Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1371017_0001.png
1371017_0002.png
1371017_0003.png
1371017_0004.png
1371017_0005.png
1371017_0006.png
1371017_0007.png
1371017_0008.png
1371017_0009.png
1371017_0010.png
1371017_0011.png
1371017_0012.png

Talepapir til brug for besvarelse af

samrådsspørgsmål AA, AB og AC med

spørgsmål til de ændrede regler om cabotage

(tomme containere og returemballage)

Samrådsspørgsmål AA, AB og AC–TRUalm. del, stillet til transportministerenden 3. april 2014:Samrådsspørgsmål AAHvilke konsekvenser vil der være fordansk transporterhverv ved, atministeren nu vil tillade, at kørsel medbl.a. tomme containere ogreturemballage kan give adgang tilcabotagekørsel i Danmark?
Side 2/12
Samrådsspørgsmål ABKan ministeren oplyse, hvor mangeekstra cabotageture de ændrede reglerforventes at ville medføre?Samrådsspørgsmål ACHvorfor vælger regeringen at følge EU-kommissionen og ændre reglerne, førregeringen har taget sagen op over forEU for at få den løst?Alle tre spørgsmål er stillet efter ønskefra Karsten Hønge (SF).
Side 3/12
Svar:(Indledning)
Stillede spørgsmål – tak for dem.God platform til at gøre det helt klart:bekæmpe alle former for ulovligcabotagekørsel i Danmark.Benytte lejligheden til at redegøre forsyn på cabotageområdet og få adresseretde stillede spørgsmål.Unfair og utilladeligkonkurrencesituation - danskechauffører og vognmænd skal ikkekonkurrere på ulige vilkår medudenlandske operatører. Nødvendigtmed handling.
Side 4/12
Mangel på klare regler og mulighed foreffektiv håndhævelse - skal håndteres.Være stolte af det dansketransporterhverv - Sikre, at ungemennesker også i fremtiden har lyst til atgå ind i erhvervet.Forklare hvilke skridt, der er taget afregeringen.(Hvilke skridt er netop taget?)
De nyeste tiltag: to nye midler i brug ikampen mod ulovlig cabotage.Første middel: kameraer mednummerpladekontrol.Andet middel: skrapperepolitiefterforskning.
Side 5/12
Helt konkret: for-projekt med fotoudstyrtil automatisk genkendelse afnummerplader. Formål: at undersøgeom det kan bidrage til mere effektivkontrol.Ekstra tre millioner kroner til politietsTungvognscenter Syd ogTungvognscenter Øst til efterforskning -udover tidligere ekstrabevillinger tilkontrol.Det er i Danmark - men også indsats iforhold til EU.Bred vinkel med flere forskellige slagsindsatser.Konference i Paris om at bekæmpe socialdumping.
Side 6/12
Afgørende at danne alliancer med andreEU-lande – nødvendigt med klare reglerpå europæisk plan.Ses som opfølgning på brev tilKommissionen i december 2013: behovfor klare regler og ikke aktuelt grundlagfor yderligere liberalisering.Cabotage skal på dagsordenen i EU.(Hvad er der gjort tidligere)
Regeringen har allerede taget mangevigtige skridt.Fremhæve:Bøderne for overtrædelse afcabotagereglerne - hævet førstegang 1. marts 2012 og igen medvirkning pr. 1. januar i år. Nu:
Side 7/12
ulovlig cabotagekørsel er en megetalvorlig overtrædelse - udløser somudgangspunkt bøde på 35.000 kr.mod tidligere 10.000 kr.Politiet har fra 1. juli 2012 kunnettilbageholde lastbiler, der udførerulovlig cabotagekørsel.Politiet fået tilført 10 mio. kr. ekstrai 2012, 17,5 mio. kr. ekstra i 2013.Afsat tilsvarende beløb for 2014-17.Rådsmødet den 11. marts 2013:Fælles erklæring fra fem lande,herunder Danmark. Erklæringensindhold: ikke yderligereliberalisering af cabotage nu; derskal ses på de eksisterende regler ogpraksis.
Side 8/12
Mange initiativer - Regeringens rødetråd har været og vil fortsat være:klarhed og ingen yderligereliberalisering.Fortsat lægge maksimalt pres på EU forhandling.(Besvarelse af de stillede spørgsmål)
Nu adressere de stillede spørgsmål.Hvad vil der ske, når kørsel med tommecontainere kan give adgang tillcabotagekørsel til Danmark? Og hvorforændrede regeringen reglerne allerede nu– før vi havde taget sagen op over forEU?Ifølge bestemmelsen vi nu er ved atændre er der ved kørsel med tomme
Side 9/12
containere og returemballage (paller,blomsterbure eller lignende) overgrænsen ikke tale om internationaltransport - giver derfor ikke adgang tilcabotagekørsel.Kommissionen har sendt en såkaldtåbningsskrivelse - Vi besluttede herefterat ændre reglerne.Ifølge de nye regler, som er påtrapperne, vil kørsel med tommecontainere mv. kunne give adgang tilcabotagekørsel. Men kun hvis det er enreel international transport.Grunden til at regeringen fandt detnødvendigt at rette ind efterKommissionens henvendelse var, atregeringen efter en juridisk gennemgang
Side 10/12
af reglerne fandt, at reglerne ikke holdtvand ift. EU’s regler.Man må gå ud fra: flere internationaletransporter end i dag vil give adgang tilat udføre lovlig cabotagekørsel iDanmark – idet også kørsel med tommecontainere mv. kan give adgang tilcabotagekørsel.Tør ikke gisne om antallet afcabotageture – ikke muligt.Glæde over: øgede bevillinger, somnævnt tidligere - mulighed for mereefterforskning og øget kontrol.Men! Vi står umiddelbart fast på de toandre sager, selv om der angiveligt eråbningsskrivelser på vej:
Side 11/12
Bødestørrelsernes proportionalitetog kravet om, at dokumentationenfor kørslen i forbindelse medkontrollen skal foreligge vedstandsningen af køretøjet.Definitionen af en cabotagetur: mankan vælge at fylde lastbilen medgods fra flere steder, men tømmeden et sted, eller omvendt.(Afslutning)
Slå fast, at regeringens mål påcabotageområdet er: klare ogkontrollerbare regler i stedet for tågedeog svært kontrollerbare regler.Bidrage til, at reglerne kan håndhævespå effektiv vis i alle EU-lande.
Side 12/12
Vigtigt at huske på, at Danmark ikke ståralene med vores ønske. Gode alliancer.Diskussionen om ulovlig cabotage fylderi mange andre lande, der også ønskereffektive løsninger.