MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. juni 2014
2014-2160
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 691:
Ministeren bedes kommentere præsentationsmaterialet i forbindelse med
BlindSpot's foretræde for Transportudvalget den 13. maj 2014, jf. TRU alm. del
- bilag 265.
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen vurdere forslaget, som fremgår af bilag 265.
Trafikstyrelsen bemærker, at det fremgår af Strategi til forebyggelse af højre-
svingsulykker fra marts 2014, at tydeligere markering af lastbilers højresving
med lydsignal og flere og kraftigere lygter langs lastbilens side har indgået i
vurderingen blandt de mange foreslåede mulige foranstaltninger.
Trafikstyrelsen oplyser, at der i forbindelse med de
konkrete ulykker
som be-
skrevet af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i 2006 samt flere af højre-
svingsulykkerne i 2013 ikke har været tegn på, at cyklisten ikke har været be-
kendt med lastbilens tilstedeværelse på grund af lastbilens størrelse og motor-
lyd eller tvivl om, at lastbilen agtede at svinge til højre på grund af blinklys og
lastbilens placering. Cyklisten har imidlertid i situationerne troet, at lastbilen
holdt tilbage.
På baggrund af ovenstående konkluderer Trafikstyrelsen, at supplerende lys-
eller lydsignaler ikke vurderes at være af afgørende betydning for at afværge
cyklistens fremkørsel, hvorfor disse derfor ikke anbefales i strategien som en
foranstaltning til forebyggelse af højresvingsulykker.
Trafikstyrelsen oplyser derudover, at et køretøj af hensyn til dettes genkende-
lighed, kun må være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning, og
at lydsignal kun må bruges til at afværge umiddelbar fare. Forslaget vil således
kræve dispensation fra indretnings- og udstyrsreglerne, ligesom
Justitsministe-
riet vil
skulle vurdere brugen af lydsignalet i forhold til færdselslovens bestem-
melser herom.