Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1380783_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål 646
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning (EL).
Spørgsmål nr. 646:
Ministeren bedes gøre rede for højden på fjerntogsperron på Nørreport St.
henholdsvis før og efter renoveringen, dette af hensyn til handicappedes mu-
ligheder for at kunne komme ombord i Øresundstoget uden assistance.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:
”Formålet
med renovering af Nørreport st. har været at sikre en bedre luftkvali-
tet og en opfriskning af interiøret m.m. Herunder udskiftning og renovering af
fliser på fjerntogsperronen, og forbedring af tilgængeligheden de steder i pro-
jektet, hvor det har vist sig muligt uden væsentlige merudgifter. Projektforsla-
get fra Trafikstyrelsen indeholdt bl.a. en option vedrørende ny belægning på
fjerntogsperronen. Ved indgåelse af Ny Nørreports kontrakt med entreprenø-
ren blev der økonomisk plads til alle optioner, herunder også optionen med ny
belægning på fjerntogsperronen.
Dette forbedringsarbejde er blevet udført, og der er anlagt ny belægning samt
etableret ledelinier og opmærksomhedsfelter efter fælles koncept mellem DSB,
Banedanmark og DSB S-tog. Dette har forbedret forholdende for synshæmme-
de passagerer
Med henblik på forbedring af tilgængeligheden ved ombordstigning på Øre-
sundstoget, kan det oplyses, at perronhøjden på fjerntogsperronen er uændret.
Perronen kan ikke sænkes uden et meget omfattende indgreb i tunnelkonstruk-
tionen, grundet den underliggende hovedkonstruktion.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke