Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1399159_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. september 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 686:
Finder ministeren ikke, at DSB ved tilrettelæggelsen af køreplanen bør tage
hensyn til de mange togpassagerer, der er i Hvalsø og Lejre, og derfor skaffe en
forbedret køreplan og ikke forringe køreplanen?
Svar:
Banedanmarks anlæg af dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød har medført, at
der nu er dobbeltspor på hele strækningen mellem Roskilde og Holbæk.
Sammen med DSB’s køreplan for 2015, som træder i kraft 14. december 2014,
forventes dette dobbeltspor at medføre en række forbedringer for passagererne
til og fra Lejre og Hvalsø.
Blandt disse kan nævnes:
Udvidet halvtimesdrift frem til omkring kl. 20 på hverdage, hvor der i
dag kun er halvtimesdrift frem til omkring kl. 18.
Færre forsinkelser og kortere rejsetid, bl.a. fordi togene ikke længere er
afhængige af at skulle krydse på stationerne og afvente eventuelle for-
sinkede tog. Dette vil i særdeleshed gavne passagerer i Hvalsø og Lejre,
fordi alle tog til/fra de to stationer kører på dobbeltspor.
Flere siddepladser til passagererne til stationerne mellem Roskilde og
Holbæk, fordi passagererne mellem Kalundborg og Holbæk i høj grad
forventes at benytte det tog, der ikke standser mellem Holbæk og Ros-
kilde.
Det er desuden værd at hæfte sig ved, at der i køreplanen for 2015 – i lighed
med i dag – vil standse tre tog i timen til og fra Hvalsø i morgen- såvel som i
eftermiddagsmyldretiden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399159_0002.png
Jeg forventer således, at det nye dobbeltspor i kombination med DSB’s nye
køreplan samlet set vil medføre forbedringer for alle passagerer på Nordvest-
banen inkl. i Hvalsø og Lejre.
Beregninger i Transportministeriet viser, at det vil indebære et samlet netto-
tidstab på knap 180.000 timer årligt at lade alle tog på Nordvestbanen stoppe
ved alle stationer. Hvis der alene standses i Hvalsø og Lejre bliver tabet på godt
31.000 timer årligt.
DSB bør dog fremadrettet altid holde sig for øje, om der det rigtige forhold mel-
lem stop og gennemkørende tog i køreplanen, og evaluere, om der er grundlag
for at foretage ændringer i køreplanen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke