Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1364854_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. maj 20142014-1602
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Tom Behnke (K).

Spørgsmål nr. 546:

Mandag den 31. marts 2014 havde Vejdirektoratet et møde med Styregruppenvedrørende den nye motorvej mellem Århus og Viborg. På det møde gavVejdirektoratet udtryk for, at forskellen mellem den nordlige og sydlige linjefø-ring ved Mundelstrup i forhold til de tekniske, miljømæssige og økonomiskedele er minimal. Kan ministeren bekræfte, at forskellen er så minimal, at beggelinjeføringer lever op til ministerens krav og forventninger til en kommendemotorvej?

Svar:

Som det fremgår af den supplerende indstilling fra januar 2014, anbefaler Vej-direktoratet, at en udbygning af motortrafikvejen lægges til grund for den vide-re planlægning af rute 26 mellem Sabro og Aarhus.Af indstillingen fremgår, at der ikke er stor forskel på de to løsninger, hvadangår økonomiske og trafikale konsekvenser. Vejdirektoratet lægger i indstil-lingen vægt på, at en udbygning af motortrafikvejen vil være ca. 60 mio. kr.billigere end den sydlige variant med kløverblad, og at den samlet set inddrageret mindre areal til vejanlæg, samt at den overflytter mest trafik fra det lokalevejnet til en kommende motorvej.Det er min opfattelse, at der foreligger et grundigt og gennemarbejdet beslut-ningsgrundlag fra Vejdirektoratet, der på baggrund af en faglig vurdering af demange forskellige konsekvenser af et nyt vejanlæg har indstillet et af linjefø-ringsforslagene.Beslutning om linjeføring for rute 26 skal træffes i forligskredsen bag aftale omen grøn transportpolitik (S, RV, V, DF, SF, LA, K).Medvenlighilsen
Magnus Heunicke