MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2014
2014-1793
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 593:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor pålideligheden for IC4 og IC2 i årets
første måneder, og særligt januar måned, er betydeligt under niveauet i 2013,og
hvornår ministeren forventer, at pålideligheden er oppe på det generelle krav i
DSB's kontrakt på 99 pct.
Svar:
For at besvare spørgsmålet har jeg anmodet DSB om bidrag. DSB oplyser føl-
gende:
”Pålideligheden for IC4 og IC2 var ikke tilfredsstillende i januar og februar
2014. Det skyldes primært et sammenfald af større reparationer kombineret
med 7 døgns inspektionerne, planlagte eftersyn og et højt aktivitetsniveau med
at ændre på udstødningen med det formål at få fjernet den tidsrøvende 7 døgns
inspektion. I marts ses
en forbedring, idet IC4’s pålidelighed i marts var 96,1,
og IC2’s pålidelighed 90,7.
Som det fremgår af DSB’s IC4 månedsrapporteringer til Transportudvalget,
arbejdes der løbende på at forbedre pålidelighed og driftsstabilitet. Tilstedevæ-
relsen af revner i få aksellejekasser har afstedkommet, at der er indført 7-døgns
inspektioner. Det kan påvirke pålideligheden negativt.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke