Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1376888_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-2048
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 642:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del - bilag 258, redegøre for, hvor-
for enmandsbetjeningen af Kystbanen nu er udskudt for tredje gang til forelø-
big 4. kvartal 2014 (skulle være indført medio dec. 2013, så udskudt til januar
2014 og efterfølgende til 1. maj 2014), og hvad disse udskydelser betyder for
DSB Øresunds økonomi i 2014 og resten af kontraktperioden, herunder pla-
nerne om årligt at spare 30 mio. kr. på driften, og om de gentagne udsættelser
ikke belaster økonomien ekstra meget pga. mere uhensigtsmæssig planlægning
af personaleressourcer og forlængelse af kontrakter, der er opsagt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst følgende:
”Baggrund
for udskydelse af enmandsbetjening på Kystbanen til 4.
kvartal 2014
DSB arbejder på at implementere enmandsbetjening i Nordjylland og varetager
en række projektopgaver for DSB Øresund i forbindelse med implementeringen
af enmandsbetjeningen på Kystbanen.
I relation til enmandsbetjeningen på Kystbanen har der i det senest forbere-
dende arbejde vist sig udfordringer med en række forhold, som vil forsinke
implementeringen.
Her kan bl.a. nævnes flg. forhold vedr. de tekniske installationer:
Nørreport
st.: På baggrund af Banedanmarks ombygningsprojekt ”Ny
Nørreport” har det ikke været muligt at komme i gang med arbejdet på
de tekniske installationer til enmandsbetjening, før selve ombygningen
af stationen var afsluttet ultimo april 2014. Det tekniske udstyr på Nør-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376888_0002.png
report st. forventes i samarbejde med Banedanmark at være sat op i lø-
bet af september måned 2014.
Lysforhold på perronerne: Det opdagedes i forbindelse med besigtigelse
i december 2013, at lysforholdene på 19 af i alt 93 standsningssteder
langs Kystbanen ikke opfyldte gældende normkrav. Banedanmark har
siden været i gang med at udbedre disse, og det har endnu ikke været
muligt for DSB at besigtige installationerne. I marts 2014 viste sluttest,
at der var problemer med lysforholdene på yderligere 5 standsningsste-
der. Nævnte forhold er nu udbedret af Banedanmark, og pågældende
standsningssteder afventer nu besigtigelse.
Vedr. forhold omkring myndighedsgodkendelse har DSB i det omfang,
som det har været muligt, løbende forberedt materiale til at opnå sik-
kerhedsgodkendelse vedr. Kystbanen.
Side 2/2
Imidlertid er det været både nødvendigt og hensigtsmæssigt at inddrage erfa-
ringerne fra det tilsvarende arbejde med assessor og myndighedsbehandling
for indførelse af enmandsbetjening i Nordjylland, førend myndighedsbehand-
ling for enmandsbetjening på Kystbanen kan igangsættes.
Det er således forhold vedr. de tekniske installationer på Kystbanen i kombina-
tion med et mere omfattende arbejde med assessor end tidligere forventet som
en del af myndighedsbehandlingen, der nu forsinker implementeringen af en-
mandsbetjening på Kystbanen.
Økonomiske konsekvenser for DSB Øresund af udskydelse af en-
mandsbetjening på Kystbanen
Transportministeriet har med opsigelsen af ”Option på togfører” reduceret DSB
Øresunds vederlag for 2014 i henhold til Hovedkontrakten, Bilag 13, afsnit 9.
DSB har siden juni 2013 haft ekstra omkostninger til bemanding med eget tog-
fører personale, samt til leje af togfører personale fra DSB, for at sikre beman-
ding med togførere af alle tog på strækningen København H
Helsingør.
Omkostningerne til dette er endnu ikke endeligt opgjort”.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke