Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1366103_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. maj 20142014-1685
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål 557:

Når der sammenlignes med udviklingen i tekniske hændelser (stop i mere end5 min.) mellem IC4 og IC3, og det konkluderes, at udviklingen for IC4 følgeranbefalingerne i Atkins-rapporten fra 2011 jf. svar på TRU alm. del - spm. 456(2013-14), er der så ikke tale om at sammenligne forskellige togkapaciteter, idetudviklingen for IC3 drejer sig om op til 5 sammenkoblede togsæt, mens det forIC4 kun drejer sig om enkeltkørende togsæt og i sjældne tilfælde to sammen-koblede togsæt, hvor der er langt færre passagerpladser i forhold til IC3, hvilketikke gør IC4 i stand til at løfte den oprindelige opgave med at være det bærendeelement i fjerntrafikken?

Svar:

For at besvare spørgsmålet har jeg anmodet DSB om at bidrage med oplysnin-ger. DSB har oplyst følgende:”DSB anvender begrebet kilometer mellem tekniske hændelser, der forsinkerdriften med mere end 5 minutter. Dette begreb udtrykker togsættenes tekniskeperformance og er specifikt knyttet til det enkelte togsæt. Opgørelsesmetodenfor IC4 adskiller sig ikke fra DSB’s øvrige litra, herunder IC3.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke