MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. juni 2014
2014-2069
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 648:
”I
svar på TRU alm. del
–
spm.
409 hedder det bl.a. at ”betjeningen af statio-
nerne på Øresundsbanen skal varetages af Øresundstogene, der isoleres til
strækningen mellem Østerport og Sverige”. Ministeren bedes oplyse, hvorvidt
det betyder, at der så ikke mere vil være direkte tog Helsingør - Kastrup St.”
Svar:
Baggrunden for at opdele den nuværende Øresundstogtrafik i en del, som ved-
rører Kystbanen, og en anden som vedrører trafikken over selve Øresund er
bl.a. ønsket om at friholde Kystbanen fra negativ indflydelse fra den svenske
trafik.
En opdeling af trafikken vil dog først kunne gennemføres fra ca. 2020, når den
sjællandske infrastruktur er klar. Det er samtidig forventningen, at en sam-
menbinding af Kystbanen med den øvrige sjællandske trafik på dette tidspunkt
vil give øget punktlighed, da der vil være tilvejebragt mere banekapacitet på
Sjælland, og signalprogrammet vil være ved at være gennemført.
En opdeling af trafikken på Kystbanen og Øresundstrafikken, efter den model,
der er beskrevet i svaret på spørgsmål 409, vil i udgangspunktet indebære, at
de nuværende direkte togforbindelser mellem Helsingør og Københavns Luft-
havn falder bort. Det medfører i udgangspunktet, at passagerer mellem Kyst-
banen og Københavns Lufthavn bliver nødt til at foretage et skift ligesom næ-
sten alle andre passagerer fra det øvrige Sjælland i forvejen gør det. Det bør dog
tilføjes at passagererne på Kystbanen allerede i dag har adgang til at skifte til
Metroen på Nørreport st., der kører hurtigere end Øresundstoget fra Nørreport
st. til Kastrup. Øresundstoget tager ca. 22 minutter fra Nørreport til Kastrup,
og Metroen tager ca. 20 minutter.
Det er mit klare mål, at vi i fremover generelt får flere tog fra danske stationer
til Kastrup lufthavn. Jeg er derfor glad for, at der med aftalen om Togfonden
DK er afsat midler til investeringerne i perroner på og en
”flyover”
ved Ny Elle-