Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1392332_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. august 2014
2014-2278
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 649:
Ministeren bedes gøre kommentere notat ”Sikkerhedsmæssige og tekniske
aspekter ved enmandsbetjening på Kystbanen” samt gøre rede for, hvorvidt
han er af den opfattelse, at der hvad sikkerheden angår i relation til enmands-
betjening ikke er nogen forskel på S-tog og Kystbanetog (litra ET) samt ER4.
Svar:
Der er en række forskelle mellem de togtyper, der nævnes i spørgsmålet.
Det afgørende for mig er dog, at implementering af enmandsbetjening på Kyst-
banen ikke sker, førend det er sikkerhedsgodkendt af Trafikstyrelsen.
I den forbindelse har jeg noteret mig, at Øresundstogene i forbindelse med
trafikale uregelmæssigheder og mangel på personale i Sverige allerede i dag
køres enmandsbetjente på svensk side.
I forhold til S-togene skal jeg endvidere bemærke, at enmandsbetjening af S-
togene ikke blev indført med de nuværende 4. generations S-tog, men derimod
allerede med 2. generations S-tog. Selvsagt er der også en række forskelle mel-
lem disse togtyper, om end begge er blevet kørt enmandsbetjente.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke