Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1367711_0001.png
1367711_0002.png
1367711_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. maj 20142014 - 1759
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål 585:

Vil ministeren redegøre for sin holdning til at etablere en rundkørsel som om-talt i artiklen ”Biogasnaboer: Giv os en rundkørsel” i Fyens Stiftstidende den14. april 2014, 2. sektion, side 16, hvilket ser ud som en god idé? Vil ministerenredegøre for, om ministeren er enig i, at det vil være en endnu bedre idé at føreadgangsvejen fra biogasprojektet direkte op til og mere vinkelret på Faaborgvejog samtidig etablere en svingbane, idet dette sandsynligvis vil være en billigereløsning?

Svar

Der har været stigende opmærksomhed på biogasanlæg, der kan udnytte hus-dyrgødning i energiproduktionen, og regeringen har støttet op om denne ud-vikling. Der er positivt, at der planlægges et nyt biogasanlæg i Faaborg-Midtfynkommune. Jeg har også stor forståelse for, at lastbiltrafikken til disse anlægskal kunne afvikles på en hensigtsmæssig måde. Jeg har bedt Vejdirektoratetom en nærmere redegørelse om sagen. Vejdirektoratet har oplyst følgende:”Vejdirektoratet har været i dialog med Faaborg-Midtfyn kommune om forskel-lige løsninger for vejbetjeningen af det nye anlæg som led i kommunens udar-bejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan for projektet.Kommunen har på baggrund af planlægningen og en offentlig høring om pro-jektet vedtaget, at biogasanlægget skal vejbetjenes til kommunevejen Lervangs-vej ca. 200 meter vest for statsvejen mellem Faaborg og Odense (Rute 43). Afhensyn til trafiksikkerheden og trafikafviklingen på Rute 43 er der forudsat enombygning af krydset mellem Rute 43 og Lervangsvej med et kanaliseringsan-læg med venstresvingsbane, idet størstedelen af lastbiltrafik til biogasanlæggetforventes at komme sydfra ad rute 43. Løsningen er skitseret som løsning A påvedlagte kort.Vejdirektoratet er enig i, at denne løsning samlet set er den bedste ud fra envurdering af trafiksikkerhed, trafikafvikling og økonomi. Vejdirektoratet har
beregnet en overslagspris for entreprenørudgifterne til kanaliseringsanlæggettil ca. 2,5 mio. kr. (2014-priser). Hertil kommer udgifter til projektering, areal-erhvervelse, anlægstilsyn m.v.I spørgsmålet fra Transportudvalget nævnes to alternative forslag til den løs-ning, der indgår i kommunens planer.For detførstenævnes en løsning med direkte vejadgang til biogasanlægget fraRute 43 syd for Lervangsvej, hvor der ligeledes etableres en venstresvingsbane.Løsningen er skitseret som løsning B på vedlagte kort. Denne løsning er ogsåundersøgt som led i kommunens planlægning, og prisen vil være ca. det sammesom for løsning A.Med løsning B bliver Lervangsvej friholdt for størstedelen af lastbiltrafikken.Samtidig indebærer løsningen imidlertid, at der på en kort strækning vil kom-me to kryds på Rute 43, idet Lervangsvej fortsat skal have tilslutning til Rute43. Dette kan have en negativ virkning på trafiksikkerheden og fremkommelig-heden på rute 43. Samlet set vurderes løsningen at være trafiksikkerhedsmæs-sigt og fremkommelighedsmæssigt ringere end den planlagte løsning.For detandetnævnes et forslag om en ny rundkørsel på rute 43 ved Lervangs-vej med en afgrening mod biogasanlægget. Denne løsning vil også kunne fri-holde Lervangsvej for lastbiltrafik. Løsningsforlaget er skitseret som løsning C ivedlagte kortbilag. Vejdirektoratet vurderer entreprenørudgiften til en rund-kørsel til ca. 5,7 mio. kr. (2014-priser). Hertil skal lægges udgifter til projekte-ring, arealerhvervelse, anlægstilsyn m.v.Vejdirektoratet vurderer, at denne løsning sikkerhedsmæssigt er bedre end detplanlagte kanaliseringsanlæg, da rundkørsler generelt giver større sikkerhedfor de svingende trafikanter. Derimod vil en rundkørsel være en ulempe for dengennemkørende trafik ad Rute 43, som skal dæmpe farten ved rundkørslen.På denne baggrund vurderer Vejdirektoratet ikke, at der er anledning til at fo-reslå ændringer i Faaborg-Midtfyn kommunes planlægning for etablering afbiogasanlægget.”Jeg henholder mig til Vejdirektoratets redegørelse om sagen.
Side 2/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke

Kortbilag

Side 3/3