Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1307048_0001.png
1307048_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
26. november 20132013-4349
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra (MFU) Hans Andersen (V).

Spørgsmål nr. 58:

Vil ministeren undersøge mulighederne for og tage initiativ til, at rejsetidenmellem Frederikssund og København H gøres 5 minutter kortere, forudsat atstationerne mellem Ballerup og København skal betjenes hvert 10. minut, jf.svar på spørgsmål 813, 2012-13?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst, at rejsetiden vil kunneforkortes med et enkelt minut mellem Ballerup og København ved at undlade atstoppe på en af stationerne på strækningen. Rejsetiden vil dog ikke kunne for-kortes yderligere mellem Ballerup og København, da det hurtige tog i så fald vilkomme for tæt på det forankørende tog.DSB har desuden oplyst, at rejsetiden vil kunne forkortes med yderligere etminut på strækningen mellem Frederikssund og København, hvis der undladesat stoppe på en station på strækningen mellem Frederikssund og Ballerup. Det-te vil dog betyde, at den pågældende station kun betjenes hvert 20. minut.For at opnå en køretidsbesparelse på 5 minutter mellem Frederikssund og Kø-benhavn vil linje H derfor skulle overhale linje C. Dette vil kræve etablering afet overhalingsspor på Frederikssundsbanen, hvilket Banedanmark på et over-ordnet niveau har vurderet vil koste ca. 5 mia. kr. De høje anlægsomkostningergør, at projektet ikke vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt.Det er således ikke muligt at forkorte rejsetiden mellem Frederikssund og Kø-benhavn H med 5 minutter uden større tiltag i forhold til infrastrukturen, hvisder samtidig skal bevares en god betjening af de mellemliggende stationer.På den baggrund mener jeg ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at forkorterejsetiden mellem Frederikssund og København ved at undlade stop på de mel-lemliggende stationer. Jeg er dog åben for at se på andre muligheder for at for-bedre S-togsbetjeningen på Frederikssundsfingeren og på S-banen generelt.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr