MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8 maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 674:
På baggrund af sin besvarelse af TRU alm. del. – spm. 544 bedes ministeren
redegøre for årsagen til, at DSB har skjult fejlene vedrørende revner i IC4’s
aksellejeskåle overfor Atkins, der i 2011 fik til opgave at udforme en udførlig
rapport over IC4 og IC2’s fejl og mangler, samt hvilke konsekvenser det skal
have at skjule sådanne alvorlige oplysninger.
Svar:
Jeg skal henvise til supplerende svar på spørgsmål 544 (TRU alm.del), som
redegør for dialogen mellem DSB og Atkins, om hvad DSB udleverede af oplys-
ninger til Atkins om den første hændelse med revner i IC4-togenes akselleje-
skåle. Det fremgår bl.a. af de supplerende svar:
”Atkins
havde adgang til al ønsket dokumentation, personale og lokaliteter,
og kunne gennemføre deres arbejde uden hindringer. Det første møde mellem
Atkins og DSB blev afholdt 29. juni 2011. Derefter havde Atkins møde med
samtlige afdelingschefer i Programmet, herunder programdirektøren, de tek-
niske ansvarlige for kvalitet, sikkerhed, tekniske ændringer, TCMS og værk-
stedschefer.
Atkins blev endvidere introduceret til DSB’s DTO system (DSB’ s logning af
alle hændelser, inklusive hændelser, der ikke fører til forsinkelser), og Atkins
fik udleveret IC4 Programmets kvalitetsledelsesmateriale og tilsvarende sik-
kerhedsledelsessystem, der begge indeholder henvisninger til DTO/SYNERGI
(DSB’s IT system, hvor alle sikkerhedsmæssige afvigelser, hændelser og ulyk-
ker registreres).
Revnerne i aksellejekasserne fra 2010 er registreret i DTO som sikkerheds-
mæssige hændelser henholdsvis den 22. februar 2010 og 3. december 2010 og
efterfølgende overført til SYNERGI systemet.