MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22.april 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 596:
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser for DSB´s økono-
mi, hvis der foretages en straksafskrivning af IC4.
Svar:
Nedenstående svar er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra DSB:
”Aktiver som indgår i driften af IC4 og IC2 består af de 82 IC4- og 23 IC2-
togsæt samt varelager, omløbsdele, maskiner, bygninger og deres specifikke
IC4- og IC2-indretning samt en række mindre poster. Den samlede bogførte
værdi er 4,9 mia. kr., hvoraf materiellet udgør 4,6 mia. kr.
Den samlede bogførte værdi ultimo august 2014 og de estimerede konsekven-
ser af en straksafskrivning fremgår af nedenstående tabel.
Bogførte værdier 31-08-2014
Tog Materiel
LCC, Omløbsdele etc.
Samlet bogført værdi
Egenkapital 30-06-2014
Balancesum 30-06-2014
Soliditet 30-06-2014
Estimeret egenkapital ved afskriv.
Soliditet ved afskrivning
Mio. kr.
4.609
297
4.906
6.222
22.611
27,5
2.518
13,3
En straksafskrivning af IC4 og IC2 vil reducere egenkapitalen med den bogførte
værdi minus skat (dvs. sparet skat) svarende til ca. 3,7 mia. kr. Dette vil bringe
soliditeten ned på 13,3 i forhold til 27,5 ved halvåret 2014.