MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 639:
Ministeren bedes redegøre for, om han mener, at det stadig er realistisk at op-
gradere softwaren i IC4/IC2-togene uden at IC4/IC2-togene skal have helt nye
computersystemer.
Svar:
Det er DSB’s ansvar, at bringe IC4-
og IC2-togene i drift. Derfor forventer jeg
naturligvis også, at DSB meddeler, hvis de vurderer, at det ikke kan betale sig at
investere yderligere i at bringe IC4 i drift.
Jeg har forelagt DSB spørgsmålet, og DSB oplyser:
”Efter DSB’s forlig med AnsaldoBreda i maj 2009 undersøgte DSB muligheder-
ne i forhold til togcomputeren og endte i efteråret 2009 med at konkludere, at
AnsaldoBreda skulle fortsætte udviklingen.
DSB indgik derfor aftale med AnsaldoBreda om at fortsætte udviklingsarbejdet
fra enkelttogsæt frem mod kobling af 4 togsæt. Aktuelt er assessor, som det
fremgår af DSB’s månedsrapporteringer, ved at lægge sidste hånd på kobling
af
3 togsæt, ligesom kobling af 4 togsæt også er i proces.”
Jeg har ikke som transportminister en holdning til en specifik hardware og
software
og henholder mig derfor til DSB’s oplysninger.
Jeg deler imidlertid den sunde skepsis i forhold til IC4 og forstår godt ønsket
om at sende IC4 hen, hvor peberet gror. Det kommer der bare ikke løsninger
ud af.
Som det nok er spørgeren bekendt, er der af forligskredsen bag Aftalen om bed-
re og billigere kollektiv trafik truffet beslutning om køb af de 67 dobbeltdæk-
kervogne, der i dag lejes.
Vognene skulle efter de oprindelige planer tilbageleveres til udlejer i 2016-17 og
erstattes af IC4.