Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1366074_0001.png
1366074_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. maj 20142014-1679
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr.549:

”Ministeren bedes sende udvalget bilag og dokumenter, der nærmere kan rede-gøre for, hvordan Boston Consulting Group i rapporten ” Øget konkurrenceud-sættelse af jernbanesektoren” fra 2009 er nået frem til at udbudsomkostnin-gerne til udbud af togdrift årligt er 250-300 mio. kr.”

Svar:

Transportministeriet har tidligere modtaget følgende uddybning af baggrundenfor skønnet over udbudsomkostningerne fra Boston Consulting Group:"Når jernbanenettet bringes i udbud i mindre pakker, opstår to grupper af sam-fundsøkonomiske omkostninger, nemlig dels et såkaldt netværkstab (hvis stør-relse afhænger af, hvordan de pågældende udbudspakker skæres i forhold tilmulighederne for at høste operationelle synergier imellem forskellige stræk-ninger), dels en række mere direkte udbudsomkostninger. Summen af disse totyper af omkostninger skal være mindre end de forventede gevinster ved etudbud, for at et udbud kan forsvares rent økonomisk.Udbudsomkostningerne inkluderer ekstraomkostninger afholdt af offentligemyndigheder og private jernbaneoperatører i anledning af eller forårsaget af eteller flere udbud. I de beregninger, som ligger bag BCGs rapport fra 2009 erder taget højde for såvel engangsomkostninger som løbende meromkostninger.I BCGs beregninger er engangsomkostningerne fordelt over en udbudskon-trakts samlede løbetid.I BCGs beregninger er taget højde for årlige meromkostninger til løbende driftpå operatørsiden (særligt løn, som erfaringsmæssigt stiger i anledningen af enkonkurrenceudsættelse) og til et højere antal trafikplanlæggere.Der er derudover taget højde for engangsomkostninger på myndighedssiden(særligt i Trafikstyrelsen) samt på operatørsiden (omkostninger forbundet medat deltage i et udbud). Førstnævnte blev antaget efter drøftelse med Trafiksty-
relsen, mens sidstnævnte blev baseret på en række antagelser om, i) hvor man-ge operatører der kan forventes at deltage i små henholdsvis store udbud, ii)hvor lang den tildelte kontrakts løbetid vil være iii) hvor høje udbudsomkost-ningerne vil være for en operatør samt iv) hvilke omstillingsomkostninger derer forbundet med at skifte operatør. BCGs antagelse om iii) og iv) blev i proces-sen drøftet med DSB, og DSBs vurdering var på det tidspunkt, at BCGs antagel-se på de punkter var meget lav/konservativ.Generelt var datagrundlaget for beregningerne baseret på erfaringer indsamlethos BCG, BCG's underleverandører (BSL Management Consulting og Interfle-et), Trafikstyrelsen, Transportministeriets Departement, DSB samt øvrige ope-ratører interviewet i processen."Det er således vigtigt at holde sig for øje, at de af BCG beregnedeudbudsomkostninger på 250-300 mio. kr. årligt, ikke kun omfatter de direkteomkostninger ved selve udbudsprocessen, som det kan være naturligt atformode. Skønnet omfatter også indirekte omkostninger somengangsomkostninger forbundet med selve omstillingen fra forhandlet tiludbudt trafik, højere lønpres samt omkostninger til udarbejdelse aftilbud,herunder også omkostningerne for de operatører, der ikke vinder, mensom i det lange løb må dækkes ind på den ene eller anden måde.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke