Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1376050_0001.png
Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 733
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. oktober 2013
2013-2890
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 733:
Vil ministeren, før der evt. indføres enmandsbetjening på Kystbanen, redegøre
for, om der tages højde for det tidsforbrug, der vil medgå til at løse/tilse neden-
stående forhold og for, hvilken indflydelse, det vil få for regulariteten på Kyst-
banen? Der ønskes i den forbindelse en opgørelse over lokoførernes gennem-
snitlige tidsforbrug til løsning af nedenstående forhold ved henholdsvis et, to
og tre togsæt.
Forholdene vedrører lokoførerens indsats i forbindelse med,
• dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt;
• de-aktivering
af røgalarmer fx ved rygning på toiletter;
• højttaleropkald (reelle eller
falske) fra passagererne (lokoføreren må ikke
samtale med andre, end fjernstyringscentralen under kørslen);
• handicappedes på-/afstigning;
• komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse af
politi;
• tidsforbrug ved
at genstarte toget, når lokoføreren har forladt førerkabinen,
for at tilse forhold i toget.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”Generelt gælder det, at hvis lokomotivføreren skal forlade førerrummet, så
skal toget sikres mod utilsigtet bevægelse. Når lokomotivføreren kommer tilba-
ge til førerrummet skal døren åbnes med nøgle, førerombordskifter aktiveres
og drejes tilbage samt kontrol af, at bremsen er løsnet. Samlet tager det ca. 1
minut for lokomotivføreren at forlade og returnere til toget.
Ved dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt:
Ved 3 togsæt på toget vurderes gangtiden til at være op til 5 minutter i hver
retning. Dertil kommer aflåsning af indstigningsdør med kontrol af aflåsnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376050_0002.png
gen, som vurderes til at tage ca. 2 minutter. Hertil kommer tid til højtaler in-
formation til passagererne, som estimeres til at tage 1 minut. Samlet stands-
ningstid estimeres til ca. 5
15 minutter afhængig af, hvor på toget hændelsen
finder sted.
Ved deaktivering af røgalarmer fx ved rygning på toiletter:
Ved 3 togsæt på toget vurderes gangtiden til at være op til 5 minutter i hver
retning. Dertil kommer deaktivering af røgalarm, som vurderes til at tage ca. 30
sekunder. Hertil kommer tid til højtaler information til passagererne, som
estimeres til at tage 1 minut. Samlet standsningstid estimeres til ca. 5
13 mi-
nutter afhængig af, hvor på toget hændelsen finder sted.
Højtaleropkald (reelle eller falske) fra passagererne (lokoføreren må ikke sam-
tale med andre end fjernstyringscentralen under kørslen):
Det tager 1 minut at nedbremse toget, så lokomotivføreren kan samtale med
passageren via nødkaldeanlægget. Hertil skal lægges tid til selve samtalen.
Handicappedes på- / afstigning:
Det vil ikke være lokomotivførerens opgave at assistere handicappede med de-
res af- og påstigning. Assistance til handicappedes på- / afstigning vil håndte-
res af et særligt serviceteam.
Komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse af
politi:
DSB Øresund vil inden den 15. december 2013 sikre, at der indarbejdes proce-
durer for håndtering af sådanne situationer.
Generelt bemærkes det, at toget ikke må køre i situationer med dørlukning, de-
aktivering af røgalarmer og ved tilkaldelse af politi. Dette er således uafhængigt
af, hvorvidt der er togfører ombord på toget eller ikke.
Ved enmandsbetjening, hvor lokomotivføreren vil skulle udføre en række sik-
kerhedsrelaterede opgaver, som i dag udføres af togføreren, vil den reelle øgede
standsningstid, derfor være den tid, som det vil tage for lokomotivføreren at
forlade førerrummet, gå frem og tilbage i toget samt at returnere til førerrum-
met og evt. tid til at udføre højtaleropkald.
Dette skal imidlertid sammenlignes med det forhold, at også togføreren i dag
må forventes at skulle anvende tid til at bevæge sig rundt i toget i forbindelse
med fejlretninger mv. Mertidsforbruget ved at det fremtidigt er lokomotivføre-
ren der udfører de sikkerhedsrelaterede opgaver, er således lavere end det
ovenfor opgjorte.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376050_0003.png
DSB Øresund kan ikke opgøre, hvor ofte de nævnte forhold optræder i forbin-
delse med afvikling af driften i dag. For at få en indikation heraf kan det ske ved
at tage antallet af forsinkede tog og antallet af aflyste ankomster, der skyldes
dørfejl, hærværk, klimaanlægsfejl og sanitet/toiletfejl, og dividere det med an-
tal hændelser i drift, som DSB Øresund kan relatere til togførerens opgaver.
Ved anvendelse af denne fremgangsmåde, og opgjort for perioden 1. september
2012 - 31. august 2013, fremkommer det, at ca. 0,4 % af forsinkelser/aflyste
ankomster i gennemsnit per måned kan relateres hertil. Dette giver en indika-
tion af, at det i forhold til den samlede produktion er yderst sjældent forekom-
mende.”
DSB Øresund har endvidere oplyst, at de har prøvekørt omkring 10 afgange
efter principperne for enmandsbetjening. DSB Øresund oplevede ikke, at den
nye afgangsprocedure gav forsinkelser ved ankomst til næste station.
Jeg kan tilføje, at der på S-banen, hvor der er enmandsbetjening, køres med en
historisk høj rettidighed.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Pia Olsen Dyhr