Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1289219_0001.png
1289219_0002.png
1289219_0003.png
Side 1
Samrådsspørgsmål B:Vil ministeren redegøre for,om en eventuel realisering af Togfonden.dk fremmod 2042 vil styrke eller svække detdriftsøkonomiske grundlag for en eventuelbrugerbetalt fast Kattegatforbindelse?Svar
Togfondens investeringer vil heltovervejende være en fordel ved eneventuel etablering af enKattegatforbindelse.Togfondens elektrificering af jernbanenfra Fredericia til henholdsvis Aalborg,Frederikshavn og Struer vil nærmestvære en trafikal nødvendighed isammenhæng med enKattegatforbindelse. Det er vanskeligt atforestille sig at man kører på enelektrificeret højhastighedsbane over
Side 2
Kattegat, hvorefter man så skal skifte tildieseltog i Aarhus for at komme videre iJylland til f.eks. Randers.Elektrificeringen i Jylland må derforvære en forudsætning også for enKattegatforbindelse.Endvidere indeholder Togfonden DK enrække opgraderinger og nye strækninger,såvel syd som nord for Aarhus, derligeledes vil være til fordel for en fastKattegatforbindelse.I forhold til kundegrundlaget for enKattegatforbindelse har Trafikstyrelsenoplyst, at projekterne i Togfonden DKikke får stor betydning forkundegrundlaget via Kattegat.En eventuel Kattegatforbindelseforudsættes at være brugerfinansieret,ligesom de faste forbindelser over
Side 3
Storebælt og Øresund. Det betyder, at dethovedsageligt vil være bilerne og dermedvejtrafikken, der finansierer projektet.I 2012 udgjorde indtægterne fravejtrafikken således langt størstedelen afde samlede driftsindtægter for så vidtangår Storebæltsforbindelsen ogØresundsforbindelsen sammenlignetmed indtægterne fra banetrafikken.