Bilag 1
Til:
Kopi til:
Transportministeriet
Rejsekort A/S
Automatikvej 1, 1. sal
DK-2860 Søborg
Tlf. 33 43 24 00
Fax 33 43 24 01
CVR 27 33 20 72
D17358 v2
Touch and Travel hos Deutsche Bahn
Dette notat er en kort sammenfatning af status for brug af mobiltelefon i relation
Rejsekort A/S svar på ”TRU alm. del spørgsmål 613”.
Artiklen i
ingeniøren d. 25/4/2014 beskriver billet konceptet ”Touch and Travel”
hos DB (Deutsche Bahn).
I ”Touch and Travel” anvender kunden sin mobiltelefon til at angive sted og tid for
start af rejsen (Check Ind) og efterfølgende sted og tid for afslutningen af rejsen
(Check Ud).
Mobiltelefonen kan angive dette enten ved at 1) læse en NFC-chip eller 2) læse en
2D- stregkode (QR-kode) på stationen eller stoppestedet, samt 3) angive positio-
nen via telefonens GPS.
Disse informationer sendes fra telefonen til et centralt system via mobilnetværket,
hvorefter billetprisen udregnes og efterfølgende opkræves på kundens betalings-
kort eller bankkonto.
Det kan ses som en fordel ved dette koncept at kunden kan bruge alle gængse
typer Smartphones, men det er en ulempe at kunderne aktivt skal betjene telefo-
nen både ved start og slut af rejsen.
Kunderne skal være registrerede forlods hos DB og billetkontrol under rejsen skal
finde sted i normalt omfang.
Status for ”Touch and Travel” er, at der er kommet 50.000 registrerede kunder
siden start af fuldskala udrulning i 2011 (inden da var der gennemført pilotforsøg
fra 2009). Ca. halvdelen af disse brugere antages at være passive ifølge en kilde i
VDV (Bus og Tog i Tyskland).
I en artikel i Handelsblatt d. 2/5/2014 er Vertriebschefin Birgit Bohle* fra Deut-
sche Bahn kilde til nedenstående:
”Nicht alle Versuche in der digitalen Welt sind
ein Erfolg. Mehr oder weni-
ger ein Flop ist das vor sechs Jahren gestartete Project Touch and Travel.
Nur 50.000 Kunden nutzen das Angebot, per Smartphone Tickets für Nah-
und Fernverkehr zu buchen. Bohle räumt
ein, das die „Kundenakzeptanz
noch nicht so ist, wie wir uns da vorgestellt hatten“.
19-05-2014
Side 1/2