Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1385857_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2014
2014-1599
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedrørende besvarelsen af TRU 544 om hændelsesforløbet for udle-
vering af oplysninger til Atkins om akselkasser
Den 7. Maj 2014 oplyste jeg følgende i besvarelsen af TRU 544 på baggrund af
oplysninger fra Atkins:
”Jeg har hørt Atkins, som oplyser, at der i kommissoriet for Atkins' undersøgel-
se var anført en række erkendte tekniske problemer, som skulle vurderes som
led i undersøgelsen. Problemer vedr. lejeskåle, akselkasse og bogier var ikke
angivet i dette kommissorium. Endvidere skulle Atkins behandle andre forhold,
der måtte dukke op i undersøgelsen, men problemer vedr. lejeskåle, akselkasse
eller bogier er ikke forhold, der kom frem i interviews eller i det omfattende
antal dokumenter Atkins modtog fra DSB.”
På baggrund af sagens karakter har jeg efterfølgende bedt DSB om at undersø-
ge hændelsesforløbet i forbindelse med udlevering af oplysningerne til Atkins.
På baggrund af uddybningerne fra både DSB og Atkins har jeg fundet behov for
en præcisering i henhold til besvarelsen af TRU 554. Jeg henviser til svarene fra
DSB og Atkins nedenfor.
DSB har den 18. juni 2014 oplyst følgende til Transportministeriet:
”Atkins havde adgang til al ønsket dokumentation, personale og lokaliteter, og
kunne gennemføre deres arbejde uden hindringer. Det første møde mellem
Atkins og DSB blev afholdt 29. juni 2011. Derefter havde Atkins møde med
samtlige afdelingschefer i Programmet, herunder programdirektøren, de tekni-
ske ansvarlige for kvalitet, sikkerhed, tekniske ændringer, TCMS og værksteds-
chefer.
Atkins blev endvidere introduceret til DSB’s DTO system (DSB’ s logning af alle
hændelser, inklusive hændelser, der ikke fører til forsinkelser), og Atkins fik
udleveret IC4 Programmets kvalitetsledelsesmateriale og tilsvarende sikker-
hedsledelsessystem, der begge indeholder henvisninger til DTO/SYNERGI
(DSB’s IT system, hvor alle sikkerhedsmæssige afvigelser, hændelser og ulykker
registreres).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385857_0002.png
Revnerne i aksellejekasserne fra 2010 er registreret i DTO som sikkerhedsmæs-
sige hændelser henholdsvis den 22. februar 2010 og 3. december 2010 og efter-
følgende overført til SYNERGI systemet.
I juli 2011 udbad Atkins sig DTO rapporter tre måneder tilbage og fik derfor
udleveret DTO rapporter fra marts 2011. I den periode blev der ikke konstateret
hændelser med aksellejekasserne, og revner i aksellejekasserne er derfor ikke
nævnt i de udleverede DTO rapporter.
Som det fremgår på side 82 af Atkinsrapporten modtog Atkins imidlertid den 5
juli 2011 et dokument benævnt ”DSB - IC4 Programmet - Annex 19 Operational
experiences”, ref nr P000182692. Dokumentet er dateret 7. oktober 2010 og
vedrører “Annex to DSB's Safety Case setting out operational experiences from
before Jul 07 to Oct 10”. Denne periode dækker den først konstatererede rev-
nedannelse. Af dokumentets afsnit 5.5 fremgår følgende:
”Safety Related Reportings
As part of the general DSB Safety Mamagment System safety related incident
shall be reported to RM. RM involve DSB SMS to analyse, evaluate and take
necessary actions. Under given circumstances reporting shall take place to
Trafikstyrelsen.
IC4 is an active part of this system. A Synergi-list from 10/8-2010, ref. 6,
shows a total number of 26 incidents concerning: activated smoke/fire-
alarms, train drivers passed stations, assigned train drivers without MG spe-
cific education, broken windows, collision with bikes and a broken axle cover-
ing box.
The incidents have been reported, registered and handled by the DSB organi-
zation as for other litra types. Most incidents a not litra specific, however they
outline the need for a gentle introduction in the organization in order to avoid
incidents like e.g. assigning of train drivers without MG specific education,
which is a planning issue.
Conclusion: The incident reporting confirms the fleets as an integrated part of
DSB's general Safety Management System.”
Atkins modtog således information om sikkerhedsrelaterede hændelser frem til
oktober 2010, herunder den første lejeskålshændelse. DSB blev ikke anmodet
om yderligere dokumentation for hændelsen og DSB, der på daværende tids-
punkt betragtede revnedannelseshændelserne i 2010 for løste ved efterfølgende
at flytte de sporstoppere, som DSB vurderede var årsagen til revnedannelserne,
havde således ikke anledning til at udlevere yderligere dokumentation om rev-
nedannelserne til Atkins.
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385857_0003.png
DSB skal samtidig henlede opmærksomheden på, at lejeskålshændelsen var
offentlig kendt forud for Atkins undersøgelse, jf. bl.a. den daværende trans-
portministers besvarelse af 5. marts 2010 af spørgsmål nr. 1391 af 1. marts
2010 om revnedannelserne.”
På baggrund af svaret fra DSB, har Transportministeriet efterfølgende anmodet
DSB om at fremsende ovenstående til Atkins, som på baggrund heraf den 26.
juni 2014 er kommet med følgende bemærkninger:
”Atkins kan bekræfte DSB's fremstilling og ønsker at tilføje følgende:
Atkins har i undersøgelsesforløbet modtaget et dokument hvor "a broken axle
covering box" er nævnt i en opremsning af hændelsestyper indenfor området
"Operational experiences".
Atkins har ikke haft grundlag for at gå dybt ned i dette emne, da det ikke i mø-
der og interviews er blevet identificeret som et problemforhold, hvilket under-
streges af DSB's svar om at DSB
"på daværende tidspunkt betragtede revne-
dannelseshændelserne i 2010 for løste ved efterfølgende at flytte de sporstop-
pere, som DSB vurderede var årsagen til revnedannelserne".
Undersøgelsesmetoden i undersøgelsen var baseret på gennemgang og gransk-
ning af dokumentation forelagt af DSB eller andre parter samt strukturerede
interviews til verifikation af oplysningernes kvalitet og afdækning af om der var
andre forhold, der skulle gennemgås.
Atkins kommissorium af 26. maj 2011omfattede en samlet vurdering af projek-
tets status, muligheder for gennemførelse og tidsmæssige og økonomiske kon-
sekvenser heraf. Indenfor det tekniske område omfattede kommissoriet føl-
gende:
"review all current problems with IC4 by:
o
survey all major technical problems important for the passenger
experience in terms of reliability and comfort including problems
relating to:
mechanical parts of the train, e.g. gearboxes, brakes, etc
coupling of a number of train sets
computer problems, e.g. in relation to the train computer, other
computers, their interaction with other parts of the train, in-
cluding failure rate
other technical and quality-related problems
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1385857_0004.png
handling of train sets by the operator
Side 4/4
o
uncover all other important problematic issues"
Kommissoriet udvidedes i august 2011 med følgende:
"Task 2
o
Technical Problems
further investigate problems with the coupling, brake, door, and
HVAC systems
verify the current status of investigations and solutions to the axle
reversing gear, compressors, IDU, and battery chargers.
identify any other technical issues that are likely to have a high im-
pact on reliability"
o
o
Revner i aksellejeskåle er således ikke ved formulering af kommissoriet eller
opdatering heraf blevet udpeget som et relevant forhold.”
Herefter er DSB blevet bedt om at uddybe hændelsesforløbet omkring udleve-
ring af oplysninger til Atkins vedrørende 2. hændelse (3. december 2010) hvor-
til DSB har oplyst følgende den 1. juli 2014:
”DSB har gennemgået sine skriftlige kilder og kan ikke på det grundlag doku-
mentere en dialog med Atkins om 2. hændelse. Dette kan have sammenhæng
med, at DSB som nævnt på det tidspunkt var af den opfattelse, at problemet
med revnedannelserne var løst ved at flytte de relevante sporstoppere. Denne
konklusion hviler dog mere på et spekulativt - end et dokumenteret grundlag.
DSB finder således ikke at kunne oplyse sagen yderligere på grundlag af den
dokumentation, DSB er i besiddelse af.”
På baggrund af ovenstående svar fra DSB og Atkins er det således blevet af-
dækket, hvad DSB udleverede af oplysninger til Atkins om den første hændelse,
samt at DSB ikke kan dokumentere en dialog med Atkins om den anden hæn-
delse.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke