Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1377003_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-1758
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 584:
Ministeren bedes oplyse, hvor ofte hjulsættene på IC4/IC2 afdrejes og afbalan-
ceres, og hvor ofte det samme skal foretages på andre og lettere togsæt?
Svar:
For at besvare spørgsmålet, har jeg anmodet DSB om bemærkninger. DSB op-
lyser følgende:
”DSB afdrejer altid et akselsæt af gangen, aldrig et helt togsæt. Aksler og hjul er
sporbare komponenter, og der holdes øje med disse under udskiftning således,
at DSB altid kan genkalde hjulets historie.
Der afdrejes af forskellige årsager. Typisk bliver et IC3 hjulsæt komfortafdrejet
for hver 150.000 km., og hjulsættet undergår en revision ca. hvert 5 år. Opstår
der flader i større omfang, tages togsættet ud af drift og sendes til afdrejning.
Levetiden for et IC3 hjul er ca. 1.200.000 km.
Det statistiske materiale er endnu for spinkelt til at give et fuldstændigt billede
af tilsvarende produktionstal for IC4, men levetiden ligger aktuelt på ca.
250.000 km.
Levetiden på IC4 hjul er ikke som forventet og aktuelt markant mindre end
IC3. Årsagen til lavere levetid kan skyldes mange forhold som eksempelvis bo-
giekonstruktion, acceleration, bremsning, flangesmøring med mere. DSB un-
dersøger i øjeblikket relevante forhold og forventer at igangsætte korrigerende
handlinger, når anbefalinger er udarbejdet.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke