Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1367703_0001.png
1367703_0002.png
1367703_0003.png
1367703_0004.png
1367703_0005.png
1367703_0006.png
1367703_0007.png
1367703_0008.png
1367703_0009.png
1367703_0010.png
1367703_0011.png
1367703_0012.png
1367703_0013.png
1367703_0014.png
1367703_0015.png
1367703_0016.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1
Talepapir til samrådsspørgsmål S-W og ÅTak for ordet.Jeg vil med formandens tilladelsebesvare de stillede samrådsspørgsmålsamlet.

Spørgsmål S:

Ministeren bedes redegøre for materielstrategienfor jernbanen i perioden 2015-2027 i lyset af denforventede fortsatte stigning i antallet aftogpassagerer.

Svar på

spørgsmål S:

Der er ingen tvivl om, atsamrådsspørgsmål S er et interessant ogrelevant spørgsmål. Men jeg mådesværre skuffe spørgeren med, at haner lidt for tidligt ude med sit spørgsmåltil, at jeg kan svare så fyldestgørende pådet, som jeg gerne ville.Materielstrategien for perioden efter2014 – hvor den nuværende kontraktmed DSB udløber – vil der skulle tagespolitisk stilling til i forbindelse med
Side 2
forhandlingerne om en ny kontrakt medDSB.Som tilkendegivet ved flere lejligheder –både af mig og min forgænger – vil derher i foråret blive indkaldt til politiskeforhandlinger om en kommende DSB-kontrakt.For at sikre et grundigt og fagligtbeslutningsgrundlag for disseforhandlinger har DSB bl.a. fået tilopgave at forberede en samletmaterielstrategi. Der er tale om etarbejde, som endnu ikke er afsluttet. Deter dog tæt på.Jeg kan oplyse, at materielstrategien ihenhold til den nye DSB lov blivereksternt kvalitetssikret.Når beslutningsgrundlaget foreligger, vildet indeholde en række scenarier, der
Side 3
opstiller forskellige løsninger medhensyn til antallet af materietyper.Der vil på baggrund af scenariernekunne træffes en politisk beslutning om,hvilke overordnede materieltyper, derskal arbejdes videre med at anskaffe.Det forholder sig desværre sådan, atmarkedet for jernbanemateriel ikke ersærligt modent. Det betyder, at der ikkeeksisterer særligt meget velafprøvetmateriel. Man kan ikke fx som iflyindustrien blot bestille enstandardvare, som kan anvendes overalti verden.Konsekvensen af det er, at det er vigtigtikke at stille særkrav til fremtidensdanske tog, som udelukker de potentielletogtyper, der trods alt er på markedet.Det vil nemlig betyde, at det risikerer atblive dyrere, og at togene – som IC4 –
Side 4
skal særudvikles til danske forhold ogønsker.Som sagt vil vi kunne gå meget mere idybden med disse spørgsmål – og omhvordan vi bedst muligt sikrer os mod enny IC4-skandale – når de politiskeforhandlinger går i gang inden for korttid.

Spørgsmål T:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke planer derforeligger med henblik på opfyldelse af de nyesikkerhedskrav (TSI-krav) til materiellet medvirkning fra 2017.

Svar på

spørgsmål T:

Det materiel, som skal indkøbes i denkommende kontraktperiode, skalnaturligvis opfylde de sikkerhedskrav,som træder i kraft i 2017. Det vil væreden enkelte producents ansvar at sikre,at dennes tog kan godkendes efter denye TSI’er.
Side 5
Når der skal indkøbes tog, vil det værebeskrevet i udbudsmaterialet, hvilkekrav togene skal leve op til – herunderogså opfyldelse af TSI-krav.Herudover kan det nævnes, at ogsåudbudsmaterialet efter DSB-loven skalundergå en ekstern kvalitetssikring.

Spørgsmål U:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenserbeslutningen om ikke at anskaffe 15 nyeØresundstog får for jernbanens samledematerielstrategi og dermed for den dagligetogdrift.

Svar på

spørgsmål U:

Som nævnt, er materielplanen endnuikke færdig. Men det er omvendt klart, atmaterielplanen i sagens natur må tageudgangspunkt i det materiel, som DSBallerede råder over.I Bedre- og Billigere forligskredsen erder afsat 1,2 mia. kr. til at indkøbe nyeeltog.
Side 6
Det har været undersøgt, om der varmulighed for at indkøbe Øresundstoginden 2017, hvor de nye TSI’er træder ikraft. En forudsætning for et sådantindkøb var, at det kunne ske uden entidskrævende udbudsproces. Ellerskunne togene ikke nå at blive leveret,inden de nye TSI’er trådte i kraft.Det var Kammeradvokatens vurdering,at der kun kunne indkøbes 10 togsætuden at skulle udbyde togkøbet. Detskyldes, at købet af Øresundstogeneskulle kunne begrundes ud fra denforventede passagervækst indtil medio2019.Hvis der var blevet indkøbt 10Øresundstog ville det have tilførtomkring 2000 ekstra pladser.Det måtte imidlertid konstateres, at dentilbudte pris for Øresundstogene var for
Side 7
høj, hvilket blev bekræftet af deneksterne kvalitetssikring, somgennemgik DSB’s beslutningsgrundlagfor et eventuelt køb af Øresundstog.Leverandøren af Øresundstogene(Bombardier) har givet forskellige tilbudpå varierende vilkår. Selv om stykprisener gået lidt ned, er vurderingen fortsat,at disse tog er for dyre at købe.Samtidig vil togene som nævnt kunbidrage med ca. 2000 ekstra pladser.Med så få pladser til en høj pris vilØresundstog ikke effektivt kunne virkesom en ”forsikring” mod yderligereproblemer med IC4. Derfor planlæggerjeg ikke at arbejde videre med køb afØresundstog.Som det nok er spørgeren bekendt, erder af forligskredsen bag Aftalen ombedre og billigere kollektiv trafik truffet
Side 8
beslutning om køb af de 67dobbeltdækkervogne, der i dag lejes.Vognene skulle efter de oprindeligeplaner tilbageleveres til udlejer i 2016-17og erstattes af IC4. Disse 67 vogne har enkapacitet på ca. 7200 sæder. Dvs. 5200sæder mere end en løsning medØresundstog ville have kunnet levere.DSB arbejder løbende med at bringeflere IC4-togsæt i drift og forbedredrifts-stabiliteten på de togsæt, som idag er i drift. DSB forventer dekommende år, at 75 IC4-togsæt skalbringes til at kunne indgå i driften.Både idriftsættelsen og forbedringen afdriftsstabiliteten af IC4 er imidlertidforbundet med usikkerhed.Vi vil stadig have behov for IC4-togene,men vi er ikke længere afhængige af, atIC4 allerede i 2016 skal kunne erstatte
Side 9
den kapacitet, som de 67dobbeltdækkervogne udgør i densjællandske regionaltrafik.Og vi er med købet afdobbeltdækkervognene mereuafhængige af IC4, end hvis der varblevet købt 10 Øresundstog.Det kapacitetsløft, som købet af de 67dobbeltdækkervogne sikrer, vil betydeen permanent bedring afkapacitetssituationen i den sjællandskeregionaltrafik. Forligskredsen haryderligere besluttet at indkøbe afellokomotiver, hvilket gør det muligtogså at anvende dobbeltdækkere itrafikken over Øresund.Uden kapacitetsforøgelsen meddobbeltdækkerne på Sjælland ville manpå et tidspunkt kunne komme i ensituation, hvor man måtte prioritere IR4
Side 10
mellem henholdsvis København-Esbjergog regionaltrafikken på Sjælland. Nu vilder være tilstrækkeligt med IR4-tog tilbetjeningen af Esbjerg.

Spørgsmål V:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringenvil undgå den udbredte overbelægning imyldretiden på de vigtigste togpendlerstrækningerbl.a. i lyset af problemerne med IC4- og IC2-togene,og i lyset af at DSB angiveligt skal tilbagelevere 67dobbeltdækkere fra maj 2016 med over 7.300siddepladser, der i dag er indsat i den sjællandskeregionaltrafik.

Svar på

spørgsmål V:

Jeg må starte med at gøre opmærksompå, at DSB i dag overholder dekontraktfastsatte belægningsmål.Men det er også rigtigt, at der er vigtigependlerstrækninger, hvor der eroverbelægning – men altså ikke størreoverbelægning end kontrakten tillader.Nu kunne det jo være nærliggende atkritisere, at den tidligere regering ikke
Side 11
stillede skrappere krav tilbelægningsmålsætningen, da DSB-kontrakten blev indgået i 2003. Men detvil jeg nu ikke gøre.Grundlæggende set må man jo væreopmærksom på, at krav om merekapacitet koster penge. Navnlig imyldretiden, hvor stort set alt materieler ude at køre. Krav om at sætte flerepladser vil kræve investeringer i ekstramateriel og øgede driftsudgifter.Kapacitet koster mange penge, og jeg erderfor også meget glad for, atforligskredsen bag aftalen om ”Bedre ogBilligere Kollektiv Trafik” har tagetinitiativ til, at de 67 lejededobbeltdækkervogne nu købes.Forligskredsen har afsat 780 mio. kr. tildet formål.
Side 12
Det ville efter min mening have haftuoverskuelige konsekvenser, hvispendlerne i den sjællandskeregionaltrafik i 2016/2017 skulleacceptere en kapacitetsnedgang på 7200pladser, og derefter alene sætte deres lidtil IC4.

Spørgsmål W:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringenvil sikre, at der er tilstrækkelig med siddekapacitet itogene på de vigtigste pendlerstrækninger imyldretiden i lyset af, at trafikken alene påSjælland (uden S-banen) frem mod 2027 vil stigemed knap 50 pct. jf. Trafikstyrelsens Trafikplan forden statslige jernbane 2012-2027, hvor der i denneprognose ikke er taget hensyn til yderligerematerielbehov som følge af Togfonden DK’sinvesteringer.

Svar på

spørgsmål V:

Hvis man skulle garantere pladser til allei myldretiden, så vil det som nævnt blivemeget dyrt. Det vil faktisk betyde, at dervil skulle indkøbes tog, som kun villeskulle bruges på ganske få afgange, og så
Side 13
stå stille resten af dagen. Endelig vil derogså kunne være særligt populæreafgange, hvor det ikke er fysisk muligt atindsætte større tog.Det er nok også derfor, at man overalt iverden ser, at togene i myldretiden ergodt fyldte.Kravet til siddepladskapacitet i togenevil skulle fastlægges i forbindelse medindgåelsen af en ny kontrakt med DSB.Der vil derfor være naturligt, at detteindgår i de politiske drøftelser, somfolketingets partier vil blive indbudt til.

Spørgsmål Å:

Ministeren bedes redegøre for desikkerhedsmæssige konsekvenser ved de nye fejl,der er konstateret på IC4-togenes undervogn.Desuden bedes ministeren redegøre for, hvilkekonsekvenser den konstaterede fejl får for DSB'ssamlede materielplan frem mod 2025?

Svar på

spørgsmål Å:

For så vidt angår de revner iundervognen, som er konstateret på et
Side 14
antal IC4 togsæt, så er DSB afTrafikstyrelsen blevet bedt om atudarbejde en risikovurdering for denfortsatte drift.Jeg er tilfreds med, at Trafikstyrelsen –som Danmarks nationalesikkerhedsmyndighed - er gået ind idenne sag, således at vi kan fåproblemstillingen fuldt belyst oghåndteret.Trafikstyrelsen har vurderet detmateriale, som de har modtaget fra DSB,og set på de forholdsregler, som DSB hartaget.Trafikstyrelsen har meddelt, at de ikkeer noget i materialet fra DSB, der giverTrafikstyrelsen anledning til at tro, atDSB ikke skulle håndtere ensikkerhedsrisiko i forbindelse medfortsat kørsel med IC4.
Side 15
Det betyder, at togene fortsat kan køre inormal drift, så længe DSB laver tilsyn afalle IC4-togene hver syvende dag, og attog med defekter tages ud af drift.DSB har endvidere iværksat yderligereundersøgelser af IC4-toget ligesomTrafikstyrelsen har indført skærpettilsyn med togene, som blandt andetindebærer, at DSB inden d. 15. maj skalforelægge en endelig opdateretrisikovurdering og en sikkerheds-vurderingsrapport, udarbejdet af enuafhængig ekspert til Trafikstyrelsen.Jeg vil sørge for at holde udvalgetorienteret, når der er væsentligt nyt isagen.Det er ærgerligt, at der igen erproblemer med IC4. Det er imidlertidogså vigtigt at huske, at der fra tid til
Side 16
anden opstår uforudsete tekniskeproblemer især med nye tog.Jeg kan derudover blot konstatere, at jeger ovenud tilfreds med, at forligskredsenbag Bedre og Billigere Kollektiv Trafikblev enige om at investere i indkøbt af 67dobbeltdækkervogne.En investering, som jo netop fungerersom en forsikring for togdriften i tilfældeaf, at driften med IC4 togene ikkeforløber som håbet. Det bestyrker mig i,at det var den helt rigtige beslutning.