MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2014
2014-2154
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 690:
Ministeren bedes kommentere præsentationsmaterialet i forbindelse med Es-
højforeningen Eshøjhusets Venners foretræde for Transportudvalget den 13.
maj 2014, jf. TRU alm. del – bilag 266
Svar:
I materialet fra Eshøjforeningen Eshøjhusets venner gøres der opmærksom på
de kulturhistoriske og landskabsmæssige værdier på Borum Eshøjmassivet
samt muligheden for at sikre god mobilitet gennem bevarelse af gode veje på
tværs af lokalområdet.
Foreningen ønsker, at den indstillede linjeføring Nord ved Lading lægges til
grund for den videre planlægning af rute 26, da den tager mest hensyn til kul-
turarvsområdet Borum Eshøj og de landskabelige værdier i området. Forenin-
gen fremfører, at linjeføringerne Midt og Syd vil være ødelæggende for oplevel-
sen af det istidsskabte landskab.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at forligskredsen bag aftale om en grøn trans-
portpolitik (S, RV, V, DF, SF, LA, K) har indgået en aftale d. 24- juni 2014, hvor
parterne er blevet enige om at vælge linjeføring syd på delstrækning 1 og 2 og
linjeføring nord på delstrækning 3. Dermed opgives øvrige linjeføringer på
strækningen Aarhus-Søbyvad.
I forhold til Eshøjforeningens bemærkninger om Borum Eshøj kan jeg oplyse,
at Vejdirektoratet i forbindelse med VVM-undersøgelsen af rute 26 har holdt
møde med Moesgård museum for således at sikre, at alle tre undersøgte linjefø-
ringer tager hensyn til området ved Borum Eshøj.
Hvad angår foreningens bemærkninger til de lokale vejlukninger, oplyser Vej-
direktoratet følgende:
”Vejover- og underføringer samt vejlukninger er foretaget i dialog med de be-
rørte kommuner. Anlæg af en ny motorvej kan medføre omvejskørsel for biltra-