Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1365085_0001.png
1365085_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. maj 20142014 - 1722
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 562:

Ministeren bedes i forlængelse af svar på TRU alm. del - spm. 479 oplyse, hvil-ken blandet kørsel over Storebælt med tog, der opnår en kapacitet på 9 tog itimen, idet der bedes udarbejdet et eksempel med de enkeltes togs karakteristi-ka (godstog (80 km/t), godstog (100 km/t), regionaltog, IC-tog og ICLyn-togmed angivelse af stop/uden stop Korsør og/eller Nyborg – og gerne med vis-ning heraf på en køreplansgraf.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark. Banedanmark oplyser følgende:”Af bilag 1 fremgår en grafisk køreplan visende et køreplanseksempel med 9tog, som passerer Storebælt. Der kan eksempelvis køre 3 godstog og 6 passa-gertog pr. time under Storebælt. Antallet af tog som kan passere Storebælt iløbet af en time afhænger af togtrafikkens sammensætning – antallet af gods-og passagertog. Et repræsentativt trafikmix er 3 godstog og 6 passagertog.Godstogene fremgår af den blå farve. Passagertog benyttende dieselmateriel ervist med rød farve og passagertog med elektrisk materiel med grøn farve.Grafen illustrerer, hvor meget kapacitet togene reelt optager. De synlige ”bok-se/kasser” omkring linjen, som repræsenterer togets kørsel, viser hvor megetdet enkelte tog fylder i tid og sted. Dette afhænger af strækningens inddeling iblokafsnit, samt togets egenskaber – såsom længde og rejsehastighed. Til detviste køreplanseksempel er anvendt dagens planlægningsregler. Årsagen til, atgodstogene bruger meget mere kapacitet end passagertogene over Storebælt erden gældende tunnelrestriktion. Denne foreskriver, at der ikke må være andretog i tunnelrøret end godstoget, hvis godstoget er ladet med farligt (RID) gods.Ved udarbejdelsen af køreplaner planlægges alle godstog som værende RID-godstog.
I højre side af bilag 1 haves en oversigt over de 9 tog med deres basale karakte-ristika. Godstogene har en maksimal hastighed på 100km/t og passagertogenepå 180km/t. Dette er repræsentativt for dagens trafik. Det skal dog bemærkes,at passagernes maksimale tilladte hastighed igennem Storebæltstunnellen i dager 140km/t. På resten af strækningen over Storebælt er den maksimalt tilladtehastighed 180km/t.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke