Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1391282_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. august 2014
2014-2065
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 647:
Vil ministeren anslå, hvad udgiften vil være ved at øge omfanget af indvendig
og udvendig rengøring af tog med henholdsvis 5 pct., 10 pct. og 15 pct.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, DSB Øresund og Arriva, som alle kører
på kontrakter med Transportministeriet.
DSB har oplyst følgende:
”Omkostningerne til ind- og udvendig rengøring af tog afhænger af en lang
række parametre, herunder typen af rengøring og tidspunktet for rengøring.
DSB’s rengøringsaktiviteter er opdelt på interne og eksterne ressourcer, og på
anvendelse af aktiviteter som er baseret på anlægsinvesteringer, såsom vaske-
haller, og på rene mandskabsomkostninger.
DSB kan i øvrigt gøre opmærksom på at rengøringsindsatsen finder sted i ko-
ordination med driften. Det vil være nødvendigt med en omfattende analyse af
driften for at afdække, hvor der kan indsættes ydereligere rengøringer uden at
påvirke den planlagte driftsafvikling.
Det er således vanskelligt at estimere de økonomiske såvel som de driftsmæssi-
ge konsekvenser af en procentvis opgradering af rengøringsindsatsen.
DSB anslår groft, at en forøgelse af omfanget af indvendig og udvendig rengø-
ring af tog med 5, 10 og 15 % vil øge udgiften hertil med henholdsvis 5 mio. Kr.,
10 mio. kr. og 15 mio. Kr. DSB anslår i den forbindelse, at udgiftsforholdet mel-
lem den indvendige og udvendige rengøring ligger på 70/30.
Ovenstående estimat er baseret på eksisterende udgiftsniveau, og der er derfor
ikke taget højde for eventuelle behov for kapacitetsudvidelser”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391282_0002.png
DSB Øresund oplyser følgende:
Side 2/3
”Indledningsvist skal det bemærkes, at Øresundstogene opereres i en fælles
pulje, hvor i alt 109 ET togsæt er med henholdsvis dansk (34 togsæt) og svensk
(75 togsæt) ejerskab.
Endvidere rengøres togsættene i både Danmark og Sverige under ansvar af
henholdsvis den danske operatør, DSB Øresund, og den svenske operatør, Veo-
lia.
En forudsætning for en øget rengøringsindsats vil derfor være, at der først tages
en beslutning om dette af både dansk (Transportministeriet) og svensk (Öre-
sundståg) trafikkøber. Derefter vil en sådan beslutning skulle implementeres
kontraktligt og operationelt hos både dansk og svensk operatør (DSB Øresund
og Veolia – og disses underleverandører).
Ligesom for DSB’s vedkommende, afhænger DSB Øresunds og Veolias omkost-
ninger for rengøring af Øresundstogene af en lang række parametre; herunder
typen af rengøring og tidspunktet for rengøring.
Rengøringsaktiviteterne er ligeledes opdelt på interne og eksterne ressourcer,
og på anvendelse af aktiviteter som er baseret på anlægsinvesteringer, såsom
vaskehaller, og på rene mandskabsomkostninger.
Rengøringsindsatsen skal, ligesom hos DSB, finde sted i koordination med drif-
ten. Det vil derfor være nødvendigt med en omfattende analyse af driften for at
afdække, hvor der kan indsættes ydereligere rengøringer uden at påvirke den
planlagte driftsafvikling.
DSB Øresund estimerer, at udgiften til at øge omfanget af den danske del af
rengøringen på de 109 ET togsæt, med henholdsvis 5%, 10% og 15% vil øge
udgiften hertil med henholdsvis 1.4 mDKK, 2.8 mDKK og 4.2 mDKK.
Ovenstående estimat er baseret på afholdte udgifter i 2012 og der er derfor ikke
taget højde for eventuelle behov for kapacitetsudvidelser, omkostninger som
følge af bindinger i forhold til trafikal drift samt generelle prisstigninger. Esti-
matet er endvidere ikke afstemt med svensk operatør, Veolia”.
Arriva oplyser følgende:
”Nedenstående estimat omfatter udelukkende driftsomkostninger samt mande-
timer. Hertil kommer togets uproduktive tid, som følge af øget rengøringsfre-
kvens.
Udvendig rengøring af tog (årligt):
Budget 2014
Budget 2014
Kr. 1.531.745,00
Kr. 1.531.745,00
+ 5%
+ 10 %
Kr. 76.587,25
Kr. 153.174,50
= Kr. 1.608.332,25
= Kr. 1.684.919,50
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391282_0003.png
Budget 2014
Kr. 1.531.745,00
+ 15 %
Kr. 229.761,75
= Kr. 1.761.506,75
Side 3/3
Indvendig rengøring af tog (årligt):
Budget 2014
Budget 2014
Budget 2014
Kr. 10.892.268,00
Kr. 10.892.268,00
Kr. 10.892.268,00
+ 5%
+ 10 %
+ 15 %
Kr. 544.613,40
Kr. 1.089.226,80
Kr. 1.633.840,02
= Kr. 11.436.881,40
= Kr. 11.981.494,80
= Kr. 12.526.108,02
”.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke