Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1372827_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. maj 2014
2014-2069
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 656:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt DSB’s
investering i monitorer på
Kystbanen er ulovlig statsstøtte til DSB-Øresund.
Svar:
Jeg skal indledningsvist henvise til daværende transportminister Pia Olsen
Dyhrs svar på TRU spørgsmål 37.
DSB har endvidere oplyst mig, at DSB udlejer ITV-udstyret til DSB Øresund.
DSB’s regnskabsreglement §§ 4-9
fastsætter regler til forhindring af krydssub-
sidiering. Reglerne skal sikre, at juridiske enheder i DSB, der har indgået en
forhandlet offentlig servicekontrakt, ikke direkte eller indirekte finansierer
konkurrenceudsatte aktiviteter.
DSB’s regnskabsreglement regulerer således
prissætningen i disse transaktioner og sikrer, at de foregår på markedsvilkår.
Kammeradvokaten har gennemgået og medvirket ved udarbejdelsen af DSB’s
regnskabsreglement. Transportministeren har på den baggrund godkendt
regnskabsreglementet.
DSB’s regnskabsreglementet er i øvrigt offentligt til-
gængeligt og fremgår af DSB’s hjemmeside.
Metoden for opgørelse af vederlaget for udleje af udstyret og togførere i forbin-
delse med overgang til enmandsbetjening i DSB Øresund A/S er gennemgået af
DSB’s revisor KPMG.
KPMG har i brev til Transportministeriet konkluderet,
”at revisionen ikke er
blevet bekendt med forhold, der giver anledning til at konkludere, at metoden
til at opgøre vederlaget ikke er i overensstemmelse med de i regnskabsregle-
mentets §§ 4-9
fastlagte principper.”
I lyset af KPMG’s udtalelse til ministeriet
ser jeg ikke grundlag for at betvivle,
at DSB Øresunds lejebetaling er beregnet efter de gældende regler i virksomhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372827_0002.png
dens regnskabsreglement, og at DSB Øresund dermed ikke har opnået en
uretmæssig fordel og dermed heller ikke ulovlig statsstøtte.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke