MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
2014-1725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål nr. 571:
Ministeren bedes oplyse, om erfaringerne fra stormene Allan og Bodil, hvor der
var en midlertidig lukning af lysreguleringen ved Kronprins Frederiks Bro, har
givet anledning til revurdering af prognoserne for trafiktal over Roskilde Fjord,
jf. TRU alm. del
–
bilag 175.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, og jeg skal på den baggrund-
oplyse følgende:
I forbindelse med VVM-undersøgelsen af en ny fjordforbindelse ved Frederiks-
sund blev der foretaget en analyse af trafikledelse, herunder en analyse af mu-
ligheden for at optimere de eksisterende lyssignaler langs J. F. Willumsens Vej.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at det ikke er muligt at forbedre fremkom-
meligheden yderligere ved signaloptimeringer
–
heller ikke ved helt at lukke for
signalerne.
Vejdirektoratet har ikke umiddelbart kendskab til eller registreringer der viser,
at den midlertidige lukning af signaler ved kronprins Frederiks Bro efter stor-
mene har forbedret fremkommeligheden. Det kan godt tænkes, at lukningen af
signaler, i en kort periode, har medført en forbedret fremkommelighed for tra-
fikken på J. F. Willumsens Vej, men dette skal vurderes i forhold til forsinkelser
for trafik på de omkringliggende sideveje og trafikafviklingen i Frederikssund
by. En permanent lukning af signaler på J.F. Willumsens Vej vil ikke udgøre en
brugbar løsning i forhold til at imødekomme de mere langsigtede udfordringer
med det stadigt stigende trafikpres på vejen og på den eksisterende Kronprins
Frederiks Bro, da kapaciteten på det eksisterende vejnet ganske enkelt ikke er
høj nok.
Enkelte observationer af fremkommelighed kan således ikke direkte sammen-
lignes med de gennemførte trafikberegninger for årsdøgnstra-
fik/hverdagsdøgnstrafik og kapacitetsvurderinger ifm. signalkryds. De enkelte