MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 647:
Vil ministeren anslå, hvad udgiften vil være ved at øge omfanget af indvendig
og udvendig rengøring af tog med henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 15 pct.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, DSB Øresund og Arriva, som alle kører
på kontrakter med Transportministeriet.
DSB har oplyst følgende:
”Omkostningerne til ind- og udvendig rengøring af tog afhænger af en lang
række parametre, herunder typen af rengøring og tidspunktet for rengøring.
DSB’s rengøringsaktiviteter er opdelt på interne og eksterne ressourcer, og på
anvendelse af aktiviteter som er baseret på anlægsinvesteringer, såsom vaske-
haller, og på rene mandskabsomkostninger.
DSB kan i øvrigt gøre opmærksom på at rengøringsindsatsen finder sted i ko-
ordination med driften. Det vil være nødvendigt med en omfattende analyse af
driften for at afdække, hvor der kan indsættes ydereligere rengøringer uden at
påvirke den planlagte driftsafvikling.
Det er således vanskelligt at estimere de økonomiske såvel som de driftsmæssi-
ge konsekvenser af en procentvis opgradering af rengøringsindsatsen.
DSB anslår groft, at en forøgelse af omfanget af indvendig og udvendig rengø-
ring af tog med 5, 10 og 15 % vil øge udgiften hertil med henholdsvis 5 mio. Kr.,
10 mio. kr. og 15 mio. Kr. DSB anslår i den forbindelse, at udgiftsforholdet mel-
lem den indvendige og udvendige rengøring ligger på 70/30.
Ovenstående estimat er baseret på eksisterende udgiftsniveau, og der er derfor
ikke taget højde for eventuelle behov for kapacitetsudvidelser”.