Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1367788_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. maj 20142014-1793
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål 591:

Ministeren bedes redegøre for, i forlængelse af svar på spm. 351, TRU alm. del,2013-2014, om baggrunden for at ophæve 7-døgnsinspektionerne for IC4 efter1. kvartal 2014 og om det er realistisk henset til, at alle IC4-togsæt i drift skalundersøges hver syvende dag i forbindelse med de opståede revner i aksellejer-ne jf. oversendelsesbrevet til bilag 243, TRU alm. del, 2013-2014.

Svar:

For at besvare spørgsmålet har jeg anmodet DSB om bemærkninger. DSB oply-ser følgende:”I forbindelse med idriftsættelsen af nye litra er det normalt, at eftersynsni-veauet er højt til en start, og at det drosles ned hen ad vejen, når der er dannetgrundlag herfor. Som omtalt i DSB’s månedsrapporteringer ville 7-døgnsinspektionerne kunne ophæves for så vidt angår spørgsmålet om udstød-ning efter en mindre ændring af udstødningsrøret.Efter fundet af revnede aksellejeskåle er der som en sikkerhedsforanstaltningindført inspektioner hvert 7. døgn på både IC4 og IC2 for så vidt angår denneproblemstilling.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke