Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1378919_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. juni 2014
2014-2237
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 698:
Ministeren bedes gøre rede for, hvad begrebet "den korrigerede egenkapital"
dækker over, jf. artikel
på www. transportnyhederne.dk, den 12. maj 2014 ”Fle-
re passagerer gav bedre resultat”.
Svar:
Den korrigerede egenkapital dækker over egenkapitalen korrigeret for mar-
kedsværdiregulering.
Markedsværdireguleringen relaterer sig primært til Metroselskabets indgåede
finansielle aftaler vedr. renteafdækning.
Efter aftale med Nationalbanken og med tilslutning fra interessenterne har
Metroselskabet indgået renteafdækningsaftaler for ca. 2/3 af selskabets forven-
tede maksimale gæld. Renteafdækningsaftalerne betyder, at renten fastlåses for
ca. 2/3 af selskabets forventede maksimale gæld, hvorved selskabet opnår en
væsentlig større grad af budgetsikkerhed i selskabets langsigtede økonomi.
Markedsværdireguleringen er alene en regnskabsmæssig beregning, som ikke
har nogen likviditetsmæssig virkning set i lyset af, at aftalerne efter hensigten
fastholdes til udløb. Markedsværdiregulering indgår som en del af årets resul-
tat og har derved indflydelse på egenkapitalens størrelse.
Når renten stiger, vil resultatet (og dermed også egenkapitalen) påvirkes posi-
tivt af markedsværdiregulering. Omvendt vil et fald i renten betyde en negativ
påvirkning af resultatet (og dermed også egenkapitalen).
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke