MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juli 2014
2014-1599
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedrørende besvarelsen af TRU 544 om hændelsesforløbet for udle-
vering af oplysninger til Atkins om akselkasser
Den 7. Maj 2014 oplyste jeg følgende i besvarelsen af TRU 544 på baggrund af
oplysninger fra Atkins:
”Jeg har hørt Atkins, som oplyser, at der i kommissoriet for Atkins' undersøgel-
se var anført en række erkendte tekniske problemer, som skulle vurderes som
led i undersøgelsen. Problemer vedr. lejeskåle, akselkasse og bogier var ikke
angivet i dette kommissorium. Endvidere skulle Atkins behandle andre forhold,
der måtte dukke op i undersøgelsen, men problemer vedr. lejeskåle, akselkasse
eller bogier er ikke forhold, der kom frem i interviews eller i det omfattende
antal dokumenter Atkins modtog fra DSB.”
På baggrund af sagens karakter har jeg efterfølgende bedt DSB om at undersø-
ge hændelsesforløbet i forbindelse med udlevering af oplysningerne til Atkins.
På baggrund af uddybningerne fra både DSB og Atkins har jeg fundet behov for
en præcisering i henhold til besvarelsen af TRU 554. Jeg henviser til svarene fra
DSB og Atkins nedenfor.
DSB har den 18. juni 2014 oplyst følgende til Transportministeriet:
”Atkins havde adgang til al ønsket dokumentation, personale og lokaliteter, og
kunne gennemføre deres arbejde uden hindringer. Det første møde mellem
Atkins og DSB blev afholdt 29. juni 2011. Derefter havde Atkins møde med
samtlige afdelingschefer i Programmet, herunder programdirektøren, de tekni-
ske ansvarlige for kvalitet, sikkerhed, tekniske ændringer, TCMS og værksteds-
chefer.
Atkins blev endvidere introduceret til DSB’s DTO system (DSB’ s logning af alle
hændelser, inklusive hændelser, der ikke fører til forsinkelser), og Atkins fik
udleveret IC4 Programmets kvalitetsledelsesmateriale og tilsvarende sikker-
hedsledelsessystem, der begge indeholder henvisninger til DTO/SYNERGI
(DSB’s IT system, hvor alle sikkerhedsmæssige afvigelser, hændelser og ulykker
registreres).