Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1407670_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22.april 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 596:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser for DSB´s økono-
mi, hvis der foretages en straksafskrivning af IC4.
Svar:
Nedenstående svar er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra DSB:
”Aktiver som indgår i driften af IC4 og IC2 består af de 82 IC4- og 23 IC2-
togsæt samt varelager, omløbsdele, maskiner, bygninger og deres specifikke
IC4- og IC2-indretning samt en række mindre poster. Den samlede bogførte
værdi er 4,9 mia. kr., hvoraf materiellet udgør 4,6 mia. kr.
Den samlede bogførte værdi ultimo august 2014 og de estimerede konsekven-
ser af en straksafskrivning fremgår af nedenstående tabel.
Bogførte værdier 31-08-2014
Tog Materiel
LCC, Omløbsdele etc.
Samlet bogført værdi
Egenkapital 30-06-2014
Balancesum 30-06-2014
Soliditet 30-06-2014
Estimeret egenkapital ved afskriv.
Soliditet ved afskrivning
Mio. kr.
4.609
297
4.906
6.222
22.611
27,5
2.518
13,3
En straksafskrivning af IC4 og IC2 vil reducere egenkapitalen med den bogførte
værdi minus skat (dvs. sparet skat) svarende til ca. 3,7 mia. kr. Dette vil bringe
soliditeten ned på 13,3 i forhold til 27,5 ved halvåret 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407670_0002.png
Hvis IC4 og IC2 ikke anvendes mere, vil kontraktbetalingen tilsvarende for-
svinde. Denne betaling dækker afskrivninger og renter. DSB vil ikke længere
have afskrivningerne, men vil fortsat være belastet af den gæld på 4,9 mia. kr.,
som er optaget for at investere i de ovennævnte aktiver.
En nedskrivning af IC4 til 0 kr. betyder ikke, at DSB går konkurs eller bliver
insolvent. I det omfang kontraktbetalingen reduceres, vil det fremadrettet på-
virke DSB’s resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) negativt, ligesom der
vil være en negativ likviditetseffekt for DSB. DSB’s resultat før skat vil isoleret
set få en positiv påvirkning fra de lavere afskrivninger.
DSB’s drift og dermed evne til at betale sine regninger vil ikke være påvirket af
en ekstraordinær nedskrivning. Men DSB’s soliditet vil forringes markant ved
en ekstraordinær nedskrivning. En meget lav soliditet vil medføre, at DSB’s
kreditværdighed forringes markant. Når virksomhedens kreditværdighed for-
ringes, øges den risikopræmie som kreditorer kræver ved udstedelse af lån til
DSB. Det bliver således dyrere for virksomheden at optage lån.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke