Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 733
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. oktober 2013
2013-2890
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2013 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 733:
Vil ministeren, før der evt. indføres enmandsbetjening på Kystbanen, redegøre
for, om der tages højde for det tidsforbrug, der vil medgå til at løse/tilse neden-
stående forhold og for, hvilken indflydelse, det vil få for regulariteten på Kyst-
banen? Der ønskes i den forbindelse en opgørelse over lokoførernes gennem-
snitlige tidsforbrug til løsning af nedenstående forhold ved henholdsvis et, to
og tre togsæt.
Forholdene vedrører lokoførerens indsats i forbindelse med,
• dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt;
• de-aktivering
af røgalarmer fx ved rygning på toiletter;
• højttaleropkald (reelle eller
falske) fra passagererne (lokoføreren må ikke
samtale med andre, end fjernstyringscentralen under kørslen);
• handicappedes på-/afstigning;
• komfort og sikkerhed i relation til urolige passagerer, samt evt. tilkaldelse af
politi;
• tidsforbrug ved
at genstarte toget, når lokoføreren har forladt førerkabinen,
for at tilse forhold i toget.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”Generelt gælder det, at hvis lokomotivføreren skal forlade førerrummet, så
skal toget sikres mod utilsigtet bevægelse. Når lokomotivføreren kommer tilba-
ge til førerrummet skal døren åbnes med nøgle, førerombordskifter aktiveres
og drejes tilbage samt kontrol af, at bremsen er løsnet. Samlet tager det ca. 1
minut for lokomotivføreren at forlade og returnere til toget.
Ved dørlukningsproblemer, der kun kan løses manuelt:
Ved 3 togsæt på toget vurderes gangtiden til at være op til 5 minutter i hver
retning. Dertil kommer aflåsning af indstigningsdør med kontrol af aflåsnin-