MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-2048
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 642:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del - bilag 258, redegøre for, hvor-
for enmandsbetjeningen af Kystbanen nu er udskudt for tredje gang til forelø-
big 4. kvartal 2014 (skulle være indført medio dec. 2013, så udskudt til januar
2014 og efterfølgende til 1. maj 2014), og hvad disse udskydelser betyder for
DSB Øresunds økonomi i 2014 og resten af kontraktperioden, herunder pla-
nerne om årligt at spare 30 mio. kr. på driften, og om de gentagne udsættelser
ikke belaster økonomien ekstra meget pga. mere uhensigtsmæssig planlægning
af personaleressourcer og forlængelse af kontrakter, der er opsagt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
”Baggrund
for udskydelse af enmandsbetjening på Kystbanen til 4.
kvartal 2014
DSB arbejder på at implementere enmandsbetjening i Nordjylland og varetager
en række projektopgaver for DSB Øresund i forbindelse med implementeringen
af enmandsbetjeningen på Kystbanen.
I relation til enmandsbetjeningen på Kystbanen har der i det senest forbere-
dende arbejde vist sig udfordringer med en række forhold, som vil forsinke
implementeringen.
Her kan bl.a. nævnes flg. forhold vedr. de tekniske installationer:
Nørreport
st.: På baggrund af Banedanmarks ombygningsprojekt ”Ny
Nørreport” har det ikke været muligt at komme i gang med arbejdet på
de tekniske installationer til enmandsbetjening, før selve ombygningen
af stationen var afsluttet ultimo april 2014. Det tekniske udstyr på Nør-