Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1289222_0001.png
1289222_0002.png
1289222_0003.png
Side 1/5
Samrådsspørgsmål E:På hvilken baggrund finderministeren, at flest mulige får mest ud afinfrastrukturmidlerne ved at investere i den såkaldtetimemodel, frem for en Kattegatforbindelse,herunder ikke mindst set i forhold til de sjællandskependlere?Svar
Som jeg har nævnt under min besvarelseaf de tidligere samrådsspørgsmålkommer Kattegatforbindelsen primærtrejsende til gode mellem København ogAarhus samt Nordjylland.Med timemodellen breder gevinsterne sigogså til mange andre dele af landet. Bådefordi timemodellen har en andengeografisk dækning end Kattegatbroen,og fordi der bliver arbejdet medopkoblingen af regionalbaner til
timemodellen – de såkaldte prioriteredekorrespondancer.Når det kommer til betydningen for desjællandske pendlere – som der spørgestil i samrådsspørgsmålet – må jeg sige, atjeg umiddelbart har svært ved at findegevinsterne ved en Kattegatbro.Trafikstyrelsen screenede i 2011 muligelinjeføringer for landanlæggene til enKattegatforbindelse. Under forudsætningaf, at der skal realiseres en rejsetidKøbenhavn – Aarhus på omkring éntime, vil Kattegatforbindelsens landanlægpå Sjælland bestå af en nyhøjhastighedsjernbanestrækning til 300km/t.Banen forventes at følge en nogenlundelige linje fra Lejre vest for Roskilde tilKalundborg. Banen går uden om mangebyer på Nordvestsjælland, bl.a. Tølløse,
Side 2/5
Hvalsø og Jyderup. Deri ligger der altså iudgangspunktet ikke mange forbedringerfor de sjællandske pendlere.Det er klart, at hvis man slækker påambitionsniveauet for rejsetidenKøbenhavn – Aarhus, og bruger størredele af Nordvestbanen som landanlæg tilKattegat, så kan man få en bedrebetjening af de sjællandske pendlere påNordvestbanen. Den langsommererejsetid bliver så modsat til skade for delandsdelsrejsende.Jeg synes alt i alt ikke, at det er muligt atdrage nogen særligt klare konklusioner,når det kommer til Kattegatforbindelsensbetydning for de sjællandske pendlere.
Side 3/5