik-
kerhedsselemontering. Rapporten skal desuden indeholde en beskrivelse af
undersøgelsens omfang, samt metode og resultat på baggrund af beregninger.
Når en køretøjsejer får foretaget ændringer på sit køretøj, og det efterfølgende
skal synes, er det ejeren, som er ansvarlig for at gøre opmærksom på de fore-
tagne ændringer.
Det er også ejeren, som er ansvarlig for at fremvise dokumentation for, at æn-
dringerne opfylder de gældende regler. Det er ikke prøvningslaboratoriet, som
godkender køretøjet, men derimod synsvirksomheden.
Det er synsvirksomheden, som godkender ændringerne ved et køretøj på bag-
grund af et syn i kombination med den dokumentation, som ejeren fremviser,
f.eks. i form af en udtalelse fra et anerkendt prøvningslaboratorium.
For at der ikke skal være tvivl om, hvilke krav der stilles til et anerkendt prøv-
ningslaboratorium, som kan udtale sig om selers eller sæders forankringer, vil
Trafikstyrelsen iværksætte en systematisk vurdering af, om de anerkendte
prøvningslaboratorier fortsat besidder den nødvendige ekspertise til at kunne
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397791_0003.png
foretage en kvalificeret vurdering af fastgørelsen af eftermonterede sikkerheds-
seler i busser.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke