Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1293321_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2013-3711
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 6:

På Socialdemokraternes hjemmeside http://tjektogtiden.dk, fremstår det, atSocialdemokraterne vil bruge højere beskatning af olien i Nordsøen på hurtige-re og bedre tog. På hjemmesiden kan de besøgende beregne, hvor meget tid devil spare på en række udvalgte strækninger. Idet sparet rejsetid i hhv. minutterog procent fremgår i parentes for nedenstående strækninger, jf. bilag 1, bedesministeren redegøre for, om rejsetidsbesparelsen skyldes regeringens forslagom Togfonden DK, eller om rejsetidsbesparelsen i stedet skyldes allerede ved-tagne politiske beslutninger om at gennemføre visse etaper af timemodellen,lave hastighedsopgraderinger og anlægsarbejde på jernbanen, indkøb af nytmateriel i øvrigt, signalprogrammet mv. Såfremt rejsetidsbesparelsen skyldesallerede vedtagne politiske beslutninger bedes ministeren redegøre præcist for,hvornår de blev vedtaget, hvem der var aftaleparter samt finansieringen heraf.Derudover bedes ministeren redegøre for, hvornår passagererne kan forvente,at rejsetidsbesparelsen vil være fuldt realiseret.

Svar:

Jeg kan henvise til besvarelse af Transportudvalgets spørgsmål 785 fra Folke-tingssamlingen i 2012-2013 om samme emne.Realiseringen af de første dele af timemodellen var et centralt element i aftalenom en grøn transportpolitik fra 2009. Med Togfonden DK får vi gennemført deresterende – og sværeste – dele med henblik på den fulde realisering af time-modellen, således som det var visionen allerede med aftalen fra 2009.Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr