Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1404374_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8 maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 674:
På baggrund af sin besvarelse af TRU alm. del. – spm. 544 bedes ministeren
redegøre for årsagen til, at DSB har skjult fejlene vedrørende revner i IC4’s
aksellejeskåle overfor Atkins, der i 2011 fik til opgave at udforme en udførlig
rapport over IC4 og IC2’s fejl og mangler, samt hvilke konsekvenser det skal
have at skjule sådanne alvorlige oplysninger.
Svar:
Jeg skal henvise til supplerende svar på spørgsmål 544 (TRU alm.del), som
redegør for dialogen mellem DSB og Atkins, om hvad DSB udleverede af oplys-
ninger til Atkins om den første hændelse med revner i IC4-togenes akselleje-
skåle. Det fremgår bl.a. af de supplerende svar:
”Atkins
havde adgang til al ønsket dokumentation, personale og lokaliteter,
og kunne gennemføre deres arbejde uden hindringer. Det første møde mellem
Atkins og DSB blev afholdt 29. juni 2011. Derefter havde Atkins møde med
samtlige afdelingschefer i Programmet, herunder programdirektøren, de tek-
niske ansvarlige for kvalitet, sikkerhed, tekniske ændringer, TCMS og værk-
stedschefer.
Atkins blev endvidere introduceret til DSB’s DTO system (DSB’ s logning af
alle hændelser, inklusive hændelser, der ikke fører til forsinkelser), og Atkins
fik udleveret IC4 Programmets kvalitetsledelsesmateriale og tilsvarende sik-
kerhedsledelsessystem, der begge indeholder henvisninger til DTO/SYNERGI
(DSB’s IT system, hvor alle sikkerhedsmæssige afvigelser, hændelser og ulyk-
ker registreres).
Revnerne i aksellejekasserne fra 2010 er registreret i DTO som sikkerheds-
mæssige hændelser henholdsvis den 22. februar 2010 og 3. december 2010 og
efterfølgende overført til SYNERGI systemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404374_0002.png
I juli 2011 udbad Atkins sig DTO rapporter tre måneder tilbage og fik derfor
udleveret DTO rapporter fra marts 2011. I den periode blev der ikke konstate-
ret hændelser med aksellejekasserne, og revner i aksellejekasserne er derfor
ikke nævnt i de udleverede DTO rapporter.
[…..]
Atkins modtog således information om sikkerhedsrelaterede hændelser frem
til oktober 2010, herunder den første lejeskålshændelse. DSB blev ikke anmo-
det om yderligere dokumentation for hændelsen og DSB, der på daværende
tidspunkt betragtede revnedannelseshændelserne i 2010 for løste ved efterføl-
gende at flytte de sporstoppere, som DSB vurderede var årsagen til revne-
dannelserne, havde således ikke anledning til at udlevere yderligere doku-
mentation om revnedannelserne til Atkins.”
Endvidere fremgår det:
”Herefter er DSB blevet bedt om at uddybe hændelsesforløbet omkring udle-
vering af oplysninger til Atkins vedrørende 2. hændelse (3. december 2010)
hvortil DSB har oplyst følgende den 1. juli 2014:
”DSB har gennemgået sine skriftlige kilder og kan ikke på det grundlag do-
kumentere en dialog med Atkins om 2. hændelse. Dette kan have sammen-
hæng med, at DSB som nævnt på det tidspunkt var af den opfattelse, at pro-
blemet med revnedannelserne var løst ved at flytte de relevante sporstoppere.
Denne konklusion hviler dog mere på et spekulativt - end et dokumenteret
grundlag. DSB finder således ikke at kunne oplyse sagen yderligere på grund-
lag af den dokumentation, DSB er i besiddelse af.”
På baggrund af ovenstående svar fra DSB og Atkins er det således blevet af-
dækket, hvad DSB udleverede af oplysninger til Atkins om den første hændel-
se, samt at DSB ikke kan dokumentere en dialog med Atkins om den anden
hændelse.”
For yderligere detaljer henvises til det supplerende svar på spørgsmål 544
(TRU alm.del).
Transportministeriet har efterfølgende vurderet, hvorvidt næste skridt i sagen
skulle være en advokatundersøgelse om hændelsesforløbet. Transportministe-
riet vurderer, at en advokatundersøgelse ikke vil bidrage med yderligere til sa-
gen, og derfor finder Transportministeriet heller ikke, at der er behov for at
foretage yderligere i denne sag – også henset til at mange centrale nøglemedar-
bejdere, som ville være relevante for sagen, ikke længere er i DSB.
Side 2/3
Med
venlig
hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404374_0003.png
Magnus Heunicke
Side 3/3