Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1377833_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. juni 2014
2014-2049
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 644:
Kan ministeren bekræfte, at der ved besvarelsen af TRU alm. del
spm. 222-
228 vedr. tværforbindelse mellem en Midtjysk Motorvejskorridor (korridor B)
og E45 ved Smidstrup/Skærup (med forbindelse mod Fyn/Sjælland) vedr. an-
lægsoverslag og beregning af samfundsøkonomisk rentabilitet, er forudsat, at
tilslutningen mellem en korridor B Midtjysk Motorvejskorridor og tværforbin-
delsen mod Smidstrup/Skærup placeres på nord-siden af Vejle Ådal, så der
dermed indregnes en ekstra 1700 m lang krydsning af Vejle Ådal udover den
passage, der under alle omstændigheder indgår i Korridor B?
Svar:
Jeg vil starte med at understrege, at de strategiske analyser udgør et indleden-
de undersøgelsesniveau i infrastrukturplanlægningen, der har haft til formål at
screene de mulige projektforslag i lyset af de langsigtede trafikale behov. De
strategiske analyser udgør dermed ikke egentlige beslutningsgrundlag og er
derfor gennemført på et meget overordnet niveau.
Dette gælder også Vejdirektoratets analyse af en midtjysk motorvejskorridor,
hvor hovedfokus er lagt på de tre overordnede korridorer, A, B og C. I rappor-
ten præsenterer Vejdirektoratet endvidere nogle kombinationsmuligheder,
herunder den såkaldte korridor B+, hvor korridor B (Hærvejslinjeføringen)
suppleres med endnu en opkobling til E45, der følger korridor C på delstræk-
ning 4 via Smidstrup. Besvarelsen af TRU 222-228 (alm. del) tager udgangs-
punkt i denne variant.
Vejdirektoratet oplyser, at de to korridorer B og C krydser Vejle Ådal to forskel-
lige steder. Det skyldes, at analysens hovedfokus har været på de overordnede
korridorer og ikke på, hvordan de forskellige kombinationsmuligheder kan
tilpasses og optimeres. Jeg kan på denne baggrund bekræfte, at Vejdirektora-
tets beregninger af anlægsoverslag mv. for korridor B+, der indgår i besvarel-
sen af spørgsmål 222-228, omfatter to krydsninger af ådalen.
Hvis det politisk besluttes at igangsætte videre undersøgelser af en midtjysk
motorvej, vil der være en række forhold, der kan belyses. Det gælder blandt
andet forholdene omkring Vejle Ådal og koblingen af en midtjysk motorvej til
E45 syd for Vejle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377833_0002.png
Vejdirektoratet vurderer dog på det foreliggende grundlag, at det sandsynligvis
vil være muligt at nøjes med én krydsning igennem Vejle Ådal, hvis det beslut-
tes at arbejde videre med en midtjysk motorvej i korridor B+. I givet fald vil det
medføre mindskede udgifter til dalbroer, hvilket isoleret set skønnes at trække i
retning af en forbedret samfundsøkonomi i denne løsning.
Dette ændrer dog ikke på den generelle konklusion om, at en midtjysk motorvej
i Hærvejslinjeføringen er et samfundsøkonomisk rentabelt projekt
med eller
uden tilvalg.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke