Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1397775_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. september 2014
2014-2304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 703:
”D. 31. oktober 2013 afviste daværende transportminister Pia Olsen Dyhr end-
nu en gang, at der skulle være problemer med ulovlige selemonteringer i lan-
dets biler og busser. I januar 2014 kunne DR imidlertid meddele, at Odense
Kommune var i besiddelse af 17 børnehave- og institutionsbusser, hvor selerne
var forankret ulovligt på sædernes stel. De 17 ulovlige busser blev ifølge DR
opdaget ved et tilfælde, efter at busserne var blevet kørt på et andet værksted
end de normalt blev kørt på. Kan ministeren bekræfte, at det ulovlige for en
stor del af disse bussers vedkommende består i, at sikkerhedsselerne er foran-
kret ulovligt på sædernes stel, da sæder og forankringer i vognbunden ikke vil
være i stand til at modstå belastningen fra fastspændte personer under et
uheld?”
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst mig følgende:
”Ifølge de dansk implementerede EU-regler på området er der ikke krav om
sikkerhedsseler i busser indregistreret første gang før den 1. oktober 1999. Væl-
ger ejeren at eftermontere sikkerhedsseler, skal sikkerhedsselerne være solidt
fastgjorte til køretøjets faste dele. Fastgørelsen skal være i overensstemmelse
med køretøjsfabrikantens forskrifter. Hvis sådanne forskrifter ikke findes, skal
ejeren alternativt indhente en udtalelse fra et anerkendt prøvningslaboratori-
um som dokumentation for, at selerne er solidt fastgjorte til køretøjets faste
dele.
For så vidt angår den i spørgsmålet omtalte sag i Odense kommune manglede
kommunen dokumentation for, at sikkerhedsselerne i børnehave- og instituti-
onsbusserne var solidt fastgjorte til køretøjets faste dele, og derfor burde de
ikke være godkendt af synshallerne.
Herudover kan nævnes, at den daværende Færdselsstyrelse, på baggrund af en
henvendelse fra en journalist samt en artikel fra Ritzau, i 2010 blev opmærk-
som på ulovlige sikkerhedsseler i en række busser anvendt af Esbjerg kommu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397775_0002.png
ne til transport af børn. Færdselsstyrelsen tog kontakt til Esbjerg kommune,
hvorefter det blev konstateret, at ovennævnte busser var indrettet til flere pas-
sagerer end det tilladte, at der var monteret ikke-godkendte sikkerhedsseler
(H-seler), samt at der manglede godkendt sikkerhedsudstyr til børn. Færdsels-
styrelsen vejledte kommunen i gældende regler på området, så kommunen
kunne få lovliggjort de pågældende køretøjer”
Jeg henviser i øvrigt til mine svar på udvalgets spørgsmål nr. 701 og nr. 702.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke