Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1366150_0001.png
1366150_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. maj 20142014-1599
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål 544:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ATKINS i kølvandet på den omfattendegranskning i 2011 af IC4-togenes tilstand ikke i rapporteringen i efteråret 2011nævnte de meget alvorlige fejl på bogier og hjullejer, der blev konstateret alle-rede i 2010?

Svar:

Atkins fik i 2011 til opgave, med assistance fra DSB, at”uncover all currentproblems with IC4 and uncover all other important problematic issues”.Jeg har hørt Atkins, som oplyser, at der i kommissoriet for Atkins' undersøgelsevar anført en række erkendte tekniske problemer, som skulle vurderes som ledi undersøgelsen. Problemer vedr. lejeskåle, akselkasse og bogier var ikkeangivet i dette kommissorium.Endvidere skulle Atkins behandle andre forhold, der måtte dukke op iundersøgelsen, men problemer vedr. lejeskåle, akselkasse eller bogier er ikkeforhold, der kom frem i interviews eller i det omfattende antal dokumenterAtkins modtog fra DSB.DSB har oplyst, at de ikke kan redegøre for, hvorfor Atkins ikke nævnte nogetom det i deres rapportering.Transportministeriet kan på den baggrund konstatere, at revner i bogier oghjullejer ikke er medtaget i rapporten, da Atkins ikke blev gjort bekendt med depå daværende tidspunkt to hændelser, der drejede sig om bogier og hjullejer.Hvad angår min egen holdning, må jeg sige, at jeg er noget forundret og ogsåskuffet over, at dette åbenbart har været tilfældet. I dag fremstår det nærmestufatteligt, at DSB’s daværende ledelse ikke dengang fremkom med disseoplysninger, der skulle danne grundlag for stillingtagen til hele projektetsfremtid.
I forhold til de store investeringer i materiel vi står overfor i fremtiden, erdenne sag for mig blot med til at understrege vigtigheden af fremadrettet atinvestere i afprøvet materiel.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke