Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1289218_0001.png
1289218_0002.png
1289218_0003.png
1289218_0004.png
1289218_0005.png
1289218_0006.png
1289218_0007.png
1289218_0008.png
1289218_0009.png
1289218_0010.png
1289218_0011.png
1289218_0012.png
1289218_0013.png
1289218_0014.png
Side 1
Samrådsspørgsmål A:Regeringen har iregeringsgrundlaget ”Et Danmark der står sammen”skrevet følgende: ”Regeringen vil fortsætte arbejdetmed udviklingen af forbindelsernemellem Øst- og Vestdanmark, herunder fortsætteundersøgelserne af en Kattegatforbindelse”.På den baggrund bedes ministeren redegøre for,hvordan udspillet Togfonden.dk hænger sammenmed de omfattende analyser til 85 mio. kr. af bl.a. enmulig fast Kattegatforbindelse og en muligtogrejsetid direkte mellem Aarhus og Københavnover Kattegat på godt en time, der blevigangsat med den brede trafikaftale fra januar2009?Svar
Jeg vil gerne starte med at gøreopmærksom på, at en af spørgernetidligere har stillet et stort set identisksamrådsspørgsmål. Det blev besvaret afmin forgænger tidligere på året.Men før jeg giver forklaringen endnu en
Side 2
gang er der noget jeg ikke kan lade væremed at undre mig over.Jeg kan forstå at spørgerne er bekymretfor konsekvenserne af Togfonden for enKattegatforbindelse. Hvis man beslutterTogfonden, er en Kattegatforbindelse sådermed valgt fra? Vil investeringerne iTogfonden ikke fuldstændig undergraveøkonomien i en Kattegatforbindelse? Oger vi derfor ikke nødt til at vente påafslutningen af alle Kattegatanalyser, førvi kan træffe beslutning om Togfonden?Det vil jeg adressere direkte i besvarelsenaf de pågældende samrådsspørgsmål,men det jeg i den forbindelse undrer migover er, at Venstre og også andre afspørgerne ikke har nogen problemer medat støtte udbygningen afmotorvejenoverVestfyn og af de nord-sydgåendemotorvejsforbindelseri Jylland. Vel atmærke uden at afvente afslutningen af de
Side 3
strategiske analyser, herunder analysenaf en Kattegatforbindelse.Til gengæld kan jeg så forstå, at Venstremener, attogfondensprojekter skalafvente, at de strategiske analyserafsluttes. Togfondens projekter er jofuldstændig parallelle med de nævntemotorvejsprojekter: Det handler omudbygning på Vestfyn og på de nord-sydgående forbindelser i Jylland.Når det handler om motorveje, kan vigodt træffe beslutning nu. Men når dethandler om jernbaner er det megetproblematisk.Det synes jeg er svært at forstå. Navnlignår man tænker på, at langt hovedpartenaf en eventuel Kattegatforbindelsesindtægtsgrundlag – sandsynligvis mereend � – må forventes at komme fra
Side 4
vejtrafikken. Så i realiteten er det nokudvidelserne på vejområdet der vilpåvirke trafiktal og økonomi for enKattegatforbindelse mest.Er der ikke et eller andet I jeresargumentation der halter?---Som bekendt blev den endelige rapportfra Trafikstyrelsen og Banedanmark omTogfonden DK offentliggjort i fredags.Rapporten omfatter bådehøjhastighedsplanen for jernbanen –timemodellen – og en plan forelektrificering af alle hovedstrækninger.Rapporten viser, at Togfonden DK er engod forretning for samfundet. Den gørDanmark grønnere og kommertogpassagererne i hele landet til gode.
Side 5
Elektrificeringen og timemodellen harværet på dagsordenen i mange år.Således indgik timemodellen allerede i V-K-regeringens publikation ”Bæredygtigtransport – bedre infrastruktur” fra 2008og samme år skrev daværendefinansminister Lars Løkke Rasmussen ien kronik i Jyllands Posten, at”Flagskibet i den kollektive trafik bliverden såkaldte timemodel, der vil gøre detmuligt at køre med tog mellem de størstedanske byer på en time eller mindre”Disse målsætninger bar den daværenderegering med over i aftalen om ”En grøntransportpolitik” fra januar 2009, somogså den nuværende regering, DanskFolkeparti og Liberal Alliance sombekendt er en del af.Med Togfonden DK har regeringen nu
Side 6
anvist fuld statslig finansiering på 8,7mia. kr. til elektrificering af denresterende del af hovedbanenettet. Der erogså anvist finansiering på 14,8 mia. kr.til gennemførelse af timemodellen.Der er tale om nye penge uden forinfrastrukturfonden. Elektrificeringen ogtimemodellen kan således finansieres,uden at der tages midler fra de projekter,som gennemføres inden for aftalen om”En Grøn Transportpolitik”. Der tages joheller ikke penge fra enKattegatforbindelse, som i øvrigt er tænktbrugerfinansieret.Kattegatforbindelsen er et dyrt projekt tilover 100 mia. kr. afhængig aflinjeføringen. Sammenlignet med det måjeg nok sige, at timemodellen til 14,8 mia.kr., som oven i købet er finansieret, er etrelativt set mindre projekt.
Side 7
Timemodellen er et projekt, som kanvære til gavn for rigtig, rigtig mangepassagerer. Lad mig uddybe dette:Kattegatforbindelsen giver nogle megethurtige rejsetider på ned til 1 time forrejsende mellem Aarhus og København.Geografisk set vil de positive effekter afKattegatforbindelsen omfatte Jyllandnord for en linje mellem Horsens ogVejle.En Kattegatforbindelse vil således væreen fordel for Midt- og Nordjylland for såvidt angår forbindelserne til Sjælland ogKøbenhavn. Den vil ikke indeholde retmange positive effekter for den sydligedel af Jylland, Østjylland syd forHorsens, Trekantområdet eller for Fyn.Kattegatforbindelsen kommer derfor kunomkring 30 pct. af de togrejsende i
Side 8
landsdelstrafikken til gode.I præsentationen af timemodellen harder været fokuseret meget på rejsetidernei landsdelstrafikken.Men timemodellen indeholder tilligeforbedringer for yderligere ca. 7 mio.togpassagerer om året, der rejserregionaltpå hovedbanenettet mellemAarhus, Trekantområdet, Odense,Sønderjylland og Esbjerg.Det er et geografisk område med flerevækstcentre, hvor virksomhederetablerer sig, og der er derfor et stortpotentiale for udvikling af trafikken.Skal man sige til disse rejsende, at de ergodt nok tjent med togtrafikken som dener i dag? Jeg mener det ikke, og ogsåderfor ønsker regeringen at realisere
Side 9
timemodellen.Jeg hæfter mig også ved, at en forbedringaf banenettet mellem Aarhus ogTrekantområdet også vil være entiltrængt mulighed for forbedring aftrafikforbindelsen i nord-syd korridorenmellem Jylland og Tyskland.Endelig må man jo også væreopmærksom på, at der nord for Aarhus ersammenfald mellem enKattegatforbindelse og timemodellen.Jeg har nemlig vanskeligt ved at forestillemig, at man med de meget storeinvesteringer i en Kattegatforbindelseikke ville sørge for at rejsetiden mellemAarhus og Aalborg også kom ned på entime – som man gør med timemodellen.Billedeligt talt kan man sige, at
Side 10
timemodellens positive effekter ”spredersig ud i hele landet”, for timemodellenhar et stort opland. Med direkte tog ellerved at skifte én gang undervejs kan manfra næsten alle stationer få en andel irejsetidsgevinsterne mellem Øst- ogVestdanmark samt forbedringerne opgennem Østjylland.Som eksempel sparer man knap en timepå rejsen fra Sønderborg til København,så rejsetiden nedbringes fra 3 timer og 54minutter i dag til 2 timer og 55 minutter ifremtiden.Fra Herning til København reduceresrejsetiden fra 3 timer og 18 minutter tilknap to en halv time. Rejsende fraHjørring til Aarhus sparer 34 minuttermed timemodellen.Togfonden DK gør det også muligt at
Side 11
realisere en fuld elektrificering afhovedbanenettet og af næsten alle øvrigestatslige banestrækninger.Det medfører først og fremmest, at vifremover kan blive mere uafhængige afdieselmateriel, herunder IC4. Vi kan istedet basere os på indkøb af modernemiljøvenligt elektrisk standardmateriel.DSB udleder i dag omkring 170.000 tonCO2 i forbindelse med dieselmateriel.Med den omfattende elektrificering, derlægges op til, vil næsten hele dette udslipforsvinde.Timemodellen skønnes i sig selv at spareyderligere ca. 50.000 ton CO2 om året.Det skyldes især de bilister, der begynderat tage toget på grund af de hurtigererejsetider, hvor toget ofte er hurtigereend bilen.
Side 12
Der er altså rigtig mange gode grunde til,at regeringen har fremlagt udspillet omTogfonden DK.Men jeg vil understrege, at det ikke er detsamme som, at regeringen nu harfravalgt en Kattegatløsning. Overhovedetikke.Kattegatprojektet rummer megetspændende perspektiver for udvikling afden danske trafikstruktur. Derfor er detvigtigt, at undersøgelserne omKattegatforbindelsen gennemføres somplanlagt.Hvis og når en Kattegatforbindelsenbliver realiseret, vil investeringerne ibaneforbedringer mellem Odense, Århusog Aalborg ikke være spildt. Der er ikketale om et enten – eller.
Side 13
For det første er timemodellen som sagtet meget mindre og mere begrænsetprojekt end en Kattegatforbindelse.Timemodellen omfatter en rækkeforbedringer, som vi kan gå i gang medher og nu, så passagererne inden forrelativt kortere tid kan begynde at opleveforbedringer.For det andet er timemodellen ogKattegatforbindelsen ikke projekter, derkan erstatte hinanden, men snarereprojekter, der supplerer hinanden.Kattegatforbindelsen har fokus på øst-vest forbindelsen og pålandsdelstrafikken. Timemodellen harfokus på de nord-sydgående forbindelseri Jylland og på både landsdels- ogregionaltrafikken.I forlængelse heraf vil det strategiske
Side 14
undersøgelsesarbejde om det langsigtedekapacitetsbehov i trafikforbindelsernemellem Øst- og Vestdanmark selvfølgeligblive fuldført som aftalt uanset forslagetom Togfonden.